Nyheter

Frida svarar Peter

Nyheter Frida Boklund svarar Peter Persson på hans inlägg.

Oron är befogad, och den finns i hela landet!
Företagarna vill självklart förbättra arbetsvillkoren och skapa ett sundare konkurrensläge inom transportnäringen, men en kilometerskatt som är utformad på det sätt som har diskuterats är inte rätt väg att gå. Ytterligare kostnader utan skatteväxlingar i en bransch som redan är hårt ansatt kommer att försämra konkurrensläget och minska jobbtillfällena på landsbygden. Och för företagen som redan kämpar med att inte gå med förlust vid månadens slut blir det ett dråpslag.

Företagarna är inte motståndare mot åtgärder som minskar miljöpåverkan, men hur ska transportföretag i exempelvis norra Sverige kunna investera i miljövänligare fordon om de får enormt ökade årskostnader?

Det är problematiskt att jämföra med andra europeiska länder som har infört en avståndsbaserad skatt eftersom att Sverige redan ligger ovanligt högt vad gäller exempelvis drivmedelsskatt. Jämfört med andra europeiska länder är det redan idag väldigt dyrt att bedriva transporter i Sverige till följd av befintliga skatter och avgifter. Länderna som använder sig av vägtullar och höga avgifter har också ofta mycket låga drivmedelsskatter. Tyskland är dessutom ett transitland för transporter till skillnad från Sverige.

Vad gäller konkurrensen, framför allt från utländska lastbilar, så är det i mångt och mycket en resursfråga. I dag syns kontroll- och tillsynsmyndigheter som exempelvis Polisen sällan till på vägarna. Om vi ska få bukt med problemet att utländska lastbilar konkurrerar ut svenska transporter genom att de uppehåller sig för länge i Sverige, att de har oacceptabla arbetsvillkor och låga löner så måste vi se till att de gemensamma regler som finns efterlevs. En utländsk lastbil får göra tre inrikestransporter under en sjudagarsperiod enligt de så kallade cabotagereglerna, sedan måste denne lämna landet. Idag ser vi lastbilar som gör otaliga transporter under flera månaders tid.

Peter Persson påpekar att det är många som är eniga om det positiva med en kilometerskatt. Visst har vi märkt denna positiva attityd – bland politiker. Men vi på Företagarna finns ute bland människor i landet som kommer att drabbas av skatten. De är väldigt oroliga över hur deras framtid ser ut vid ett införande av kilometerskatt.

Frida Boklund, regionchef Företagarna

Taggar

Dela


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *