Natur

Uppåkra, egentligen Stora Uppåkra

Natur Vår natur- och kulturkrönikör Dan Damberg har besökt Uppåkra utanför Lund.

Uppåkra, egentligen Stora Uppåkra, en natur- och kulturkrönika i 25 bilder från ett handelscentrum under den skånska järnåldern inte långt från universitetsstaden Lund.

Text och foto Dan Damberg, Skillingaryd, den första dagen i månaden juli året 2017 efter vår tideräknings början.

Vid byggandet av en gård på 1930-talet påträffades en stor bosättning från järnåldern söder om Stora Uppåkra by och år 1996 påbörjades arkeologiska utgrävningar på platsen.

Fyndplatsen är ungefär 40 hektar stor och var bebodd mellan cirka 100-talet före Kristus och början av 1000-talet efter Kristus.

Under den senare delen av den perioden hade platsen närmast en stadsliknande bildning med ett femtiotal större och mindre gårdar.

Metalldetektorsökningar och arkeologiska utgrävningar har gett ett stort fyndmaterial och detta visar på nära kontakter med olika delar av Europa, inledningsvis med romerska riket och under slutskedet med Bysantinska riket.

Fynd visar att här funnits en omfattande hantverksverksamhet, från framställning av hornkammar i nästan industriell skala till högkvalitativt guldsmide.

De arkeologiska utgrävningarna har koncentrerats till den del av fyndplatsen som uppfattats som den centrala på grund av ytfyndens antal och fyndlagrens storlek.

Den märkligaste byggnaden är ett 13 meter långt hus med spår av kraftiga takbärande stolpar som burit upp en hög takkonstruktion och som uppfördes på 200-talet efter Kristus.

Detta hus byggdes om flera gånger med samma utformning under de följande 700 åren och genom fynd av bland annat guldfigurer har det tolkats som ett kulthus.

Både söder och norr om kulthuset har ansamlingar av vapen, främst spjutspetsar och sköldbeslag samt ben grävts fram och här återfinns även ben av människor.

Dessa ansamlingar av människoben uppfattas som rituella depositioner eftersom vapnen har deformerats medvetet på ett sätt som är välkänt från samtida mossoffer, här är de däremot belägna på fast mark.

Omedelbart väster om kulthuset har man hittat nedbrunna hallbyggnader på flera nivåer och dessa dateras till mellan 400-talet och 600-talet efter Kristus.

Fynd av brandskadade skelettdelar från flera människor tyder på att det rör sig om återkommande våldsamma strider om makten i Uppåkra, då hus bränts ned.

Platsen Uppåkra har varit ett mycket betydelsefullt centrum för hantverk, handel och religionsutövande, med direkt eller indirekt politiskt inflytande över stora delar av nuvarande Skåne.

I början av 1000-talet övertog Lund, som ligger fyra kilometer norrut, den roll som skånskt centrum som Uppåkra tidigare haft.

Andra synliga fornlämningar i socknen är fem bronsåldershögar och en runsten, rest över en västerviking.

Den treskeppiga nygotiska kyrkan, på bild nummer 7, av tegel med torn och tresidigt kor stod klar år 1864 och den ersatte de medeltida kyrkorna i Uppåkra och Flackarp.

Altaruppsatsen i kyrkan från år 1864 härrör från 1500-talets slut, även två romanska dopfuntar har bevarats.

Ortnamnet, år 1085 skrivet som ”Upaccri”, betyder ”de högt upp belägna åkrarna”.

Uppåkra, egentligen Stora Uppåkra, är kyrkbyn i Uppåkra socken, Staffanstorps kommun och byn ligger vid en mindre höjd på Lundaslätten, drygt en halvmil söder om Lund.

Stora Uppåkra gränsar i söder till byn Lilla Uppåkra och i nordväst till den mindre tätorten Bergströmshusen som dock vuxit fram i modern tid.

Uppåkra är, som sagt, känd för arkeologiska utgrävningar med osedvanligt många och exklusiva fynd från järnåldern, då det låg en stadsliknande bosättning på platsen.

Uppåkra är Skandinaviens största, fyndrikaste och mest långvariga järnåldersstad och var betydligt större, det vill säga, runt 40 hektar, och mer långvarigt, det vill säga, drygt 1000 år, än det delvis samtida Birka på Björkö på 7 hektar under cirka 200 år.

Det finns många teorier om varför det betydande vikingatida Uppåkra flyttades till Lund, som att det berodde på försvarsskäl efter att ha blivit nedbränt, och på Lunds läge vid en viktig landsvägskorsning, på mark som inte hörde till någon by och intill en viktig källa och kultplats.

Flytten till Lund sätts i samband med att Skåne kristnades och att Danmark enades under en gemensam kung.

Ett mycket omfattande arkeologiskt material har kunnat tillvaratas i området runt Uppåkra kyrka och de första fynden i Uppåkra fann man när en lada skulle byggas på platsen under 1930-talet.

Det äldsta fyndet på platsen är en 4 000 år gammal grav och fler än 20 000 föremål har hittats som är i brons, guld och silver blandat med offerben från djur och människor.

Samlingen av ben är unik och år 1990 väckte några arkeologiintresserade amatörer från Bornholm intresset att få undersöka området med metalldetektorer.

Tillsammans med arkeologiska institutionen i Lund gjordes en sådan metallsökning som omedelbart resulterade i mängder med fynd i det av plogen omrörda övre jordlagret.

Fyndens mångfald och karaktär indikerade ett betydande maktcentrum och med ekonomisk hjälp från Gad Rausing har utgrävningar därefter gjorts under flera år, varvid bland annat rester efter ett hednatempel och en större hallbyggnad grävts fram strax söder om den nuvarande kyrkan.

Det forntida Uppåkra nämns dock inte i historiska dokument som fallet är med Lejre i Danmark och Gamla Uppsala i Sverige.

I Egil Skallagrimssons saga beskrivs hur Egil vid mitten av 900-talet, på färd från Baltikum genom Öresund, plundrar en rik köpstad vid namn Lund där staden låg en bit in i landet och var omgiven av en borg av trä.

Denna uppgift kan ha åsyftat Uppåkra men då sagan nedtecknats först på 1100-talet anses den vara osäker som källa.

Namnet Uppåkra nämns för första gången år 1085 i Knut den Heliges gåvobrev till Lunds domkyrkokapitel och i detta skänks det följande:

”I södra Uppåkra 4½ bol. I det andra Uppåkra lika många bol”.

Ordet ”Bol” är ett ålderdomligt ord med betydelsen boställe, hemman, gård.

Detta visar att kungamakten före denna tid ägt stora delar av de två byarna och än i dag finns det två Uppåkra, Stora och Lilla.

Dessa båda byar har efterträtt den förhistoriska bosättningen som var belägen i området mellan dem.

I diskussionerna om det äldsta Lund har sedan slutet av 1500-talet hela tiden figurerat en speciell marknad, ”Tre högars marknad”, som skulle ha existerat redan långt före stadens tillkomst.

Herman Chytræus berättar år 1599 i sin ”Monumenta Scanensia” om ett hedniskt kultställe, bestående av en ljuvlig lund med många klara källor som fordom skulle ha funnits i trakten av tre högar öster om staden.

Dit strömmade folket samman för att dyrka de tre gudarna Tor, Oden och Frigga, vilka stod som bilder på högarna, denna framställning är dock inte att räkna som trovärdig.

Vid medeltidens slut och långt senare hade Lund två årsmarknader och den ena inföll den 10 augusti och var domkyrkans skyddshelgon Laurentius festdag, den andra marknaden, ”Tre högars marknad”, hölls på våren.

År 1504 anges marknadstiden för denna till ”näst efter påska” och år 1516 till måndagen näst efter Kristi himmelsfärdsdag.

På platsen vid Uppåkra kyrka finns i dag två gravhögar från bronsåldern, Storehög och Lillehög, men det har funnits ytterligare en på nuvarande Uppåkra kyrkas kyrkogård.

Kanske kan genom dessa högar platsen knytas samman med just Tre högars marknad och när det nuvarande Lund grundlades fick denna sin egen marknad och samtidigt flyttades kanske den äldre marknaden in i staden

Bilden visar ett konstverk av Tina Apelgren som kallas ”Sound of silece” och som är placerat ”mitt i det forna Uppåkra”.

Uppåkratemplet som det kanske såg ut för cirka 1000 år sedan kan åses i sitt sammanhang genom denna plexiglasskiva med templet inritat ut mot den plats där de fyra stolphålen finns och följaktligen templet en gång stod.

De samtida skrivna källorna om vikingatidens religion och dess kult i Norden innan kristendomens införande är relativt få och mestadels influerade av kristna källor och i dessa framgår det till exempel att man utförde kulthandlingar på olika sätt och platser.

Gutasagan berättar att man trodde ”på hult och hugar, vi och stavgårdar och på heden gud”.

I flera dåtida skrifter omtalas också tempel eller heliga byggnader.

Vid utgrävningar i Uppåkra strax söder om Lund har man som jag nämnt tidigare funnit rester efter ett tempel som stått här i flera hundra år före nedläggningen i slutet av 900-talet, eventuellt tidigt 1000-tal.

Bilden visar genom de 4 stolparna Uppåkratemplets läge i terrängen för mer än 1000 år sedan.

Då hela byggnadens yta kunnat grävas fram och då platsen är oskadad från senare nedgrävningar har för första gången ett fornnordiskt tempel kunnat studeras rent arkeologiskt och i sin helhet.

Rester efter själva byggnaden består av nedgrävningar till de stolpar och träväggar som en gång funnits på platsen.

Olika golvlager har också kunnat identifieras och man har också kunnat fastslå att templet under århundradena varit utsatt för nödvändiga ombyggnader och materialet har varit trä som stått nedgrävt i marken.

Byggnaden är dock inte stor, endast 13 meter lång och 6,5 meter bred, den har haft svagt krökta långväggar av grova, stående ekplankor, eller ”stavar”, vilka grävts ner i en ränna i jorden på mer än en meters djup.

I varje hörn av huset har stått en stolpe som varit nedgrävd till ansenligt djup och byggnadens mittparti, som stått fristående från ytterväggarna, har utgjorts av fyra enorma trästolpar.

Hålen till dessa trästolpar är ovanligt vida och djupet mycket anmärkningsvärt, det vill säga, mer än två meter.

Byggnaden har haft tre ingångar, två i söder och en i norr och varje öppning har inramats av kraftiga sidstolpar och den sydvästra har dessutom haft ett framskjutet parti, denna ingång bör därför ha varit templets huvudingång.

I väggrännan och i stolphålen hittade utgrävarna ett hundratal så kallade guldgubbar, dessa är lövtunna, små guldbleck med inpräglade människofigurer.

Storleken gör att dessa guldbleck inte kan ha tjänat som till exempel handelsguld utan bör ha haft med den dåtida kulten att göra och att de påträffats i så stor mängd i nedgrävningarna för

Uppåkratemplets stolpar och väggplankor tyder på att man offrat dessa guldgubbar i samband med uppförandet av templet.

Bilden visar genom de fyra stolparna Uppåkratemplets läge i terrängen för mer än 1000 år sedan.

Uppåkratemplets ytterväggar har varit i så kallade stavkonstruktion mellan kraftiga hörnstavar och tekniken känns igen från påträffade rester efter stavkyrkor i Lund från cirka år 1050.

De stående plankorna måste upptill ha varit inpassade i en horisontell trästock, så kallad lejd, vilken legat på hörnstavarna och den djupa rännan som stavväggarna varit satta i samt de djupa hålen för hörnstavarna visar att byggnadens ytterväggar måste ha varit höga.

Hålen hade ju till uppgift att hålla emot sidobelastningarna så att väggarna inte störtat omkull.

I Hemse kyrka på Gotland har man funnit bevarade väggstavar i full längd på tre meter från den tidig träkyrka och en höjd för templets ytterväggar på upp mot fyra meter över markytan är därför inte omöjlig.

Yttertaket mellan ytterväggarna och de fyra hörnstolpar som utgjort den bärande stommen i mittornet bör ha varit beklätt med träspån, vilket fordrat ett tämligen brant tak och från långvägg till tornvägg bör detta ha höjt sig drygt två meter.

Två meter djupa stolphål tyder på en mycket stor konstruktion, inte minst då de fyra stolparna bildat en kvadrat som möjliggjort en effektiv stagning genom kryssverk och med en längd på stolparna på förslagsvis tio meter har tornets väggar stuckit upp drygt tre meter över långhusets takås.

Ovanstående tolkning, här kallad Foteviksmodellen, av templet publicerades år 2004 och en annan tolkning publicerades år 2006, här kallad Lundamodellen.

I den senare har man valt att inte se de fyra mittstolparnas avvikande dimensioner och enorma grundläggningsdjup som en konstruktion för ett torn, ytterväggarna har istället förts upp i en väldig höjd på närmare sex meter.

Inne i Uppåkratemplet har man påträffat en bronsbägare och en glasskål och den cirka 20 centimeter höga bägaren är dekorerad med band av tunna guldbleck med instämplade bilder.

Glasskålen kommer från området norr om Svarta havet och är tillverkad med två lager av glasmassa, kan dateras till cirka 500-talet efter Kristus.

Kulten tycks ha varit centrerad kring Oden, av vem man har funnit en trolig avbildning och figuren i fråga har mycket gemensamt med fynd på andra områden i Skandinavien och även avbildningar på hjälmen från Sutton Hoo.

Sutton Hoo är en egendom med omfattande fornlämningsområde i East Anglia, Storbritannien och som dateras till mitten av 600-talet efter Kristus.

Även de spjutspetsar som medvetet har förstörts och begravts längs med stolparna vid Uppåkratemplet vittnar om en kult ägnad spjutguden, andra vapen som funnits är knivar, pilspetsar och svärd och dessa kan tolkas som segeroffer ägnade Oden och Freja och inspirerats av romerska offer.

Man tror dock att Odens roll i kulten inte bara var som krigsgud, utan även som helare och en läkekult kring kvinnliga helare tycks ha spelat en central roll i kulten.

Man har funnit likadana kirurgiska verktyg som använts av fältläkare i den romerska armén och nordiska legosoldater i den romerska militärmakten tycks ha hämtat hem kunskapen söder ifrån.

Man har gissat att den ”stad” som omnämns av Saxo dit ”Sigurd Ormiöga” skall ha förts för att helas efter att ha sårat i ett fälttåg i Skåne och räddats av Oden, ska hänvisa till Uppåkra, baserat på fynden vid platsen.

Saxo, med tillnamnet Grammaticus för ”Den lärde”, föddes troligen på Själland cirka år 1150 och avled cirka år 1220, var en dansk historiker, författare och sekreterare hos ärkebiskop Absalon av Danmark i Roskilde och samtida med kung Valdemar den store av Danmark.

Se gärna filmen om Uppåkra i SVT från Vetenskapens Värld på nedanstående länk.

https://www.youtube.com/watch?v=oP24EeFQj3U

Det är för övrigt mycket vackert på Lundaslätten, eller kanske ska man säga Stora Uppåkraslätten, även idag cirka 1000 år efter järnålderns och vikingatidens slut och även slutet för tiden för Uppåkra som betydande och dominerande handels- och kulturplats i sydvästra Skåne, en provins i kungariket Danmark under kung Sven Tveskägg.

Dagens Uppåkra kyrka är en kyrkobyggnad i Uppåkra och är församlingskyrka i Uppåkra församling i Lunds stift samt granne med det berömda hednatemplet vid Uppåkra som låg bara några hundra meter västerut.

Uppåkra kyrka ligger på ungefär samma plats som den tidigare medeltida kyrkan låg och vid utgrävningar i koret i slutet av 1990-talet påträffades under de medeltida grundstenarna en kristen grav från sen vikingatid, vilket tyder på att det funnits en träkyrka med tillhörande kyrkogård redan innan den medeltida kyrkan uppfördes.

Två meter under kyrkgolvet finns lämningar efter bebyggelse från romersk järnålder och kyrkplatsen är därför med största sannolikhet knuten till den förhistoriska bebyggelsen mellan Stora och Lilla Uppåkra.

Ett fynd vid prästgården av en så kallad enkolpion från 1000-talet, en relikgömma i form av ett krucifix, kan möjligen knytas till den gamla träkyrkan.

I en avhandling från 1700-talet sägs det att det funnits en ättehög på kyrkogården, och bredvid kyrkogårdsmuren ännu en, detta är ovanligt, och det antas därför att den äldre träkyrkan antingen kan knytas till den som gravlagts i den nu försvunna ättehögen eller att ättehögen haft en viktig mytisk betydelse som senare assimilerats med en kristen miljö.

Den nuvarande kyrkogården är kvadratisk, men den gamla skall ha varit rund, vilket kan ha berott på att ättehögen ingick i kyrkomiljön.

Man vet inte hur träkyrkan såg ut och inte heller riktigt hur den medeltida stenkyrkan såg ut, men på grundval av professor Carl Georg Brunius teckningar kan man göra sig en ungefärlig bild av medeltidskyrkan.

Med utgångspunkt i Brunius teckningar kan man sluta sig till att den äldre kyrkans absid, kor och långhus uppfördes på 1100-talet och den medeltida kyrkan skall ha haft ett torn och ett vapenhus som uppfördes under sen medeltid.

Tornet rasade samman i en storm år 1728 men år 1741 var kyrkan reparerad, och den fick då trappgaveltorn som är vanliga i Skåne.

Den medeltida kyrkan kan ha byggts som en gårdskyrka till en storgård och en del stenar som ingått i den gamla medeltidskyrkan kan i dag spåras i den nuvarande kyrkogårdsmuren, bland annat fyrkantiga kvaderstenar.

Under senare år har dräneringsarbete gjort att man kunnat dokumentera den äldre kyrkans grundmurar och kyrkan har legat i den sydöstra delen av den nya kyrkobyggnaden.

I mitten av 1800-talet fördes en debatt huruvida man skulle uppföra en ny kyrka och i grannförsamlingen Flackarp fördes liknande diskussioner.

Biskop Johan Henrik Thomander försökte få de båda församlingarna att slå sig ihop för att bygga en gemensam kyrka i Uppåkra.

Flackarp protesterade, men år 1861 beslutade Länsstyrelsen och Biskopsämbetet att den gemensamma kyrkan i Uppåkra skulle byggas och både Flackarps kyrka och Uppåkra gamla kyrka revs.

Arkitekt för den nya kyrkan blev William Klein från Malmö och byggmästare var A Österberg, också han från Malmö, och priset uppgick till 50 750 riksdaler.

Kyrkan invigdes på Alla helgons dag år 1864 och år 1932 restaurerades kyrkan.

Den nya kyrkan byggdes av grått Lommategel. Både långhus och torn var klätt med takskiffer, men har på grund av stormar ersatts av kopparplåt.

Uppåkra kyrkas interiör var inledningsvis målad med kvaderstensmönster med röna och röda schablonslingor i strålbågarna men år 1932 målades dessa över och kyrkan är i dag vitkalkad.

Uppåkra kyrka har bevarat nattvardstyg från år 1654, som dock tyvärr blev stulet år 1828, tyget återfanns senare i Köpenhamn, och används fortfarande idag.

En ekkista från år 1691 finns också bevarad, liksom ett rökelsekar.

Ursprungligen pryddes altaret av ett stort träkors, som år 1882 ersattes av en kristusbild i glödritningsteknik av E Fjeldskov.

Sedan år 1932 använder man emellertid altaruppsatsen från Uppåkra gamla kyrka, som bevarades på kyrkvinden, detta pryds av fyra ljusstakar i mässing, två från 1600-talet och två från 1800-talet.

Kyrkan har två dopfuntar sedan år 1939, en vid den norra väggen från Flackarps kyrka och en vid den södra från Uppåkra.

Dopfunten från Flackarps kyrka är signerad HACHI av stenmästaren, och båda dopfuntarna har dopfat från tidigt 1700-tal.

En kyrkklocka flyttades också från Flackarp, men den återfördes till dess ödekyrkogård år 1953 då en klockstapel stod klar på Flackarps kyrkogård.

Nu har Uppåkra kyrka tre klockor, varav två är medeltida och en är inköpt år 1953.

Predikstolen, med sex panåer av de fyra evangelisterna samt Paulus och Petrus i glödritningsteknik, är placerad ovanför dopaltaret.

Dopaltaret pryds av två ljusstakar i sterlingsilver gjorda av Wiwen Nilsson år 1964 och dessa skänktes till kyrkan av kyrkvärden Albin Andersson som också skänkte en silvervas av samma tillverkare.

År 1962 skänkte Betty och Alfred Nilsson i Hjärup ytterligare två silvervasar av Wiwen Nilsson.

Kyrkan har tre mässingsljuskronor från 1800-tal i långskeppet och i sidoskeppet finns sex järnljuskronor med bronsering från sekelskiftet 1900.

Altarbrunet är av broderat siden i guld, färger tillkom år 1900 och redan när den nya kyrkan byggdes försågs den med läktare och orgel

På platsen för Uppåkra finns ett antal trevliga, intressanta och lättlästa informationstavlor som berättar historien om platsen, här ”Uppåkra och världen”.

Tyvärr har Skillingaryd.nu, Värnamo.nu och Vaggeryd.nu inte längre kvar funktionen att förstora bilden genom att klicka på densamma, vilket jag naturligtvis beklagar men inte kan göra något åt, detta är dock påpekat för ledningen av digitaltidningarna.

På platsen för Uppåkra finns ett antal trevliga, intressanta och lättlästa informationstavlor som berättar historien om platsen, här ”En plats för handel och hantverk”.

Tyvärr har Skillingaryd.nu, Värnamo.nu och Vaggeryd.nu inte längre kvar funktionen att förstora bilden genom att klicka på densamma, vilket jag naturligtvis beklagar men inte kan göra något åt, detta är dock påpekat för ledningen av digitaltidningarna.

På platsen för Uppåkra finns ett antal trevliga, intressanta och lättlästa informationstavlor som berättar historien om platsen, här ”Vardagen i Uppåkra”.

Tyvärr har Skillingaryd.nu, Värnamo.nu och Vaggeryd.nu inte längre kvar funktionen att förstora bilden genom att klicka på densamma, vilket jag naturligtvis beklagar men inte kan göra något åt, detta är dock påpekat för ledningen av digitaltidningarna.

På platsen för Uppåkra finns ett antal trevliga, intressanta och lättlästa informationstavlor som berättar historien om platsen, här ”Landskapet då och nu”.

Tyvärr har Skillingaryd.nu, Värnamo.nu och Vaggeryd.nu inte längre kvar funktionen att förstora bilden genom att klicka på densamma, vilket jag naturligtvis beklagar men inte kan göra något åt, detta är dock påpekat för ledningen av digitaltidningarna.

På platsen för Uppåkra finns ett antal trevliga, intressanta och lättlästa informationstavlor som berättar historien om platsen, här ”Ceremonihuset”.

Tyvärr har Skillingaryd.nu, Värnamo.nu och Vaggeryd.nu inte längre kvar funktionen att förstora bilden genom att klicka på densamma, vilket jag naturligtvis beklagar men inte kan göra något åt, detta är dock påpekat för ledningen av digitaltidningarna.

På platsen för Uppåkra finns ett antal trevliga, intressanta och lättlästa informationstavlor som berättar historien om platsen, här ”Brandhuset – en 1600 år gammal mordgåta”.

Tyvärr har Skillingaryd.nu, Värnamo.nu och Vaggeryd.nu inte längre kvar funktionen att förstora bilden genom att klicka på densamma, vilket jag naturligtvis beklagar men inte kan göra något åt, detta är dock påpekat för ledningen av digitaltidningarna.

På platsen för Uppåkra finns ett antal trevliga, intressanta och lättlästa informationstavlor som berättar historien om platsen, här ”Hallen – ett palats av trä”.

Tyvärr har Skillingaryd.nu, Värnamo.nu och Vaggeryd.nu inte längre kvar funktionen att förstora bilden genom att klicka på densamma, vilket jag naturligtvis beklagar men inte kan göra något åt, detta är dock påpekat för ledningen av digitaltidningarna.

Nu förflyttar vi oss till Lunds Historiska museum där man kan se utställningen ”Barbaricum”, som är en utställning av fynd från Uppåkra och handlar om Skånes järnålder.

Denna första bild visar någon av de människor som bebodde platsen för mer än tusen år sedan, notera särskilt de vackra bronssmyckena på axlar och bröst.

Fantastiska föremål från Uppåkra som man kan studera på Lunds Historiska museums utställning ”Barbaricum”.

Människoskallen på bilden är någon som levde sitt liv under den Skånska järnåldern vid Uppåkra i realtid, då den verkligen hände, men inte visste personen på bilden att den levde under ”järnåldern”.

Fantastiska föremål från Uppåkra som man kan studera på Lunds Historiska museums utställning ”Barbaricum”.

Fantastiska föremål från Uppåkra som man kan studera på Lunds Historiska museums utställning ”Barbaricum”.

Fantastiska föremål från Uppåkra som man kan studera på Lunds Historiska museums utställning ”Barbaricum”.

Fantastiska föremål från Uppåkra som man kan studera på Lunds Historiska museums utställning ”Barbaricum”.

Fantastiska föremål från Uppåkra som man kan studera på Lunds Historiska museums utställning ”Barbaricum”.

I väggrännan utmed Uppåkratemplet och i stolphålen hittade utgrävarna ett hundratal så kallade guldgubbar, dessa guldgubbar är lövtunna, små guldbleck med inpräglade människofigurer.

Man tror att dessa lövtunna guldfigurer har haft en symbolisk roll för templet då de lämnades i marken invid byggnaden för lycka, stabilitet och framgång.

En guldgubbe är en typ av artefakt från järnåldern som består av en liten bleckplåt, typisk mellan 10–18 millimeter hög, i guld eller guldlegering med detaljerade bilder av människor eller djur.

De tunna guldblecken är antingen framställd med en stämpel eller tillverkats genom så kallad penndrivning där figurerna formats med ett spetsigt verktyg.

Till skillnad från andra föremålstyper från nordisk järnålder förekommer guldgubbar bara i Norden och hittills har guldgubbar hittats på 18 platser i Sverige, 7 i Norge och 16 i Danmark och 7 av dessa platser i Danmark finns på ön Bornholm.

Den största fyndplatsen är boplatsen ”Sorte Muld”, det vill säga, ”Svarta jorden” på Bornholm där nära 2500 figurer har påträffats, eller nästan 85 % av det samlade kända antalet.

Guldgubbar i större mängd förknippas med kultplatser, men de förekommer dessutom i grunder till boningshus och det är nära till hands att tolka dem som någon typ av offer av symboliskt värde, själva guldvärdet av den tunna folien är litet.

En kultplats är dokumenterad i samband med det största svenska fyndet av guldgubbar är som sagt vid Uppåkra i Skåne där hittades drygt 120 guldgubbar kring ett stort stolphål inuti vad som även av andra skäl kan tolkas som ett kulthus, Uppåkratemplet.

Andra större fyndplatser är Lundeborg på Fyn med 102 guldgubbar och Slöinge i Halland med 56 guldgubbar och den fjärde största fyndplatsen är Västra Vång i Blekinge där man hittat 29 guldgubbar, vilket offentliggjordes i november år 2013.

Andra betydande fyndplatser är Borg, Vestvågøy, Eketorps fornborg och Helgö.

I Sverige och Norge avbildar guldgubbarna oftast två människor, en man och en kvinna, som verkar omfamna varandra och populärt har de kallats för ”kärlekspar”, men det kan även röra sig om ett dansande par.

De bornholmska guldgubbarna är oftast enskilda personer och bland dem som kan könsbestämmas är de flesta män, men även en hel del kvinnofigurer.

På Sorte Muld på Bornholm finns också 86 helt unika guldgubbar utskurna i guldbleck, ibland med inristade detaljer, en del av dessa föreställer djur, såsom grisar, möjligen en björn samt oidentifierade djur.

En del av bilderna är detaljrika, och visar håruppsättningar, smycken och kläder, andra är mer förenklade.

Många figurer har ett föremål, ett attribut, i händerna eller intill och det kan vara en bägare, en halsring eller som oftast en stav.

Typisk är också att de håller händerna i någon särskild position eller gest och både attribut och gester har varit tydliga tecken i guldgubbarnas samtid, fast i dag är deras betydelse mer oklar.

Vissa av figurerna kan tolkas som någon av asagudarna, andra som människor, men oftast är det en öppen fråga ”vem” bilden egentligen föreställer.

Guldgubbarna dateras i huvudsak från 500 till 700-talet efter Kristus, det vill säga, under vendeltid men norr om Danmark och Skåne har vissa fynd daterats ända upp till tidig vikingatid.

Inne i Uppåkratemplet har man påträffat en unik glasskål som tyvärr syns mycket otydligt på mitt foto bakom guldbrakteaterna.

Glasskålen är framställd i så kallad överfångsteknik med två lager glas i ett mönster som sannolikt inspirerats av lotusblomman.

Tillverkningstekniken och dekoren tyder på att den framställts i området kring Svarta Havet och kan dateras till cirka 500-talet efter Kristus.

Förgrundens brakteater är ett forntida mynt, samt en beskyddande amulett i formen av ett hängsmycke.

Benämningen kommer från latinets ”bractea” i betydelsen tunn plåt och i regel består de äldre och ensidigt präglade varianterna av tätt sammanpressade guldplattor.

Brakteaterna är ofta så tunna att framsidans motiv kan ses i negativ relief på dess baksida och brakteaten fick i vissa lärda sammanhang en renässans mot slutet av 1600-talet.

Guldbrakteaterna dateras folkvandringstidens senare del, mellan 450-540 efter Kristus och de är vanligast i Danmark, Sverige och Norge men förekommer även spridda över Europa.

Brakteaterna är indelade i olika typer baserade på deras bildmotiv och med utgångspunkt från myntens mittfigurer ingår de i följande fem grupper:

A-typen har ett huvud i profil
B-typen har en, eller högst tre figurer
C-typen har ett fyrfota djur med manshuvud ovanpå
D-typens mittfigur består av ett stiliserat djur
F-typens mittfigur består av en åsna omgiven av små pärlor

Den tyske medeltidshistorikern Karl Hauck har i flera verk tolkat brakteatbilderna och hans tes är att de föreställer olika gudar, senare kända från den fornnordiska mytologin.

Den gestalt som Hauck anser är vanligast förekommande på brakteaterna är Oden, när denne avbildas i egenskap av helare och schaman.

Haucks idéer har varit mycket inflytelserika och accepterats av flera forskare men på senare år har dock allt mer kritik kommit att riktas mot Haucks tolkningar.

Forskningen brukar annars vara helt överens om att A-typen är kopior av senromerska kejsarmedaljer eller mynt och på vissa av dem finns förvanskad men ibland fortfarande delvis läsbar latinsk text.

Även C-typen har antagits ha sitt ursprung i romerska eller bysantinska medaljer med en beriden kejsare avbildad men här har dock motivet avlägsnat sig betydligt mer från originalen och tolkningen är osäker.

Det kan tilläggas att A-typsbrakteaterna ibland avbildar figurer som förekommer på samtida germanska smycken och att den latinska texten ersatts med runinskriptioners innehållande hedervärda epitet.

En teori som har framförts är att de nordiska hövdingarna kopierat kejsarens bruk och delat ut brakteaterna som medaljer till trogna krigare och allierade.

Särformer kan vara av silver eller brons, såsom de vendeltida smyckebrakteaterna på Gotland.

Benämningen brakteat används även om de tunna, ensidiga silvermynt som präglades i bland annat Tyskland och Norden under medeltiden och denna brakteatprägling började i Sachsen och Thüringen på 1130-talet.

Den nådde snabbt en blomstring, såväl till sin spridning som till sin konstnärliga utformning och några av de brakteater som präglades i till exempel Halberstadt och Braunschweig hör till den tyska romanikens främsta konstverk.

Brakteater slogs även i Norden med början på 1100-talet, först i Norge, sedan Danmark och slutligen även i Sverige.

De nordiska brakteaterna är i regel betydligt mindre än de tyska och i Sverige präglades de första brakteaterna i Lödöse från mitten av 1100-talet, och i Sigtuna från slutet av 1100-talet.

På brakteaterna från Sigtuna avbildas en framvänd midjebild med antingen sakramentskärl eller spira och riksäpple.

En mängd motiv förekommer, bland annat svärd, kronor, kors, lejon, byggnader, drakhuvuden och fåglar men även bokstäver, som ofta kan hjälpa till att spåra ursprunget, såsom M för Magnus Ladulås, B för Birger Jarl, L för Lödöse, krönt A för Västerås, S för Söderköping och W för Visby.

Brakteatmyntingen upphörde i början av 1500-talet och de upphörde som betalningsmedel omkring år 1520, om man inte räknar den brakteat av valören 8 heller, präglad i Gustav II Adolfs namn under trettioåriga kriget, sannolikt i Mainz år 1632.

Heller var tidigare ett tyskt mynt, som präglades först år 1208 i den schwabiska staden Hall, idag Schwäbisch Hall, därav namnet Heller.

Brakteatmyntet Heller var länge av silver och det utgjorde under 1300-talet och 1400-talen Sydtysklands huvudsakliga handelsmynt och från början av 1400-talet hade ett värde av en halv pfennig.

Heller nedsjönk till skiljemynt under 1600- och 1700-talen samt då slogs även i koppar och slutligen försvann på 1870-talet.

De flesta svenska brakteaterna hade valören 1 penning och vikten varierar mellan 0,4-0,1 gram.

De mycket tunna silverplåtarna, som ibland väger bråkdelar av ett gram, fordrade en särskild präglingsteknik.

Myntmästaren använde endast en stamp, stämpel, därav ensidigheten och det upphettade myntämnet, det vill säga den silverplåt som skulle präglas, lades mot ett mjukt underlag, vanligen en läderbit.

Lädret, som tog emot och dämpade slaget från stampen och hammaren, möjliggjorde den ensidiga prägeln.

En vidareutveckling av brakteaterna är de så kallade hålpenningarna som präglades i Nordtyskland, bland annat i Hansastäderna Hamburg och Lübeck, under senmedeltiden.

Dessa brakteater är små med en diameter på cirka en centimeter och en vikt på under ett halvt gram.

Uppåkrabrakteaterna är tre brakteater med runinskrifter som hittats i Uppåkra i Skåne vid utgrävningarna av den gamla centralort från järnåldern som upptäckts där.

Uppåkrabrakteatern med registernummer ”DR IK610 U” är en atypisk guldbrakteat från folkvandringstiden hittad i Uppåkra under försommaren år 2005 och bär en runinskrift med troligen magiskt innehåll.

Brakteaten hittades i det ytliga jordlagret vid Uppåkratemplet vid utgrävningar av den gamla järnåldersstaden Uppåkra.

De 24 spegelvända runorna, lika många som den äldre futharken har totalt, löper runt bilden och ramas in med ornament runt brakteatens kant.

Inskriften på guldbrakteatern ”DR IK610 U” är troligen inte menad att läsas som vanlig text, utan har en magisk innebörd men blir på modern svenska ungefär såhär,

”Segerrunor skall du kunna
om du vill seger hava,
och rista på svärdets hjalt,
några på hjaltskon,
några på hjaltstången,
och nämna två gånger Tyr”.

Bilden visar några fantastiskt vackra fibulor i guld som hittats vid utgrävningarna i Uppåkra.

En fibula är ett dräktspänne ofta liknande en brosch, vanligen tillverkad av brons, men ibland av järn eller djurben och ibland dekorerades fibulan med till exempel bärnsten, korall eller halvädelstenar.

Fibulan användes allmänt i Europa under bronsåldern och järnåldern, men kom senare alltmer att ersättas av knappar och en modern variant av fibula är säkerhetsnålen.

Vissa spännen som inte kallas fibulor, det vill säga, reliefspänne, ryggknappsspänne, likarmade spännen med flera är fortfarande tekniskt sett fibulor, men har ett lite annorlunda utseende.

Den lilla informationsskylten bredvid skallen berättar följande korta historia om ett 1500 år gammalt livsödes slut.

”I Silvåkra mosse, cirka 15 kilometer nordost om Uppåkra, har man hitta skallen efter en cirka 40 år gammal kvinna. Hon dog omkring år 400 efter Kristus. En rättsmedicinsk undersökning har visat att hon tvingades ner på knä, troligen fastlåst i en stupstock. Därefter blev hon slagen tre gånger i huvudet”.

Dela


1 reaktion på Uppåkra, egentligen Stora Uppåkra

Kan bara konstatera att allt ni visar inte är från Uppåkra. Kvinnan med bronssmycken på axlar och bröst grävde jag fram 1990 på ett vikingatida gravfält i Fjälkinge. Finns en del andra föremål som inte heller är från Uppåkra.
MVH
/B

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *