Företagande

Kräver förlängd skiftestid

Företagande På grund av covid-19 tvingas fordonsverkstäder begränsa antalet personer i kundmottagningen och på verkstaden med hänsyn till lokalernas storlek. Nu vädjar Sveriges Fordonsverkstäders Förening till Transportstyrelsen att förlänga skiftesperioden till sommardäck.   

– Följderna av covid-19 innebär att branschen genomgår en oerhört tuff period med permitteringar, sjuk personal, stängda skolor och karantän för både personal och verkstadskunder. Transportstyrelsen borde inse att det finns skäl för att medge undantag för perioden som dubbade däck är tillåtna att användas, säger Bo Ericsson.

Transportstyrelsen kan besluta med stöd av 8 kapitlet 18 § fordonsförordningen (2009:211) ett undantag från 8 § TSFS 2009:19 om krav på användning av dubbade däck. Undantaget innebär att dubbade däck är tillåtna att användas fram till den 30 april 2020.

– Effekten av ett undantag från den tillåtna perioden för dubbade däck bedöms inte utgöra någon fara för trafiksäkerheten, berättar Bo Ericsson.

– Även under normala förhållanden står fordonsbranschen inför en extrem period, med en väldigt hög arbetsbelastning, för att hinna skifta cirka 3,3 miljoner bilars dubbdäck till sommarhjul. SFVF kommer fortsätta att arbeta för branschens bästa och driva frågan att den förlängda skiftesperioden blir permanent. Det är bättre att förkorta den förskrivna tiden för dubbdäck med motsvarande tid på hösten, då går vi jämnt upp när det gäller miljön, säger Bo Ericsson.

– Den nuvarande permanenta tidsgränsen för hjulskifte och den orimliga arbetsbördan för verkstäderna får även andra konsekvenser. Den skapar en svart marknad för ofta oseriösa aktörer som sätter upp små tält på parkeringsplatser, köpcentrum och andra ställen där man erbjuder hjulskifte. Bilägare får inte något kvitto på utfört arbete och konkurrens sker således inte på lika villkor. Personerna som utför svartarbetet saknar ofta kompetens, vilket leder till fler olyckor och att nollvisionen äventyras, avslutar Bo Ericsson.

Källa: Pressmeddelande från Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF)

Taggar

Dela


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *