Nyheter

Bildspel: När mossen fylldes av mästarkrafter

Nyheter Reportern David Alin berättar om den gångna helgens fartfyllda upplevelser. 

Albin Wärnelöv kämpade tappert i sin Hyundai i30 N TCR. Bild: DA Photo  [1/11]

Bild: DA Photo  [2/11]

Ginetta GT 5 Challenge-klassen bjöd på underhållning. Bild: DA Photo  [3/11]

Radical-bilarna nådde farter på uppemot 270 kilometer i timmen på flygrakan. Bild: DA Photo  [4/11]

Helsingborgsföraren Philip Zielinski följde upp karriärens första seger i Formula Renault Nordic på Gelleråsen med en tredjeplats på Anderstorp. Bild: DA Photo  [5/11]

Bengt Lundström gjorde tävlingscomeback efter 17 år. Bild: DA Photo  [6/11]

Carl Rosenblad gjorde ett inhopp i GT4 Scandinavia-klassen i en Audi R8 LMS GT4. Bild: DA Photo  [7/11]

Robert Dahlgren och Tobias Brink i första startled inför STCC TCR Scandinavias andra tävlingsheat för helgen. Bild: DA Photo  [8/11]

Mattias Andersson hade en kämpig helg i sin Lynk & Co 03 TCR-bil. Bild: DA Photo  [9/11]

Lestrup Racings Mikael Karlsson trycker gasen i botten i den bankade startkurvan. Bild: DA Photo  [10/11]

Jessica Bäckman gjorde ett bejublat inhopp och kammade hem en andraplats i Brink Motorsports Audi RS3 LMS. Bild: DA Photo  [11/11]

Scandinavian Raceway i Anderstorp. Vad tänker du på när du hör de orden? Vid en första tanke får många troligtvis upp en minnesbild av en formel 1-bil i svart och guld som lämnar startplattan med rykande bakdäck när den gröna flaggan vajar i luften.

För mig har den mytomspunna racingbanan, belägen mitt ute på torrmosse, alltid varit något av ett livselixir. Redan som femåring gjorde jag och familjen en första resa till Anderstorp för att uppleva världsmästerskapet för GT-bilar. Besöket var en start på frekventa resor till torrmossen, flera av dem regniga sådana, men inte minst oförglömliga besök. Motorsportens signum ligger i närheten till förarna: möjligheten att få en namnteckning från en världsmästare eller att inte minst få byta några ord med en legend.

När jag i söndags åter stod vid grindarna, den här gången som pressackrediterad fotograf, låg en stor dos av optimism i luften. 600 personer i publiken fick chansen att närvara när svensk motorsports kungaklasser drabbades samman på den 4 025 meter långa racingbanan. Det blev en minnesvärd dag på många sätt, inte minst för att det kändes som ett steg mot ett mer ”normalt” samhällsläge. För mig själv var dagen extra rolig, eftersom jag satte min nya kamera och mitt nya teleobjektiv under hårdtest. Det blev en uppfriskande och lärorik dag, där symfonin från racingmotorerna förgyllde både min, besökarnas och mediekollegornas söndag.

Många ser ned på motorsporten och menar att ”världen blir en isbjörn fattigare så fort en tävlingsmotor startas”. Faktum är att motorsporten sedan tidens begynnelse har varit ett ofantligt testcentrum. Många av de tekniska innovationer som finns i dagens bilar har sitt ursprung från motorsporten. Som ett exempel infördes 2009 bromskraftsåtervinning i formel 1. Det så kallade KERS-systemet (Kinetic Energy Recovery System) gick ut på att tillvara det energiöverskott som skapas vid inbromsning och återanvända det i form av extra hästkrafter, till exempel vid omkörningar. Systemet vidareutvecklades till dagens ERS-system (Energy Recovery System). Tillsammans med det internationella bilsportförbundet FIA:s drömmar om ett världsmotorreglemente (småmotorer med turbo) 2014 banade ERS-systemet vägen för en mer hållbar motorsport, där elektrifiering och hybridbilar dominerar framtidens racing. 

Taggar

Dela


Lämna ett svar