Nyheter

Byggde för att trafiksäkra – passagen syns inte i mörkret

Nyheter På norr i Skillingaryd har en passage byggts i mitten av vägbanan mellan hållplatserna. Men blev det verkligen som tänkt, undrar våra läsare.

Sedan en tid har själva vägarbetet gjorts klart gällande att trafiksäkra Storgatans norra del. Med några meters refug/passage har gjort att körbanan har minskat i bredd. Hastighetsbegränsningen är satt till 70 kilometer i timmen och i mörkret syns knappt inte den nybyggda refugen.

Många läsare har varit i kontakt med oss på redaktionen gällande att trafiksäkerheten blev tvärtom och frågan är inte om utan när en olycka händer… 

Magnus Ljunggren, chef på tekniska förvaltningen, svarade om arbetet var klart. 

– Vad jag fått till mig sker det under januari, det ska ha varit leveransförseningar av material som påverkat förseningen. 

Arbetet är inte klart på norr i Skillingaryd

Taggar

Dela


Läs mer

Nu startar arbetet med att trafiksäkra norra Storgatan

20 reaktioner på Byggde för att trafiksäkra – passagen syns inte i mörkret

Jag förstår inte alls varför man måste gnälla jämt och ständigt. Visst jag håller med om att belysning hade varit bra på platsen. Men har man kört där 1 gång så vet man att den finns där sedan så syns den faktiskt lite eftersom det finns gatubelysning vid Kinnarps. Jag kör där dagligen och har inga problem men är det någon som tagit reda på om belysning eller något annat är planerat eller är gnällande viktigare?

Jag brukar ju inte tänka som de flesta styrande, men nog vore det väl bättre att flytta 50-skylten till efter nästa rondell norröver. Med denna smala passage händer det väl något framöver

Ett övergångsställe med vit markering bör ju finnas vid Mejeriet där många äldre ska gå för att komma till torget i Skillingaryd. Bilarna kör väldigt fort där, men ska väl ske en olycka innan det blir övergångsställe.
Mvh Helene

Jag är inte alls förvånad så här blir det när tjänstepersoner anser att de alltid är felfria och alltid tror de kan och vet bäst.

Tänk här vill företagsledningar öka trafiksäkerheten för sina anställda och kommunledning inser att de har rätt.

Vad händer då, jo tjänstepersoner som har ansvar för sakfrågan trilskas med oss skattebetalare genom att genomföra åtgärden baklänges.

Vad gäller övergångstället som byggdes om för något år sedan så satte Nässjöföretaget som fått uppdraget rörstängsel så att gångvägen enbart blev kvar.

Det dröjde bara någon månad senare så ändrade kommunens egna personal detta på ena sidan till det snedjärnstaketet och inte kommer snömaskin igenom eller så man får gå över direkt i krysset.

Jag undrar vilka instruktioner men utformar till de företag man anlitat för genomförandet eller kan de vara så att man alltid själv vill göra åtgärden med egen kommunal anställd personal.

De mest iögonfallande av senare års trafikåtgärder är faktiskt utformningen utav hastighetskyltarna vid gamla skolan på Jönköpingsvägen i Götafors

Här sitter hastighetsskyltarna uppe i himlen och de sattes där lång innan vi fick tvåvåningsbussarna i trafik. Idag kan man tro att hastighetsskyltarna sitter så högt för att åkande på bussvåning två skall kunna se dem.

Skämt åsido så måste tekniska nämnden ta tag i hur trafiksäkerhetsåtgärder skall utföras framöver och ta samtidigt tag i om skyltar beställts hem för den nya bashastigheten som kommunfullmäktige för länge sedan beslutat.

Bra vore också om man från trafikverket riktlinjer faktiskt får sätta upp järnräcken i en refug mitt ute i en 70-väg

Om de från Kinnarps använt refugen…. Den jag kunde kört på i dag om jag inte varit uppmärksam gick självklart rakt ut mot busshållplatsen där bilarna kör ut….

Samma här, livsfarligt, höll också på att köra in i det och varje gång man kör där på kvällen så blir man nästan lika förvånad trots man vet att det är en märklig situation.

Belysning vore på sin plats. Det syns dåligt i mörker samt även fotgängarna syns väldigt dåligt med, men det beror på mörka kläder och inga reflexer.

Tack! Äntligen, började fundera om jag var den enda som tycker den är livsfarlig. Antingen kommer någon köra in i den för att den inte syns i mörkret. Eller så kommer någon att gå rätt ut och blir påkörd för att den tror att den är säker. Idiotiskt…

Återigen…. Ingen övergångsställe i hela Skillingaryd . När man åker till Värnamo eller Jönköping vid varje korsningen i stan finns det

Håller med insändaren, borde inte belysning eller liknande vara uppsatt allra först, sedan tar man det andra när man fått de allra viktigaste. Att göra det i denna ordning är ren trafikfara när man kommer där kvällstid, kan omöjligt vara så det ska gå till.
Dessutom är refugen onödigt bred så man får nästan köra på kantlinjen när man passerar från ena hållet, oproportionerligt i förhållande till vägen.

Lika så kan man undra hur det är tänkt vid korsningen från Åkersvägen till Valdhultsvägen, där finns en liknande refug som man måste svänga kring, dåligt belyst och dåligt med reflexer på sidorna. Nu har man dessutom satt upp något räcke som står helt snett, det ser ännu märkligare ut när cykelvägen har raka linjer hela vägen fram till korsningen överallt står detta i någon vinkel..

Har kommunen så gott om pengar i egen kassa eller är våra skattekronor man gödslar med, vad gör detta bygge för nytta mitt i vägen och mimirondell i Skillingaryd, man kan undra vems lekstuga är kommunen?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *