Nyheter

Det snackas om ett vägarbete

Nyheter Sedan en tid tillbaka har det arbetats med korsningen Storgatan - Götaforsvägen i Vaggeryd

  [1/6]

  [2/6]

  [3/6]

  [4/6]

  [5/6]

  [6/6]

Ombyggnationen vid korsningen har pågått under en längre tid och många är de Vaggerydsbor som ställer sig frågan om varför bygget görs, vad är det egentliga syftet och håller budgeten för insatsen. Flera påpekar att man upplevt att bygget stått stilla tidvis med maskiner parkerade på platsen utan att arbete har pågått. Nu har Tekniska kontoret fått en fråga från allmänheten om bygget och pengarna.

Skillingaryd.nu kontaktade Hans Göransson som är chef på tekniska kontoret med ansvar för bland annat gatufrågor.

Vad är det som pågår?

  Vi har nu, i princip, slutfört en ombyggnation som syftar till en bättre trafikmiljö för bilister men framförallt för cyklister säger Hans Göransson. Han menar att huvudsyftet är att få korsningen mera trafiksäker och få ett bättre flöde och utgångspunkten har varit att gynna cykeltrafiken. Det sista som ska göras är att färdigställa cykelvägen utmed Storgatan fram till bron över Lagan. Därefter ska cykelvägen förlängas genom att en del av bron tas i anspråk för cykelbana och bron blir helt mötesfri.

Hur nödvändig har insatsen varit?

– Det har varit ett tydligt önskemål från politiken att det skulle göras en insats för ett bättre flöde med extra tanke på cykeltrafikanterna, enligt Hans Göransson. Inledningsvis diskuterades att bygga en rondell men den idén föll till förmån för nuvarande lösning.

– Vi ser bygget som en inledning för kommande trafiklösningar där just denna korsning är lite av en knutpunkt, menar Hans Göransson. De diskuterar dessutom vad som ska vara huvudled. Storgatan eller Götaforsvägen. Det finns en osäkerhetsfaktor i framtiden beroende på vad som händer med framtida järnvägsbygge. De ser gärna att Götaforsvägen blir den väg som flera väljer för att nyttja järnvägsunderfarten när de kör genom Vaggeryd.

Det verkar vara lite trångt för bussar och lastbilar att ta sig igenom det liknar en S-kurva?

– Det kan tyckas så, säger Hans Göransson men försäkrar att dessa hänsyn har tagits innan bygget och även tyngre fordon ska kunna passera på ett smidigt sätt.

Hur är det med ekonomin för arbetet?

– Någon slutlig summering är inte gjord ännu, enligt Hans Göransson men han tillägger att arbetet flutit på enligt planer och inga större saker har tillkommit så de är bekväma med att den budget som fastställdes för insatsen kommer att räcka till.

Taggar

Dela


26 reaktioner på Det snackas om ett vägarbete

NÄR BLIR DETTA FÄRDIGT? HAR VÄL GÅTT ETT ÅR NU. SÄTT UPP VÄGMÄRKEN! VARFÖR SÅ SMALT MOT CENTRUM SOM ÄR HUVUDLED?

Lämnar SKILLINGARYD.NU kommentarerna till våra politiker i kommunen?

Redaktionen svarar: Vi lämnar inget vidare utan det är upp till politikerna att läsa och själva kommentera om de så vill.

Vägbygget på Valdshultsvägen påbörjades strax innan semestern och står nu stilla
Så nu kör vi på en dålig grusväg med höga asfaltkanter som inte precis är bra för bilarna
Lite asfalt just där hade underlättat

För det första är korsningen inte färdig ännu, med vägmarkeringar skyltning osv. Så lite tidigt att uttala sig om slutresultat. För det andra uttalas det att det är cykeltrafiken som ska gynnas, så att bilarna får bromsa in lite för att skydda oskyddade trafikanter är väl helt rimligt.

Passerar själv nämnda korsning dagligen med barnvagn, cykel och ibland bil. Trafiken från alla håll har ofta gått alldeles för fort och dessutom har man haft en lång sträcka (breda vägar) att gå passera som oskyddad trafikant. Särskilt har trafiken förbi förskolan varit oberäknelig och ofta snabb. Därför välkomnar jag ombyggnationen och hoppas det kommer kännas tryggare att passera, och att hastigheterna sänks när man ska ut ur/in i samhället.

Götaforsvägen ÄR ingen genomfartsgatan vilket misstolkas av många då det vid korsningar med Kapellgatan gäller HÖGERREGLEN på båda sidorna,Storgatan är HUVUDLED,

Breda Vägar var? Espladaden räknas väl inte till någon av Storgatan som är den riktiga genomfartsgatan och är huvudled,Götaforsvägen är ingen huvudled!

Märkligt när det har hänt flera olyckor i det korset
Händer att man få stå o vänta flera minuter innan man vågar sig över
Trakien har ökat sedan det inte går att komma fram sen Allegatan inte går längre än till Kaffegatan

Och hur bra är det för miljön med alla dessa anmälningar och dirverse bilhinder. Blir mycket gasande och bromsande och därmed mera utsläpp. Och någon Rondell i Skillingaryd får nog vänta då kommunen fokusera på Vaggeryd

Detta tveksamma bygge går på sk. löpande räkning och vi skattebetalare lär aldrig få veta varför och hur mycket det kommer att kosta. Det är förövrigt många projekt i kommunen som går på löpande räkning. Ombyggnaden av Skillingarydssalvan är ett exempel där pengarna bara rinner iväg.

Det är nog dags för kommunrevisionen att skrida till verket och kolla upp det hela!!!

Det har faktiskt räckt att bara bredda bron med en körbana +cykelbana till.Det har nog blivit billigare,och vi har fått behålla två avdelningar på Furugården men nu vet vi vad pengarna var avsedda till ?

Instämmer i ovanstående kommentarer.
Hur sker prioriteringar och beslut?
Enligt Göransson är detta en ”knutpunkt”som nu fått en utformning som inledning till kommande trafiklösningar?! Denna typ av byggnation är ovanligt tillkrånglad, dåligt planerad och dyr. Byggnationen har dessutom tagit ovanligt lång tid, grävmaskin och 3/4 man under flera månader. Är detta något ”internt löpande byggprojekt” ? Har externa anbud tagits in? Varför inte bygga vanliga enkla och trafikvänliga rondeller vid behov.
Vad blir totalkostnaden för detta och den framtida ”trafikvänliga”väganslutningen över Lagan?
Vad är det för konkreta trafikproblem som tidigare anförts/förekommit på denna aktuella vägstump?

Håller med iem.
Varför bara Vaggeryd helatiden skillingaryd är visst inte lik populärt men det är ju ingen nyhet.

Det skulle byggas en rondell i Skillingaryd Storgatan Åkersvägen som är en besvärlig och farlig korsning men nix inga pengar
De lovar o lovar men det är bara ljug
Tydligen fanns det pengar till onödiga grejer i Vaggeryd istället

Det hela känns bara märkligt, och Göranssons svar på frågorna övertygar inte mig i alla fall

Det vore synnerligen önskvärt att veta vilka politiker som önskat ändring av trafikflödet i just denna korsning?
Mats Elmgren

Ett stort skämt hela projektet. Ska detta bli säkrare??? Väntar bara på första olyckan som tyvärr kommer inom en snar framtid.

När man nu försöker att förbättra trafikflödet i tätorten borde man kunna öppna upp för utfart från Östermovägen ut till Håkan Trullsons väg.(Svenarumsvägen). vilket skulle avlasta gator som ex.Tallgatan, Industrivägen, Gränsgatan, Verktygsvägen m.fl.
Boende på Östermo och det nya bostadsområdet Lyckorna kunde då enklare ta sig ut till genomfartsled för fortsatt färd på E 30 eller E 4:an. Siktförhållandena i båda riktningarna är god då utfarten mynnar mitt på en raksträcka.
Den beskrivna utfarten, en gång och cykelväg, frekventeras redan nu flitigt av personbilstrafik.

Detta bygge har pågått i en oändlighet! Hade det inte varit bättre att lagt de pengarna på annat, puh!… det måste ha kostat det här projektet!!

Nog är det trångt, två bilar kan inte mötas om man tar Storgatan eller Götaforsvägen.Storgatan är huvudled,läs trafikkungörelsen för Storgatan i Vaggeryd,vi boende vid Götaforsvägen vill inte ha någon genomfartstrafik,då alla vill ha företräde,v,arför gjordes inte rondell,har ni som bestämmer bygget gjort detta för egen vinning.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *