Nyheter

Fotot är från Brisbane när vi träffade Lindy och Kalle  [2/13]

Fotot är från Brisbane när vi träffade Lindy och Kalle  [3/13]

Nyårsafton firades med familjen  [4/13]

Fraser Island, sjön är en insjö gjort på regnvatten, så vattnet är så klart  [5/13]

Fraser Island, sjön är en insjö gjort på regnvatten, så vattnet är så klart  [6/13]

[7/13]

[8/13]

Fraser Island, sjön är en insjö gjort på regnvatten, så vattnet är så klart  [9/13]

Surfingtjejerna Lisa och Elin från Skillingaryd  [10/13]

[11/13]

Familjerna på vattenskotrar  [12/13]

Här var vi i Manly och man ser hur rökigt det var  [13/13]

Hejsan allesammans, hoppas ni har haft en bra jul samt en bra start på det nya året. Här kommer en uppdatering från the land down under. Det har gått ett tag sen ni hörde av oss, då var vi fortfarande i Sydney men vi har nu lämnat både jobb och Sydney för att upptäcka mer platser i Australien.

Vi tog nattbussen till ett ställe som heter Arrawarra för att lära oss surfa i en vecka. Det var så roligt, det rekommenderar vi alla att testa! Sedan drog vi vidare till Byron Bay i några dagar och efter det var egentligen tanken att vi skulle åka vidare uppåt och möta våra föräldrar i Gold Coast den 23 december. Dock så skulle de landa redan 17 december i Sydney och vi kände att vi saknade våra goa glada föräldrar och syskon alldeles för mycket, därför tog vi nattbussen tillbaka till Sydney för att överraska dem på flygplatsen. Vilket var superbra för dem, eftersom då fick de sina alldeles egna guider.

Nu har de varit här i tre veckor och vi har firat både jul och nyår tillsammans. Kan inte påstå att vi fick någon vidare julkänsla med 30 grader och sol, men vi fick iallafall spendera julen med familjen. Här så firar de julen lite annorlunda än hemma. För det första så firar de på juldagen den 25 december istället för julafton som Sverige. Skaldjur är det viktigaste på deras julbord samt kalkon och skinka. Många spenderar juldagen på stranden, för att sedan gå hem för att äta den stora jullunchen, det vill säga skaldjuren. En del satte även upp tält längs stranden och firade dagen där med sina nära och kära. Men de pyntar som hemma, med julgran och tomtar.

Säkert har en del undrat hur det gått med alla bränder här nere. Vi har klarat oss rätt bra ifrån dem. Dock så spenderade vi ett dygn i Blue Mountains och hela stället var rökfyllt. Vi hade planerat att gå ner i bergen och kolla på olika utsikter, men det gick inte för att det var alldeles för mycket rök. Hotelldirektören rådde oss att inte gå ut alls för mycket utomhus, då röken är rätt farlig. På natten kände även samtliga av röken på rummen och hade svårt att somna, så vi åkte därifrån så snabbt vi kunde på morgonen. Det var synd att våra familjer inte fick uppleva Blue Mountains så som jag och Lisa fick, då vi var där tre månader tidigare då det inte börjat brinna och det var så vackert.

På vägen upp till Queensland från Sydney såg vi en del skogar där bränderna hade härjat bara någon vecka tidigare och det var många svartbrända områden. Dock så har vi klarat oss väldigt bra. Det närmaste vi varit en pågående brand var i Arrawarra där vi surfade, då var det en brand 15 kilometer ifrån oss, men brandmännen hade den under kontroll.

Efter Blue Mountains så åkte vi vidare uppåt, vi stannade till ett par nätter på vägen upp till Gold Coast för att se lite utmed vägen istället för att bara köra allt i sträck. I Gold Coast hyrde vi ett hus med utsikt över stranden och därifrån gjorde vi en utflykt till Springbrook, som är en fin nationalpark. Vi hängde på stranden och utforskade staden. Därefter åkte vi två timmar norrut till Sunshine Coast, även där hade vi hyrt ett hus. Vi åkte till Fraser Island vilket är världens största Sandö där vi åkte vattenskoter och njöt av solen.

De sista två nätterna spenderade vi i Brisbane och staden överraskade oss verkligen. Den var mycket finare och mysigare än vad vi hade förväntat oss.

Där mötte vi även upp två gamla Skillingarydsbor, Lindy och Kalle (Reinholdsson). Lindy jobbade på Bullerbyn för ungefär 13 år sedan och Kalle är född och uppvuxen i Skillingaryd och de bor nu tillsammans i Brisbane. De visade oss en nationalpark och därefter åt vi en god lunch tillsammans. Ett bra sätt att spendera sista dagen på tillsammans med våra föräldrar.

Nu är våra familjer tillbaka i Skillingaryd igen och vi saknar dem redan. Vi har dock många roliga saker framför oss och ni ska självklart få hänga med och höra mer från oss.

Elin och Lisa

Fotnot; Privatfoto

Taggar

Dela

1 reaktion på Familjen kom på besök…

Vilken resa ni gör, kul att läsa och så roligt att få en liten skymt av våra ”gamla” grannar.
Önskar er en fortsatt fin tid i Australien och passar på att skicka en hälsning till Kalle och Lindy.