Nyheter

Far och dotter cyklade till Paris

Nyheter Agnes och Rolf Claésson, Skillingaryd, har nu kommit hem efter en lång cykeltur till förmån för barncancerfonden.

När Rolf Claésson och dottern Agnes tar emot på altanen i Skillingaryd undrar man förstås, hur kommer det sig att man cyklar till Paris?

– Ja det är en bra fråga varför man cyklar ner till Paris. Nu har jag gjort det för andra året i rad. Bra med motion samtidigt som man gör något bra och samlar in pengar till barncancerfonden, säger Rolf Claésson med ett leende.

Det var ett 30-tal personer, 22 cyklister med servicepersonal, som fredagen den 29 juni startade vid Ryhov i Jönköping. 30 juni mötte de upp ”resten av Sverigegänget” vid barnsjukhuset i Lund. Därefter togs färjan över till Tyskland och 7 juli var sällskapet framme i Paris.

– Vi har kört små cykelvägar och byvägar. Sett väldigt mycket. Tyskland är platt, Belgien är backigt och där får man kämpa lite, det finns bland annat en mytomspunnen backe i Belgien som annars kanske lämpar sig mer till motorcykelväg och sen cyklade vi i Champagne i Frankrike med fantastiska naturupplevelser bland vinodlingarna. Vi har haft det mycket varmt, upp mot 35 grader, men vi har varit förberedda på värmen. Förra året cyklade jag själv, i år var Agnes med vilket var mycket roligt, säger Rolf.

När samtliga 1900 cyklister, som kom från Sverige, Danmark, Finland, Norge, Island och Färöarna, kom fram till Paris cyklade de i kortege in till staden, då samtliga sammanstrålades sista två milen.

– Men vi cyklade inte hem, svårt att få med sig allt man shoppat, menar Rolf med ett leende.

Rolf och Agnes cyklar för Team Rynkeby som redan har samlat in 2 miljoner till barncancerfonden, enbart i Jönköpings län. Slutspurten av insamlingen är i augusti. Allt går oavkortat till insamlingen.

– Man känner att man gör nytta, säger både far och dotter.

När svenskarna kom fram till Paris byter man traditionsenligt tröjor med varandra. Rolf fick en dansk tröja som souvenir och Agnes fick en från Vasa i Finland och en gemensam middag intogs.

– Det är verkligen en häftig upplevelse. Roligt att göra något tillsammans med pappa. Gemenskapen med teamet och att tillsammans få uppleva denna natur länderna bjuder på är fantastiskt. Några av företagen som sponsrat teamet har skänkt exempelvis 100 kronor per mil och det är roligt att göra nytta samtidigt som man får motion, menar Agnes som även nämner att hon och pappan varit sams under hela cykelfärden.

I teamet, kan man förutom cykla, vara serviceansvarig, grindvakter, roadkapten som kollar att det inte fikas och äts för länge eller motorcykelordinans som kör före alla cyklister och banar väg.

Hur kommer det sig att ni är engagerade i Team Rynkeby?

– Jag kände inte till team Rynkeby tidigare, men när jag var ute och cyklade för tre år sedan körde jag förbi Klevshult. Där såg jag en massa ”gulingar” och jag trodde att det var tävling av något slag. Strax därefter körde klungan ifatt mig och jag hängde på och cyklade med gänget. Efter det var jag på ett informationsmöte i Jönköping och jag kände direkt att det här var något för mig. I teamet finns män, kvinnor och alla åldrar. Agnes är yngst med sina 23 år och den som är äldst är 63 år och alla har olika bakgrunder och ingen är lika förutom att vi vill hjälpa till med insamlingen. Här hemma i kommunen har jag varit ansvarig för skolloppet tidigare under våren, berättar Rolf.

Cykelturen ner till Paris gjordes på dagsetapper på mellan 15 – 20 mil och samlingen var vid Ryhov i Jönköping. Därefter samling vid barnsjukhuset i Lund och cykel till Malmö. Etapp 1; Travemunde – Stemmen. Etapp 2; Stemmen – Bramsche. Etapp 3; Bramsche – Bocholt. Etapp 4; Bocholt – Maastricht. Etapp 5; Maastricht – Givet. Etapp 6; Givet – Cháteau Thierry. Etapp 7 Cháteau – Paris.

Väl nere i Paris mötte frugan/mamma upp och några avslappnade och välförtjänta semesterdagar gjordes i Nice för familjen Claésson. Om det blir cykeltur till Paris nästa år är i dagsläget inte bestämt…

Rolf och Agnes Claésson cyklade till Paris

Taggar

Dela

4 reaktioner på Far och dotter cyklade till Paris

Grymt jobbat av er, kan personligen intyga att varje krona gör enormt stor skillnad för oss drabbade!! ♥️♥️♥️

Vilket fantastiskt fint jobb ni gör för barncancerfonden. Har följt er hela vägen ner till Paris via Facebook. Bra jobbat🤗🤗