Nyheter

Karlssonbuss, en pigg 70-åring

Nyheter Idag besöktes det framgångsrika företaget inom ramen för 101 företag på 101 dagar

Roger Ödebrink, Jimmy Karlsson, Anna Ullman, Peter Sandberg, Linda Christofferssson, Patrik Kinnbom, Andreas Karlsson och Sivert Karlsson

Karlssonbuss startade sin verksamhet med en taxi 1949 och levde en relativt stilla tillvaro de första femtio åren med ett antal bussar och sin bas i Vaggeryd. Företaget växlade upp och började sin expansion när de köpte Isakssons buss i Glimåkra år 2000. I samband med det började man använda IsakssonKarlsson som varumärke. Ett nytt steg togs 2011 när de förvärvade Sven Carlssons Trafik i Gnosjö samt Mohedabuss och Grimslövsbuss.

De stora delarna är linjetrafik och skolskjutsar, men de har även beställningsresor och så kallade katalogresor. Katalogresorna är de charterresor som går runt om i Europa men framförallt teater- och konsertresor. Men störst är linje- och skoltrafik som omsätter nära nog 90% av den totala omsättningen.

I företaget finns omkring 160 bussar i olika storlekar och varje dag rullar det ut 150 bussar i trafik. Varje dag rullar bussarna en sträcka motsvarande ett varv runt jorden.

De har 300 medarbetare där 90% är tillsvidareanställda och låg personalomsättning. Enligt Peter Sandberg på Karlssonbuss arbetar de med en flexibel arbetsgivarattityd där den anställde har stort inflytande på hur man utformar den enskildes arbetssituation.

De arbetar mycket med miljö och ecodriving för att vara ett företag i tiden och kör med enbart förnyelsebara bränslen. Ytterligare ett steg vad gäller miljö är att de nu avskaffat den traditionella resekatalogen. Nu finns alla resor att söka digitalt.

På frågan vad de önskar sig av kommunen för att kunna växa, så säger de att det krävs en attraktiv kommun för att locka nya medarbetare att flytta in.Det handlar om bostäder, skola men inte minst ett levande centrum där butikslokalerna inte gapar tomma.

Patrik Kinnbom från näringslivsrådet berättade att de nu drar igång ett leaderprojekt för att undersöka bästa vägar för att möta de behov som invånarna har. En levande kommun behöver en levande handel kombinerat med ställen där det erbjuds fikamöjligheter och stunder för mat och dryck.

Taggar

Dela


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *