Lars minns högertrafikomläggningen
Nyheter Söndagen den 3 september klockan 05.00 är det 50 år sedan högertrafikomläggningen gjordes i Sverige. Vad gjorde Lars Ljungqvist den här natten?
– Minns att vi körde upp till Bäckalyckan i Vaggeryd, vi åkte dit i god tid för att kunna köra på vänster sida. Satt där uppe hela natten och lyssnade på radion som rapporterade alla nattens händelser. Elisabeth Engholm, Nils-Sture Lindahl och Per-Åke Svensson var med. Per-Åke körde i sin hundkoja, säger Lars Ljungqvist från Skillingaryd.
– När klockan var slagen rev vi bort tejpen på strålkastarna, trängde in oss i en hundkoja och åkte upp till Vätterleden, ovanför Jönköping, där vi fikade. Vi ville känna hur det var att köra på höger sida, säger Lars och skrattar åt minnena som dyker upp.
Lars berättar vidare att han är född i augusti 1949, alltså tre veckor innan omläggningen, och på den tiden fick man inte övningsköra förrän man fyllt 18 år. Men Lars är en av dom få som kört upp både på vänster och höger sida.
– Men jag var sugen på att ta körkort, så jag ringde till en privatist i Jönköping och ville ta körkort, trots att jag inte hade fyllt 18 år. Jag klarade teoretiska delen och körde upp på vänster sida. När jag kört färdigt upptäckte trafikskolläraren att jag inte var så gammal som jag borde vara för att ha körkort samt att högertrafiken snart skulle börja gälla, så plötsligt gällde inte mina klarade prov, berättar Lars.
– Eftersom jag gärna ville ha körkort så fick jag första tiden de hade och det var den 12 september. Körskolorna var stängda några veckor vid omläggningen och när jag skulle läsa in mig på högertrafiken fick jag bara en liten enkel broschyr. Jag åkte iallafall in och gjorde ett nytt teoriprov och klarade mig. Men på Länsstyrelsen ville de inte ge mig ett nytt kort, ännu…. Jag satt kvar och tjurade helt enkelt och den 13 september 1967, 10 dagar efter trafikomläggningen fick jag mitt efterlängtade körkort. Jag är nummer två i Jönköpings län som fick det ”nya” körkortet. Att jag sedan bara är 15 år gammal på bilden sa de inget om, det var ett kort jag hittade hemma, säger Lars med ett stort leende.
– Fler vägmärken kom till efter 1966 då man började med hastighetsbegränsning. Det var fri fart utanför tätorterna. Linjerna i vägen blev också vita i det här skedet, avslutar Lars och tar sista kaffet på Jonssons konditori.
Högertrafikomläggningen för 50 år sedan innebar att all fordonstrafik och även cyklister hädanefter skulle använda det högra körfältet på vägar med dubbelriktad trafik och hålla till höger vid mötande trafik på enfiliga vägar.
Dåvarande vänstertrafiken i Sverige föranledde inte några problem förrän fordonstrafiken på allvar började expandera och trafiken blev allt mer internationaliserad. Då uppstod kravet på en anpassning till det trafiksystem som var det dominerande på den europeiska kontinenten. Ökad trafiksäkerhet i ett internationellt perspektiv var det övergripande skälet till att gå över till högertrafik.