Nyheter

Mats har Europa som arbetsplats

Nyheter Mats Oskarsson bor på Vaggeryds gård och har ett ovanligt jobb som kommuninvånare. Vi har träffat piloten som utgår från Kastrup flygplats.

Strax start från Färöarna som ligger ute i Atlanten och två timmars flygning från Köpenhamn. Bergstopparna ger turbulens och flygplatsen ligger som i en liten gryta mellan bergen. - Svårt att landa på grund av turbulensen och en femtedel av flygningarna får vi vända hem igen utan att kunna landa. Foto; Mats  [1/3]

Mats Oskarsson från Vaggeryd utgår som pilot från Köpenhamn  [2/3]

Grönland från 11 000 meters höjd. Foto; Mats  [3/3]

Mats Oskarsson, född och uppvuxen i Vaggeryd fick tidigt sitt flygintresse genom sin far som hade privatflygplan.

– Vi flög mycket från Hagshult och intresset växte mer år för år. När jag ser teckningar från skolan så såg det ut som att jag redan hade bestämt mig. Jag gick naturlinjen i Jönköping och tog mitt yrkesval efter militärtjänstgörningen, berättar Mats när vi träffar honom på fiket i Vaggeryd.

Att utbilda sig till pilot finns en del olika vägar att gå. Idag finns en ren pilothögskola i Lund och det finns även privata flygskolor i landet. Men Mats flyttade till USA och gick grundutbildningen i två år. Där fick man sedan ta jobb som styrman och då, på 80-talet sökte SAS flygbolag piloter och där gjorde Mats de första testerna för att se om han var rätt person för yrket. Året var då 1987.

– Utbildningen handlar om simultankapacitet, psykolog- och stresstester och läkarundersökningar. Vi gör fortfarande läkarundersökningar varje år för att få vara pilot, säger Mats.

Många år var han stationerad vid Arlanda, men sedan några år tillbaka är det Kastrup och Köpenhamn som han flyger ifrån.

– Just nu är det Europa som gäller. Allt från Åhus, som tar 14 minuter att flyga till, till Kanarieöarna som tar fem timmar. Vi vänder alltid på flygplatsen så är man i Spanien tar med sig resenärer hem, så en arbetsdag kan vara 13 – 16 timmar. Jag har ett pendlarboende i Köpenhamn som jag delar med pilotkompisar annars blir det hotellrum om vi är ute i Europa, berättar Mats.

– Det finns inga vanliga dagar när man är pilot. Antingen är man uppe väldigt tidigt eller kommer hem väldigt sent. Som pilot har vi mest arbete vid start och landning. När man är uppe i luften är det rätt så lugnt. För tio år sedan kom antikollisionssystemet i flygplanen som varnar om man kommer för nära ett annat plan i luften. Förr hade man kommunikation med flygledaren i det landet man flög över. I sidled får man vara knappt nio kilometer nära varandra och 300 meter i höjd. Systemet varnar om vi kommer för nära varandra och hörsammar man inte det så ger systemet kommando att koordinera undan efter några sekunder, berättar Mats.

– Jag börjar mitt arbete ungefär 50 minuter innan avgång. Mycket av planeringen är automatiserad, men vi har en färdplan som vi går igenom, räknar ut bränsleåtgången, vädret under flygningen, ja allt tekniskt kan man säga. Vid strax över 12 000 meters höjd är det som ”lättast” att flyga det vill säga jetmotorn är som mest effektiv, berättar Mats som styr en Airbus 320 med plats för 200 passagerare.

– Det absolut bästa med mitt jobb är att man ser solen, menar Mats och tittar ut genom fönstret och det gråmulna vädret, sen är det givetvis alla härliga kollegor och positiva människor som är på resande fot.

Mats har 1500 pilotarbetskamrater och 6000 flygvärdinnor att jobba med. Att det fungerar är givetvis rutiner och det uppskattar han mycket.

– Det jag måste ha med mig på jobbet är dubbla glasögon, pass och flygcertifikatet. Snuset glömmer jag aldrig och det är av säkerhetsskäl, säger Mats med ett stort leende.

När Mats är ledig finns det alltid jobb hemma på Vaggeryds gård, politiken och föreningslivet på Hooks Golfklubb där han även sitter som ordförande.

– Föreningen är i mitt hjärta, avslutar Mats.

Taggar

Dela


2 reaktioner på Mats har Europa som arbetsplats

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *