Nyheter

När högertrafiken kom till Sverige

Nyheter Regeringen ville att högertrafik skulle införas 1959, men ordförande för utredningen reserverade sig och beslutet dröjde. "Navet", medlemstidningen för fordonhistorikerna, har sammanfattat natten om högertrafikomläggningen väl.

I framrutan finns en påminnelse om att det är 40 km/h som gäller  [1/10]

I Ewalds Mini cooper finns minnen från 1967  [2/10]

Manschetter man skulle ha på sig när man var trafikvakt  [3/10]

Strålkastarkartong, original...  [4/10]

...här finns en klisterlapp också med ett meddelande på att får ej tagas bort innan 3 september 1967  [5/10]

Meddelande om hastighetsbegränsningar fanns som klisterlappar som sattes synligt  [6/10]

Högertrafikomläggningen 1967  [7/10]

Klistermärken för att informera  [8/10]

Om man åkte till Norge fick man den här broschyren för att få information...  [9/10]

...om allt möjligt!  [10/10]

Dåvarande kommunikationsminister Sven Andersson föreslog att en folkomröstning skulle anordnas 1955. Folkomröstningen var bara en rådgivande del i beslutet men antalet Nej-sägare var så stort att regeringen inte hade annat än ställa frågan på framtiden. Det var hela 82,9% som röstade för bibehållen vänstertrafik medan 15,5% ville att högertrafiken skulle införas. Valdeltagandet var enbart 53.2%.

Folkomröstningen fördröjde genomförandet med åtta år och några miljoner dyrare blev det. Den 10 maj 1963 beslutade riksdagen med sammanlagt 294 röster mot 50, att Sverige skulle införa högertrafik. Och dagen som bestämdes var för 50 år sedan idag. 3 september 1967. Kostnaden för trafikomläggningen beräknades till 600 miljoner kronor. Reformen finansierades huvudsakligen genom en extra trafikomläggningskatt på motorfordon och den finns fortfarande kvar.

1955 fanns det 600 000 bilar i Sverige och 1963 fanns det 1,5 miljoner bilar i Sverige.

Ett gigantisk informations- och propagandaarbete genomfördes och även en propagandalåt om högertrafiken som sjöngs av Boris Lindqvist. ”Håll dej till höger, Svensson”. Klockan 01.00 söndagen den 3 september infördes körförbud med motorfordon i hela landet.

Under nattens körförbud kunde väghållarna ostört utföra flytt av refugrar, täcka av vägmärken, täcka över andra, måla om markering i körbanan. Enbart trafik med särskilda tillstånd fick framföras. Klockan 05.00 meddelade högertrafikgeneralen Lars Sköld från riksdagshuset via radio och TV att nu har vi högertrafik.

I våra grannländer Norge och Danmark kördes redan högertrafik och vid gränsen till länderna fick man informationsbroschyrer om att ”man ska köra till höger”. I Norge var högsta tillåtna hastighet 70 km/h, i tätort fick man bara köra 40 km/h och för bussar och lastbilar gällde 60 km/h samt att man rekommenderade att inte köra bil om man druckit alkohol. I Danmarks broschyr kan man läsa om att man som besökare måste ställa om bilens strålkastare och även där är det en mycket allvarlig förseelse att köra bil påverkad och varningen att alkoholpåverkade förare dömes till stränga straff och körkorten dras in samt att det gällde även utlänningar. Utlänningar i detta fallet var svenskar.

Författat av Ewald Ekman, Götaströms Fordonhistoriska klubb

Taggar

Dela


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *