Nyheter

Niornas examensresultat i botten

Nyheter Nu har sammanställningen kommit för de elever som slutade nian på Fågelforsskolan samt Hjortsjöskolan. Lägsta resultat i länet dessutom.

Arkivfoto från skolavslutningen i juni

– Vi har gått rakt ner i källaren vid årets resultat. Vi har träffat rektorerna och nu pågår analyserna och diskussioner om detta, det behöver vara konkreta siffror vi visar. Har vi rätt skolnärvaro? Indikationen från årskurs sex bör vi följa, då eleverna hade ett lågt resultat redan där, säger Jenny Larsen (KD) ordförande i barn- och utbildningsnämnden. 

Roger Ödebrink (S) påpekar att man kan inte skylla det på någonting. ”Vi har haft pengar, mat till eleverna, bra lärarna. Finns alla förutsättningarna men någonting har hänt. Det sjönk ner lite förra året, men man kan inte gå tillbaka, för då mäter man inte på samma sätt. Förvaltningen och rektorerna har något att ta tag i helt enkelt”.

Dessvärre ligger Fågelforsskolan och Hjortsjöskolans nior i länsbotten totalt sett och det har inte hänt tidigare. Totalt i kommunen har 60,9% fått slutbetyg med A till E, länet har 72,9% och riket totalt ligger på 74,1%. Fågelforsskolan i Skillingaryd är lägst med sina 58,4% med Hjortsjöskolan i Vaggeryd har uppmätt 63%.

– Gnosjö har bättre resultat än oss och vi har aldrig varit under deras resultat tidigare, så vi måste gräva djupare i detta. Vi har samma förutsättningar som övriga kommuner i länet och gör samma arbete. Som nämnd måste vi ställa högre fokus på det här, säger Roger Ödebrink (S) vice ordförande i barn- och utbildningsnämnden.

Taggar

Dela


5 reaktioner på Niornas examensresultat i botten

Vi har ett barn som slutade 9:an vårterminen 2017.
Från femte klass har den klassen haft strul med obehöriga lärare, inställda lektioner och lärare som var sjukskrivna eller slutade.
Vikarie som nästan är i samma ålder som vårat barn!

Försökte under höstterminen 2016 att få en diskussion med rektorn på Hjortsjöskolan utan något resultat.
Han svarade inte ens på mina mail!

Ett tips för analysen: Undersök hur många lärarlösa och inställda lektioner som eleverna haft senaste åren.

Håller helt med!
Våra barn på högstadiet, 7an o 8an, berättar om lektioner som är inställda, lärarlösa och de letar o hittar inte ens lärarna!

Detta händer minst 1 ggr/veckan, många gånger oftare.
Att skylla på föräldrarna är lite fel, VI uppfostrar våra barn, skolan ska undervisa!

Vi går inte heller på föräldramöten, gav upp när första barnet gått ur 9an.
Det ger inget att sitta o lyssna på vilka lärare som ska vikariera för vem, samt vem som är rektor ”för dagen/veckan/månaden!

Så jag är inte ett dugg förvånad över katastrofresultaten i Vg.

Ena barnet hade A i engelska, terminen efter ett E, hon var såklart ledsen då hon närvarat på de engelskalektioner som genomförts, varit lika duktig som vanligt, MEN inte samma lärare 2 ggr, och den som skulle sätta betyg var ytterligare en ”ny” lärare som för säkerhets skull satte E= godkänd!!😡

Jag har själv en dotter som slutade nian precis. Visst har vi väl upplevt att det har varit stor rotation på personal och flera olika mentorer, men framförallt har jag upplevt ett väldigt stort ointresse från föräldrarna. Varje föräldramöte under hela högstadiet såg likadana ut, ca 10 föräldrar som kom, varav en del familjer hade två representerade. I vår klass var det aldrig tillräckligt många för att någon gång kunna fatta något beslut, vilket resulterade i att barnen inte kunde göra någon klassresa, beställa klasströjor, hitta på något utöver det vanliga. Tråkigt. När det var dags för sista klasskampen kom det två föräldrar. Riktigt pinsamt. Självklart speglas föräldrars ointresse av sina barns skolgång på barnens skolresultat. Är man lika ointresserad av sina barn och deras uppväxt hemma också?Visst har skolan ett sort ansvar men det största ansvaret har ju ändå vi föräldrar. Vi ska ju inte tro att skolan kan göra under och att de både ska undervisa och uppfostra våra barn och att vi ska kunna hämta en duktig och väluppfostrad 16-åring efter några år, utan att vi ska behöva bry oss under tiden. Ska vi kunna höja skolresultaten behövs det fler engagerade vuxna runt våra barn. Både i skolan, men framförallt föräldrar.

Läsfrämjande åtgärder ihop med
biblioteken, kanske? Både i
Skillingaryd och Vaggeryd. Men
då behövs personal förstås!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *