Nyheter

Nya järnvägsövergångarna klara

Nyheter Nu har den första av två nya järnvägsövergångar öppnats på sträckan mellan Hörle och Klevshult. Det är den nya infarten till Jussö gård som nu är öppen för trafik.

Nästa veckan stängs järnvägsövergången i centrala Hörle.  [1/7]

Daniel Hyltén är en av de som arbetat med de nya järnvägsövergångarna.  [2/7]

Tracfiken i Hörle kommer nu att få använda två nya övergångar för att komma till Hörle Wire och Jussö Gård.  [3/7]

Nya övergången vid Jussö Gård.  [4/7]

Här kommer tågen att köra i 140 kilometer i timmen.  [5/7]

30 miljoner kronor har de två nya överfarterna kostat.  [6/7]

Nya överfarten vid Jussö Gård.  [7/7]

De två övergångarna är slutbesiktade och den sista övergången, strax norr om Hörle kommer att öppnas senast på fredag.
Parallellt med detta har två gamla övergångar längs sträckan stängts.
Senast nästa veckan kommer sista överfarten, i centrala Hörle att stängas av för trafik.
Hos Vägverket pågår det nu diskussioner om det ska sättas upp staket  längs
järnvägen  i centrala Hörle.

 
Anledningen är att man befarar att det kan bli mycket spårspring annars, det vill säga att folk tar genvägen över spåret för att exempelvis komma till Hörle Wire.
Nu när de två nya överfartens är klara  sätts det punkt för ett projekt som kostat Trafikverket 30 miljoner kronor.
Satsningen ingår i den stora satsningen på ”Y:et”, där länets järnvägar ska kopplas samman med höghastighetståg.
På sträckan mellan Värnamo och Vaggeryd är det tänkt att tågen ska gå i 140 kilometer i timmen.
Sten Ramberg är produktionschef för Sandahls Entreprenad och den som har varit ansvarig för de båda övergångarna.
Han berättar att det som mest varit ett 15-tal personer som arbetat med projektet.
När de två första övergångarna invigdes mellan Klevshult och Vaggeryd så uppstod vissa problem med väghållningen längs de nya vägarna som går parallellt med järnvägen.
Orsaken var att det då saknades vägföreningar.

 
– När det gäller de två senaste övergångarna och vägarna som ansluter till dessa så är läget lite annorlunda.
– Där finns det redan en vägförening och dessutom är en del av sträckan allmän väg, berättar han.
Sandahls Entreprenad har i och med de nya övergångarnas invigning klarat av att hålla tidsschemat som planerat. När projektet startades så var vecka 38 slutdatum för när övergångarna skulle vara klara.

Taggar

Dela


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *