Nyheter

Roland lämnar över…

Nyheter Sedan 1979 har Roland Åberg lärt unga och lite äldre i Värnamo, Skillingaryd med flera orter att få sitt efterlängtade körkort. Nu lämnar han över sin verksamhet.

Roland Åberg lämnar över sin trafikskola

Vid årsskiftet lämnar Roland Åberg över trafikskolans verksamhet i Vaggeryds kommun till Anders Ringqvist från Jönköping. Vi har träffat Roland över en kopp kaffe på konditori i Skillijngaryd.

– Det har växt fram under de senaste åren. Anders och jag har jobbat tillsammans under tre års tid, vi har samma bakgrund, det känns bra att lämna över nu, börjar Roland Åberg berätta.

Sedan 1979 har Roland hjälpt tusentals att skaffa körkort…

– Egentligen skulle jag ”bara hjälpa till lite” på min fars trafikskola 1979. Det blev mer och mer och i början av 80-talet tyckte jag nog allt att det var väldigt trevligt att vara trafikskollärare. När jag utbildade mig var den varvad med praktik och teori. Jag tror man gick teori i tio veckor och sedan skulle man praktisera med handledare under ett år och sedan avsluta med teori igen. Jag gick i Örebro, där landets enda utbildning fanns. Sedan något år tillbaka finns den numera även i Jönköping, säger Roland och fortsätter att berätta att det fortfarande råder brist på trafikskollärare.

Man gick, eller går, grundkursen för det man ska lära ut i och den behörighet man har på sitt egna körkort. Roland har utbildat elever i bil- och mopedkörkort i både Värnamo och Vaggeryds kommuner sedan dess…

Hur var det att ta körkort själv?
– Såklart hade jag inga problem med att få handledare, säger Roland med ett leende och fortsätter att han skrev upp hos dåvarande Trafiksäkerhetsverket i Värnamo. Uppkörningen gjordes under ledning av Christer Drangel 1973.

– Jag fick börja övningsköra när jag var 17 år och nio månader. På den tiden gjorde vi det skriftliga och praktiska provet på samma dag. Det var 60 frågor med trevalsalternativ bland svaren där ett av dem var rätt. Då var det 95 % som klarade teorin, idag är det kanske hälften. Förr var det väldigt sällsynt att man inte klarade av det skriftliga provet. Idag är det kanske inte så pinsamt att missa kan jag tänka mig. När uppkörningen gjordes var det tillsammans med en annan elev som körde ut till Stomsjö soptipp, där vi bytte chaufför, och jag fick köra tillbaka till stan. Det gick bra och kortet var i hamn, berättar Roland.

Roland väljer gärna automatväxlad bil

På 70-talet hade Trafiksäkerhetsverket ett kontor i varje ort med två inspektörer och de två bildade en kultur med egna idéer. Idag ligger Värnamo under Växjökontoret och det innebär att det kommer inspektörer utifrån från olika orter och uppkörningen blir mer synkad och lika i landet.

– För att få starta en trafikskola måste man vara utbildningsledare och då fick man gå en kurs i det. Det behövs då man ska vara chef för andra trafiklärare, kunna planera och lägga upp utbildningsplaner och utvecklingssamtal. Den rollen är egentligen för större trafikskolor men även jag som egen företagare med få anställda fick gå kursen för att kunna ta över trafikskolan.

Rolands far David Åberg startade trafikskola 1945 i Skillingaryd och Vaggeryd. Därefter köpte han en redan befintlig trafikskola i Värnamo.

– I den vevan började Nils Rapp jobba hos min far och han tog även över Skillingarydsdelen. Under 60-talet hade de ett aktiebolag tillsammans. Därefter blev det två trafikskolor.

– Jag tog över helt och hållet 1991. Det var självklart för mig men farsan fanns med och hjälpte till även efter att jag tog över. Vi var fortfarande kvar i Värnamo. Jag köpte sedan Håkan Gustavssons firma i Vaggeryd under 90-talet då han, som jag nu, lägger ner och blir pensionär. I samband med detta hade jag lärare anställd i Värnamo och jag körde i Vaggeryd. När Nisse Rapp blev pensionär tog jag över hans trafikskola och då bestämde jag mig för att enbart ha verksamheten i Skillingaryd och Vaggeryd. Egentligen är det för mycket arbete för en person och för lite för två, så jag har haft en konsult anställd på halvtid. Det är annorlunda på mindre orter där mycket tid försvinner för bara transporter.

Vad ska du göra nu?
– Jag har lovat att hjälpa till med mopparna på trafikskolan under det året. Om det kniper så rycker jag givetvis in på bil också. Det känns lite annorlunda, men det ska bli rätt skönt faktiskt. Anders kommer att ha kvar företagsnamnet och jag driver mitt handelsbolag tills vidare. Jag kommer att passa mina barnbarn mycket mer framöver, det finns mycket saker att göra där hemma och min fru sätter mig i arbete kan jag tänka mig, säger Roland med ett leende.

Närmare 5 300 elever har fått sitt bilkörkort och 800 elever sitt mopedkort med hjälp av Roland genom åren.

Värsta minnet under dina 40 år som trafikskollärare?
– Kanske sagt något som man inte borde någongång. En trafikskollärares värsta tanke är nog också att man inte vill läsa om att någon råkat illa ut i trafiken.

Bästa minnet under dina 40 år?
– Ja det minns jag väl. Jag var ganska ny, det här var nog i början på 80-talet. En dam från Gällaryd skulle ta bilkörkort. Hon var nog mellan 50–60 år och hennes man hade gått bort. I garaget stod mannens ögonsten, en gul Volvo, som hon nu skulle använda. Vet att jag körde över 100 körlektioner med henne innan hon fick körkort. Det roliga var att när hon, efter att ha tagit körkort, tog bilen in till stan parkerade hon alltid vid Salutorget. När jag åkte med andra elever förbi torget såg man hennes gula Volvo stod parkerad där. Det är mitt bästa minne.

Automat eller manuell växellåda?
– Automat. Och hybrid, då utvecklingen går ditåt. Jag tror att det kommer att bli verklighet framöver att diesel- och bensindrivna fordon inte får säljas.

Lära ut moped eller bil?
– Moped. Som trafiklärare är du mer fri. Eleverna gör inga praktiska prov. De skriver bara upp och känner jag att de behöver övningsköra mer så gör vi det. För att ta mopedkort krävs minst fyra timmars körning och åtta timmars teori. Man för börja övningsköra för moped när man är 14 år och 9 månader, men de får inte skriva prov förrän de har fyllt 15 år.

I maj 2017 träffade vi Roland, här finns en längre intervju med traktens trafiklärare. Finns att läsa här

Många tusen i Vaggeryd och Värnamo kommuner har fått hjälp med körkortet av Roland Åberg

Taggar

Dela


5 reaktioner på Roland lämnar över…

Min dotter hade nyss klarat körkortet och visste att det var 30 på vardagarna och 50 på helgerna förbi skolan..men i en kontroll en lördag körde hon 50 och fick böter !! Då skickade du en inbjudan till polisstationen i värnamo att dom kunde komma till dej för en genomkörning angående trafikskyltar…dom hörde aldrig av sig !! Tack till dej ..hon fick tllbaka pengarna !!!
Häln: namne.

Tack Roland! Först hjälpte du oss att ta kortet och nu även sonen med mopedkort… du har varit en duktig lärare genom tiden- med många glada elever som lyckats få sitt kort. Med önskan om en skön ”pension” mvh Maria och Frank Randow

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *