Sju av tio nya bilar laddbara i Vaggeryd
Nyheter Under det fjärde kvartalet var sju av tio nyregistrerade bilar i Vaggeryds kommun rena elbilar eller laddhybrider, en ökning jämfört med kvartalet innan. Det rapporterar Newsworthy i dag.
Under fjärde kvartalet 2023 var 66 procent av alla nyregistrerade personbilar i Vaggeryd laddbara (sammanlagt registrerades 64 nya bilar). Merparten av de laddbara bilarna var rena elbilar (45 procent av alla).
Fossildrivna bilar utgjorde 34 procent av nyregistreringarna (då räknar vi även elhybrider som fossilbilar).
De senaste åren har vi sett en kraftig ökning i försäljning av laddbilar i Sverige. Under 2023 fortsatte utvecklingen, även om ökningstakten har mattats av.
I Vaggeryd var andelen laddbara bilar under fjärde kvartalet också lägre än under första kvartalet 2023 då rekordet hittills noterades (73 procent).
Avstannad elektrifiering
I november 2022 slopade regeringen med kort varsel elbilsbonuen. På grund av långa leveranstider har det dröjt innan effekterna av regeländringen börjat synas i statistiken.
Sett till hela 2023 ökade andelen elbilar något jämfört med 2022 i landet i stort, men en skillnad jämfört med tidigare är att det framför allt är företag som driver utvecklingen, snarare än privatpersioner. Konjunkturläget och den slopade bonusen gör att betydligt färre privatpersoner köper nya elbilar, skriver branschorganisationen Mobility Sweden i ett pressmeddelande. De förutspår en minskad elektrifieringstakt under 2024.
En annan trend är att laddhybriderna är på fortsatt nedgång. I Vaggeryd registrerades det under det senaste kvartalet 29 elbilar och 13 laddhybrider. Följande graf visar utvecklingen över tid.
Lista: Här säljs det flest laddbara bilar
I hela landet var 60 procent av alla nya bilar laddbara under fjärde kvartalet. Det är framför allt Stockholms län som drar upp snittet, vilket till stor del förklaras av att många leasingföretag har sitt säte i länet. I Jönköpings län var 48 procent av nyregistrerade bilar laddbara.
Jämfört med andra kommuner säljs det förhållandevis stor andel elbilar och laddhybrider i Vaggeryd. Under fjärde kvartalet var nyregistreringen 50:e högst i hela landet (bland 290 kommuner).
Här registrerades det flest laddbara bilar under fjärde kvartalet i Jönköpings län
Kommun | Andel laddbara | Antal elbilar | Antal laddhybrider | Antal nya bilar totalt | |
---|---|---|---|---|---|
Gnosjö | 67 procent | 34 | 11 | 67 | |
Gislaved | 67 procent | 63 | 35 | 146 | |
Vaggeryd | 66 procent | 29 | 13 | 64 | |
Mullsjö | 58 procent | 8 | 7 | 26 | |
Sävsjö | 55 procent | 9 | 13 | 40 | |
Värnamo | 55 procent | 128 | 78 | 376 | |
Eksjö | 51 procent | 18 | 8 | 51 | |
Tranås | 49 procent | 25 | 13 | 78 | |
Vetlanda | 48 procent | 52 | 19 | 147 | |
Nässjö | 47 procent | 58 | 17 | 158 | |
Jönköping | 46 procent | 434 | 220 | 1429 | |
Aneby | 43 procent | 9 | 0 | 21 | |
Habo | 18 procent | 31 | 5 | 199 |
Domedagsprofeterna slog till igen. Vi har ingen elbrist i Sverige. Däremot har vi problem med överföringskapacitet eftersom den mesta elen produceras i Norrland, samt att priserna går upp när övriga Europa köper vår el.
Var kommer denna el? Är det en kraftkabel från en av 6 nedlagda kärnkraftverk eftersom vi hör att elen inte räcker till allt?
Den dystra sanningen är att ofta kommer denna gröna el från dålig produktion som olja, kol och så vidare.
Men det pratar man inte om.
Dagis pågår i svensk politik till att man går i pension
Har du källa på det där om elbilar skulle stå för all icke förnybar kraft? Energibolagen planerar utifrån myndigheterna och nyckfulla politiker. Planera för fyra år framåt, säger sig självt inte går att planera utbyggnad.