Smart Citybil ser ljust på framtiden
Nyheter Om någon vecka firar Smart Citybil fyra år vid Nådastigen i Vaggeryd. Vi har träffat entreprenörerna, och bröderna, Hoxha.
När vi kikar in på bilfirman står bilarna på rad och kaffemaskinen startas direkt. Efter några munnar kaffe tar vi plats på kontoret med säljaren Mirsad för en liten pratstund.
Mirsad är uppvuxen i Vaggeryd, utbildad företagsförsäljare som jobbat både i Jönköping och på hemorten Vaggeryd samt utbildad inom media och kommunikation. Ett förflutet som tränare, och utövare, inom fotbollen hade Mirsad drömmar. Drömmar om att få starta eget. Och så blev det. För snart fyra år sedan öppnade Mirsad och storebror Vedat portarna till sin bilfirma.
– Framför allt bestämde jag mig tidigt för att driva något eget. Jag är säljaren och min bror är mekaniker. Att vi skulle etablera oss här i Vaggeryd var ju givet. Vi startade med 500 kvadratmeter och ett antal bilar. I dag har vi 1 500 kvadratmeter där vi nu även har verkstad. Som vi ser det kommer vi att ha behov av att utöka. Vi har gjort en fin resa, även om det varit jobbigt. Det är inga åttatimmarspass precis, börjar Mirsad berätta.
När namnet Smart Citybil skulle till var det inte lätt, medger Mirsad. De hade en lång lista på namnförslag, men många kunde kopplas till andra bolag och tanken bakom namnet berättar Mirsad om mer:
– Namnet har en framtidsanda. I dag har vi smarta telefoner, det finns övriga smarta elektroniska prylar. Det blir smartare framöver helt enkelt och namnet är ett sådant som tyder på att vi bygger och satsar. Framtidsanda helt enkelt.
Just i dag finns 62 bilar i hallen och inriktningen är framför allt på de fyra bilmärkena Volvo, Audi, BMW och Mercedes. Ingen nybilsförsäljning utan bröderna har inriktat sig på begagnatmarknaden. När vi sitter ner på kontoret svarar Mirsad på mell där en kund undrar om det går att komma vid 19-tiden. Givetvis, säger Mirsad för sig själv, och svarar kunden och fortsätter:
– Vi har egentligen tre krav på den begagnade bilen. Den ska vara svensksåld, ska ha en servicehistorik samt att den inte ska vara för gammal, helst inte mer än 15 år. Att den ska vara svensksåld gör att bilen är mer attraktiv. Men vi har också några unika modeller här som inte är svensksålda, men då ska bilen vara något utöver det vanliga… I mellandagarna fick vi in två Mercedes och en kund från Gislaved skulle komma. Han tittade på den svarta, men såg den andra i hallen och han bestämde sig för att köpa den sistnämnda innan vi hade hunnit lägga ut annons. Jag har också ett flertal kunder som ringer och ”bokar” ett visst märke, eller modell, så jag ringer tillbaka när den önskvärda bilen kommer in i hallen. Därmed blir snittiden för en bil här inne hos oss väldigt kort.
– När vi får in en bil till oss går vi igenom den, är det något som behöver åtgärdas gör vi det direkt. Nackdelen just här i denna lokalen är att vi inte har någon tvätthall, så tid måste bokas i tvätthallen och vi måste således anpassa oss till när det är tillgängligt där, innan vi kan sälja bilen.
En bil är inte länge i Smart Citybil:s lokaler och omsättningen är stor.
– Vi sålde 450 bilar förra året och omsätter 40 miljoner. Vi har inte tappat något med tanke på pandemin som råder. I dag har e-handeln fått ett uppsving, men e-handeln inom bilbranschen har varit länge. Förr åkte man till de stora bilförsäljarna medan man i dag ser utbudet och jämför priser via nätet. Vi har konkurrenskraftiga priser och håller de lägsta priserna i landet vilket gör att kunderna från hela landet, och även utlandet, hittar till oss. Man kan säga att vi har ett ”Ikea-tänk”: omsättning, in-ut, volym är viktigt samt tillgängligheten och ärlighet givetvis. Med detta tänk har vi vuxit mycket och utvecklats enormt senaste åren. Från början måste man som bilförsäljare också intyg till landets banker att man är duktig på att sälja för att få samarbeta med dessa. I dag har vi alla bolagen som kan hjälpa kunden med finansieringen om så önskas och vi har även 0 kronor i kontantinsats.
– Vi kommer att vara trångbodda här framöver och vi vill gärna ha något eget. Vi har blivit erbjudna lokal i Jönköping, men det är i Vaggeryd vi vill vara och förverkliga våra drömmar. Som det är i dag fyller vi parkeringen också utanför här, menar Mirsad och kikar ut genom kontorsfönstret.
Hur ser Smart Citybil ut om fem år?
– Då ska vi vara den största bilförsäljaren i kommunen med förhoppningsvis egen lokal. Vi har ett stort förtroende för våra folkvalda politiker och hoppas att de kan hjälpa oss med en tomt i Vaggeryd. Vårt mål är att ha 100 bilar framöver, det tror vi är lagom. Det är inte alltid mängden bilar, utan de rätta bilarna man ska kunna erbjuda. Man kan aldrig lyckas med något om man inte har någon målsättning. Jag är idrottsmänniska i grunden och där hade jag också mål. Med fotbollen var det 95 procent träning och 5 procent uppvisning. Det är likadant i företaget.
Ungefär tio procent av kunderna kommer från kommunen och övriga från resten av landet.
– Vi hade en kund från Kiruna här förra året. Han ringde efter att ha sett sin framtida bil på hemsidan. Tog flyget ner till Stockholm, tåg till Nässjö och buss till Vaggeryd. Är det en bil som är unik och en kund som vet vad de vill ha så görs försäljningen. I dag är kunderna mer pålästa och alla kan mycket, de vet vad de vill ha och vad de är ute efter. Fördelen med oss är att vi kan leverera bilen direkt, här är inga väntetider utan leverans sker omgående. Sedan har vi en del kunder som kommer några gånger innan köpet för att se vårt utbud.
– Bilar är mitt liv, avrundar Mirsad innan han visar unika bilen med den snygga inredningen. Som ”tur var” var inte bilen, en BMW 640 d M-sport med grymma färgen ”frozen bronze metallic” vinterskodd, så reportern fick för dagen avnjuta det unika exemplaret som ögongodis.
Fotnot: Frozen bronze metallic är engelska och kan översättas med metallfärg som frusen brons
Snyggt, killar 👍. Ni har förtjänat det. Bra bemötande, bra priser och snygga bilar
Kul läsning. Grattis grabbar!
Fantastiskt roligt att det går bra för dem. Man får det man betalar för.
Trevliga grabbar!