Nyheter

Snöröjning från 2 till 6 centimeter

Nyheter Programbudgeten klubbades under kommunfullmäktige i måndags. Tekniska nämnden har, som alla andra nämnder, sett över vilka möjligheter som finns att minska påsen med pengar. När snöröjning ska börja och bidraget till enskilda vägföreningar har nu beslutats

Arkivfoto

– Upphandlingen för årets vintersäsong är redan klar och vi behåller den nivå som Trafikverket tidigare har haft, alltså ploga när det är snöat 2 centimeter. Från vintern nästa år kommer vi att ha samma nivå som på övriga villagator, det vill säga ploga vid 6 centimeter snö. Vi kommer också växla om till att sand istället för salt, då detta är ovärdigt mot bilar, miljön och vi ser att vi har problem med växterna i våra rondeller dit saltet har nått. Sand är skonsammare helt enkelt, säger Jerry Karlsson (L) ordförande i tekniska nämnden.

Förändringen som nu föreslås gäller kommunens genomfartsvägar, som tidigare var statliga, som vintervägshålls med vägsalt får en lägre prioritering. Detta gäller tidigast vintern 2020/2021, dock senast vintern 2021/2022. Besparingen på plogcentimetrarna beräknas ge ett utfall på mellan 300 000 och 400 000 kronor i besparing per ”normalvinter”.

Vinterväghållningen på aktuella vägar utförs i entreprenadform med kontrakt fram till vintern 2021/2022 och en omställning av snönivån kräver en förhandling med nuvarande entreprenör.

– Allt för oss är inte möjligt att påverka när vi ska spara men driftsbidraget vid enskilda vägar sänker vi något. Trafikverket lägger en summa på 60 – 80% när det gäller det enskilda vägnätet och kommunen har täckt upp med resterande till 100%. Från årskiftet sänker vi nu bidraget så det når till 90% istället. Vi har minskat på tätortsunderhållet och sänker nu bidragsnivån med 10% när det gäller det enskilda vägnätet. Det är ett frivilligt bidrag vi lämnar till enskilda vägföreningar och det finns ingen lagstyrning i det, menar Jerry Karlsson (L) ordförande i tekniska nämnden och nämner samtidigt att något sänkt bidrag till enskilda vägnätet beräknas motsvara 300 000 kronor per år.

Vaggeryds kommun har fem frivilliga bidragssystem för enskilda vägar. Ett av dem är driftbidrag, som finns angivit ovan, bygg- och förbättringsbidrag där kommunen går in med 30% och Trafikverket fyller upp till 100% av kostnaden, beläggningsbidrag som är ett räntebidrag för asfaltsbeläggning under 10 år med nedtrappning 10% per år med en ränta på 2,5%. Årliga driftsbidraget som är beräknat efter antal meter minus 50 meter x 3,40 kronor/meter, minst 100 meters längd samt bygg- och förbättringsbidrag som lämnas högst 50% av godkända kostnader.

Taggar

Dela


19 reaktioner på Snöröjning från 2 till 6 centimeter

Det blir svårt och köra rullstol I men det bli väl att vara inlåst hela vintern, men det är väl bara att lyfta på benen (ja just det det går ju inte). Få vara glad att det inte blev någon skattehöjning för invånarna.

Det intresserar nog inte kommunstyret hur du ska ta dig fram. De har lagt ner tillgänglighetsrådet som skulle kunnat bevaka rörelsehindrades intressen. Kommunalrådet ansåg att de inte behövdes.

Asså; det är skönt att bo på landet. Att man inte behöver gnälla över att gatorna snöröjs för dåligt. Här finns nämligen inga gator. Sen behöver man kanske inte gnälla ändå förresten. Om man inte vill. Men vad vet jag, jag är ju från Tofteryd?!
/Anonym

När ett företag går ekonomiskt dåligt, då varslar man personal.
Varför sådan skillnad för en kommun?

En tjänst på det enorma kommunkontoret borde man väl kunna spara in på.

Då kan man fortsätta hålla dålig snöröjning i stället för jättedålig.
Ser då mest till gångbanor.
Ibland tvingas man gå på körbanan för komma fram. I bilspåren.

Jag fixar det men alla är inte lika lyckligt lottade som mig.

Rätt Kenneth. Vaggeryds Kommun säger nog hellre upp personal som utför arbete istället för ”pärmbärare”. Dessutom har det anställts ett antal samordnare men det är dåligt visat vad de ska samordna.

Dem borde börja röja bort snön på västra strands cykelväg ända ner till Jamacia, vilket de gjorde vadå? 3 gånger förra vintern? Speciellt när dm asfalterade om hela Boarpsvägen för några år sedan för att göra en gång- och cykelbana… Det går inte att gå eller cykla på den under vintern utan att ramla och slå sig för det bildas ett tjockt lager is under snön och sen blir det för mycket snö för att ens göra det möjligt att cykla genom det.

Börja med att sluta sanda alla gator i villaområdena, finns väl ingen mening med att sanda på platta marken, möjligtvis i nån backe på södra park. Har sett sandbilen åka o sanda i fem cm nysnö, GALET!!!! Vad är det för virrpanna som ringer ut dem?
/Danne

Du pratar i oförstånd tror jag. Alla är inte skridskoåkare. På villagatorna är det praxis att snön blir åtkörd av trafiken och efter det lite milt och blå svallis är ett faktum

Jag förstår inte hur det kan bli billigare att inte fälla ner plogen om man ändå måste åka sträckan för att sanda?!

Om äldrevården runt Furugården och i Skillingaryd är dålig nu så inte min mor med rullstol kommer ut, hur blir det inte nu då. Hade det varit 1 april så fattar jag men detta är ursäkta mej rent för…

Helt makalöst, snöröjningen fungerar inte idag så hur ska det bli nu? Hade det inte varit bättre att lägga de pengarna på snöröjning än onödiga byggen av korsningar?

Detta är skrattretande. Jerry gå ut och berätta för vägverket hur mycket de kan spara på att sanda istället. De har testat detta tillräckligt. De vet att efter ca 100 bilar så är sanden bortblåst. Kan du inte visa var du får besparingarna ifrån. Det snöar ju i genomsnitt sju gånger på en vinter. Hur mycket kostar en plogsväng på de berörda avsnitten. Ni säljer ut trafiksäkerhet på lösa boliner.

Gruset var mitt i vägen så promenaden blev mitt gatan ett tag
Nu när snö och kyla kommit så biter det bra och dubbarna fungerar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *