Nyheter

Stenrika gitarrföräldrar

Nyheter På senaste kommunfullmäktigemötet gick en politiker upp och påtalade att man behöver vara stenrik för att ha råd att skicka sina barn till Kulturskolan. Läs Christer Sandéns debattartikel här

Uttalandet föregicks av ett resonemang grundat på ett antal siffror, som dock inte riktigt överensstämmer med verkligheten.

Se inlägget här, 2:28 in i klippet

https://vaggerydplay.screen9.tv/media/X7F5m9qe5O-ZYlnxjmv7hw/30-september-2019-kommunfullmaktige

På Kulturskolan erbjuder vi både individuell undervisning och gruppundervisning. Dans, drama, kör och orkester är exempel på gruppundervisning. Instrumentalundervisningen är oftast individuell, men alla instrumentalelever erbjuds möjligheten att delta i gruppundervisning. Varje vecka.

Som instrumentalelev har du 20 minuters individuell lektionstid i veckan. På den tiden går man igenom vad som ska övas in till nästa vecka. Därmed har man som elev ett egenansvar för att öva mellan lektionstillfällena och utvecklas på sitt instrument. Under ett läsår garanterar vi 24 undervisningstillfällen, men det brukar oftast hamna mellan 26-28 tillfällen. Utöver det erbjuds man alltså även lärarledd gruppundervisning mellan 30-60 minuter i veckan.

Ett exempel för en gitarrelev hos oss:
Avgiften per termin ligger på 725:-. Vi ligger därmed ganska exakt på genomsnittet i landets kommuner. En spelbok ligger mellan 200-250 kr, och den brukar man spela i minst ett år. Några väljer att hyra instrument (250:-/termin), men de flesta skaffar eller har redan egna.

Om man hyr en gitarr båda terminerna blir totalkostnaden för ca 9 månaders undervisningsverksamhet ca 2200:-, eller motsvarande 244:- i månaden. Om man inte hyr gitarr blir det 189:-/månad. I jämförelse med andra aktiviteter som finns för våra barn och ungdomar i kommunen tror jag inte vi ligger på ”stenrik-nivå”. Vi har också syskonrabatt. Men om kommunfullmäktige skulle vilja ge oss en utökad budgetram för att kunna sänka elevavgifterna välkomnar jag det med öppna armar.

Kulturskolutredningen
Kommunen beställde i våras en utredning i syfte att peka på områden som skulle kunna utvecklas, för att därmed få in fler elever i Kulturskolan. Den sammanfattas i tolv punkter som var och en är förslag på förändringar som kan uppnå det syftet. De flesta av dessa punkter kan jag ställa mig bakom, även om jag inte håller med om allt som står i däri. Men hela den diskussionen tar jag inte här och nu.

Det gjordes också en enkät i samband med detta, vilken redovisas i slutet av utredningen. Där har någon i fritexten påstått att kulturskolan måste bli ”coolare”. Denna åsikt blir sedan rubriken för utredningen.

Detta blir enligt oss på Kulturskolan en mycket olycklig och snedvriden bild av vår verksamhet, speciellt med tanke på att begreppet cool får sammanfatta hela utredningen. Vad betyder ”cool”? Är både personal och elever som idag finns i verksamheten inte ”coola”?

Vår verksamhet är bildning. Vi utbildar framtidens professionella konstutövare och musiker. Att lära sig spela fiol är att spela fiol och inget annat. I skolan får man lära sig engelska på engelskalektionerna. Vare sig man tycker det är coolt eller inte; engelska är engelska. Våra elever är enligt både tidigare undersökningar och utredningen mycket nöjda med både verksamhet och personal. Utredningen pekar också på att vi är en för traditionell verksamhet. Men Sverige är i förhållande till BNP världens mest framgångsrika musikexport. Så någonting måste vi ju ha gjort rätt de senaste decennierna.

Jag spelar elgitarr och det tycker jag är jättecoolt. Under senare delen av min skoltid tyckte många att jag var den coola i klassen, den som kunde riva av ett häftigt gitarrsolo, spela ”Top Gun Anthem”, eller spela tapping som Eddie Van Halen.

Att jobba eller delta i kulturskolans verksamhet ger oss som människor så mycket. Vi går in för att lära oss ett konstuttryck, vilket får oss att på många sätt må bättre. Det finns så mycket forskning som pekar på det. Den kreativa förmågan blir bättre, arbetsminnet blir bättre, och även om man bara är aktiv konstutövare under en kortare tid av livet består de positiva effekterna livet ut. Idag finns det konst på recept; man använder estetiska uttryck som en behandlingsmetod bl a mot Parkinson, stroke och neurologiska sjukdomar. Listan kan göras lång på de positiva sociala, motoriska, språkliga och kognitiva effekter estetisk verksamhet har.

Så jag tycker att Kulturskolan är jättecool!

Christer Sandén
Tf Kulturskolchef

Arkivfoto; Vid kommunfullmäktiges avslutning förra året spelade kulturskolan

Taggar

Dela


1 reaktion på Stenrika gitarrföräldrar

Var ett hån att höra en S-representant fälla alla kommentarer om vår kulturskola och dessutom skämmas över att sitt barn gick där. Alla mina 5 barn har gått på kulturskolan i Vaggeryds kommun och 2 av dem lever idag på musiken, en som musiklärare efter 5 års studier på högskola och en som frilans efter 3 år på högskola med så om viljan finns och föräldrar som prioriterar sina barn finns möjligheter! Skulle aldrig falla mig in att skämmas för att mina barn gått på kulturskolan utan jag är stolt över det de lärt sig både som musiker men även att utvecklas med andra musicerande. Bra Christer att du gav rätt siffror för inte var det många som stämde i anförandet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *