Stora förändringar i busstrafiken – många fler turer
Nyheter Det blir stora förändringar i busstrafiken i Värnamo, Vaggeryd med flera kommuner i sommar.
– Den 15 juni är det tidtabellsskifte i busstrafiken och vi satsar just nu extra mycket på att få regionbusstrafiken så effektiv och bra som möjligt. Det blir många nya turer, några linjer med färre resenärer får färre antal turer och vissa sträckor får nya linjer i syfte att nå högre stabilitet, noterar Carl-Johan Sjöberg, trafikdirektör vid Jönköpings Länstrafik,
• Nya fullutrustade regionbussar
I samband med tidtabellsskiftet rullar även helt nya regionbussar ut på vägarna i Jönköpings län, då man går in i en ny avtalsperiod. I det nya avtalet har man fokus på högre komfort, trygghet, tillgänglighet, miljö och design. De nya bussarna har till exempel USB-laddare vid varje plats, klimatkontroll och kommer att drivas av biogas, biodiesel samt grön el. Efter sommaren kommer även trådlöst internet ombord.
– Med de nya regionbussarna tar vi på allvar upp kampen mot bilen. Med hög komfort och wifi ombord kan bussarna fungera som resenärens arbetsplats under resan. De här fördelarna tror vi att många kommer upptäcka när bussarna är i trafik. Lägg också till att de nya bussarna drivs med 100 procents fossil- och palmoljefria drivmedel, säger Charles Tholin, affärsutvecklare, Jönköpings Länstrafik.
Den nya fordonsflottan har hög kapacitet och alla bussar har en ny, enhetlig design. Alla förare som kör för JLT kommer att ha enhetlig klädsel när man går in i det nya avtalet.
– Det känns verkligen bra att kunna erbjuda en regionbusstrafik som på många sätt ger helt nya förutsättningar för kollektiva resor i länet, säger Carl-Johan Sjöberg, trafikdirektör, Jönköpings Länstrafik.
Förändringar
51, 52 och 53 – Värnamo stadstrafik
2017 gjordes ett rejält omtag i Värnamo och stadstrafiken började att trafikeras av elhybrider. Under tidens gång har linjernas tidtabeller och körvägar justerats, därför görs inga större förändringar inför det här tidtabellsskiftet.
136 Hestra-Gnosjö-Vaggeryd
Linje 136 går mellan Hestra och Vaggeryd via Gnosjö. Linjen kommer att ha en tidtabell anpassad för att ansluta till snabbusslinje 500 för vidare resor mot Värnamo och Jönköping.
133 Värnamo-Vaggeryd-Hyltena
Linje 133 kör Värnamo-Hyltena via Vaggeryd och Stigamo industriområde. Du som vill resa från Värnamo-Vaggeryd till Jönköping centrum hänvisas till nya linje 500.
141 Sävsjö-Vrigstad-Jönköping
Nu utökas linjen med fler turer och helgtrafik. Linjen går via industriområdet Stigamo.
201 blir nu 235, 241 och 242
För att möta de önskemål som funnits och för att kunna göra större anpassningar har vi delat upp linje 201 i tre delar. Det här gör också linjerna mindre sårbara mot förseningar och följder.
Nyhet! Linje 242 trafikerar området Värnamo-Gnosjö och får anpassning med fem minuters övergång mot linje 241 för vidare resor mot Gislaved.
Linje 235 trafikerar området Smålandsstenar-Gislaved.
Linje 241 trafikerar området Gislaved-Gnosjö.
Läs mer om de två nya linjerna under fliken ”Gislaved-Bottnaryd”.
238 Hillerstorp-Forsheda
Linjens tidtabell är anpassad för att möjliggöra skol- och arbetspendling från Forsheda och Bredaryd till Hillerstorp men självklart får alla som vill resa med linjen.
239 Gnosjö-Kulltorp
Även linje 239 har en tidtabell som är anpassad för att möjliggöra skol- och arbetspendling från Gnosjö till Kulltorp och vidare mot Hillerstorp men självklart får alla resa även med denna linjen.
254 Hillerstorp-Gnosjö via Marieholm
Linjen kör mellan Hillerstorp och Gnosjö via Marieholm med en tidtabell i första hand anpassad för att möjliggöra skol- och arbetspendling.
270 Värnamo-Rydaholm
Linje 270 tar väg 27 från Värnamo mot Rydaholm, via Bor och Horda.
275 Värnamo-Dannäs
Linje 275 kör från Värnamo via Åminne och Hånger till Dannäs.
520 blir 500
Linje 500 är precis som föregångaren en snabbuss Värnamo-Jönköping via Vaggeryd och Skillingaryd. Tidtabellen utökas till halvtimmestrafik på vardagar och timmestrafik på helgerna.
Det är dags att låta tågen stanna i Byarum och Bratteborg. Finns det ingen av våra politiker som kan få länstrafiken att fatta att en eller två minuter extra för dessa stopp skulle göra trakten ännu mer attraktiv.
Med dagens teknik och att banan har ny signalanläggning borde man kunna gasa på om det inte är någon som vill stiga på vid dess stationer.
Och när ska tågen åter stanna i Byarum och Bratteborg ?
För ska det byggas massa nya bostäder i Byarum utan att det finns kommunikation lär det inte bli speciellt lättsålda hus…
Jaja se där: Både USB-laddare och trådlöst internet MEN fortfarande ingen toalett på bussen!
Det kommer ju längre ned på behovstrappan 😉
Det var på tiden
Detta låter mycket bra. Förhoppningsvis blir det fler som åker kollektivt