Tio års renovering är klar – unik Saab ställs ut
Nyheter I mer tio år har en Saab 99, årsmodell 1969, varit i Finn Olsen och Mats Bergmans ägo. Nu är den 25:e Saaben av årgången i trafik.
I 50 år har Finn Olsen och Mats Bergman varit bästa vänner och garagekompisar. Allt började med både Saab och rallytävlande. I dagarna har deras projekt blivit godkänt i både registrering och kontrollbesiktning. Hur började det här projektet?
– Vi köpte bilen 2012 och har väl egentligen jobbat med den i tio års tid. När vi köpte den var inredningen sunkig och ägarnas barn hade hoppat på taken. Bilen hade gått i Norrland och det fanns en folkraceplan för 99:an, men den blev stående på en loge. Det som var bra med den här bilen var att det var väldigt lite rost. Det här är den första årsmodellen som såldes och den är nu renoverad till originalskick. Finn har läst ut att det nu finns 25 stycken Saab 99 av årsmodell 1969 i trafik. Så vitt vi kunnat utläsa finns ingen av dessa som är svart, vilket är originalfärgen. Ovanlig, men väldigt snygg, säger Mats Bergman när vi träffas i garaget på norr i Skillingaryd.
I början av renoveringstiden tillsattes en kväll i veckan och efter att båda herrarna blivit pensionärer har garageträffen varit två förmiddagar i veckan.
Mats Bergman fortsätter:
– Vi har gått igenom allt och vi har haft en reservdelskaross till hands också. Bromsarna är nya och Finn har renoverat motorn. Både på registreringsbesiktningen och kontrollbesiktning, men även ute i samhället, är det som att flyga på en sockerbit. Alla tittar. Vi har fått en del besök här i garaget också som följt vår projektresa.
Finn Olsen säger att svarta Saabar var vanliga i broschyren förr, men inte ute på vägarna. På söndag är det dags att premiärvisa Saaben för alla, då utställning görs på travbanan och Götaströms stora motorträff.
Finn Olsen fortsätter:
– Det är en USA-front på bilen med runda lysen. Det var inte tillåtet med fyrkantiga när modellen gjordes, utan man skulle ha annan sorts strålkastare. Den här fronten hade Rune också liggandes, så vi blev vid den. Saab hade ingen egen motor vid den här tiden, så motorn är en Triumph V8 och man gjorde ett nytt block till den. Saab började tillverka motorer 1971 och då kom Saabs egna tvålitersmotor, även kallad B-motor.
Mats Bergman:
– Det är ju lite spännande, för Saaben har frihjul. Vid 1969 var det bara på V4:an, men också på de första 99:orna som tillverkades. Frihjulet försvann 1971.
Mats har varit ”inredningsansvarig” så all klädsel har fått sig en rejäl uppfräschning och frun Lena har lagat de små hålen som funnits.
– Det är bra mattor i grunden, men vi har googlat oss fram till hur vi bäst gör dem rena och det blev riktigt bra, säger Mats.
Saaben har nummer 11 600 i ordningen och reservdelsbilen som använts hade nummer 4 500.
– Det svåraste har varit att få tag på listen runt hela vindrutan. Efter letande hittade vi det hos en folkraceförare i Taberg. Sedan har vi tillbringat mycket tid på att leta de här tio åren som vi jobbat med Saaben. I efterhand kan man väl säga att man ska vara noggrann när man plockar isär och lägger i påsar att man också skriver vad påsen innehåller, säger Finn och ler.
För 50 år sedan gjorde Olsen/Bergman iordning Finns mammas privatbil, då var det en Saab 96 tvåtaktare.
– Första tiden körde vi varannan rallytävling men vi kom på att det inte blev något flyt, så vi började med vartannat år i stället. Finn var mycket bättre förare än jag, så jag blev kartläsare. Vi bodde också grannar när vi hyrde lägenhet ovanför Ohlssons affär i Vaggeryd. Bilintresset har vi alltid haft gemensamt och vi har hängt ihop i alla år, berättar Mats som nämner att som projektbil var först siktet inställt på en Saab 96:a, men att det landade på den fina svarta Saab 99:an som nu är klar för beskådning i morgon.
Förra helgen körde Finn en tiomilsrunda och allt fungerade perfekt.
– Vi ska byta ett reglage bara till nästa längre runda, det är maxvärme i bilen, kommenterar Finn.
Vad har det kostat er de här tio års renovering, förutom arbetsinsats?
– Möjligen 50 000 kronor, summerar de båda herrarna efter lite betänktetid och noterar att försäkringsbolaget värderat 99:an till ”något mer”.
Saaben har fått en ny modern registreringsskylt som inte är tidstypiskt. Mats och Finn överklagade Transportstyrelsens beslut, men kom ingenstans.
– Handläggarna sa att vi inte kunde påverka. Bilens ursprungliga registreringsnummer är en motorcykel i dag. Men vi kan leva med det…
Nu när ni är färdiga, blir det fler projekt?
Mats och Finn tittar runt i garaget och konstaterar att det finns fler projekt att ta tag i framöver. Här finns både en Saab Sonett och en MGB redo att ta sig an, så sysslolösa blir Bergman/Olsen inte.
Har varit på travbanan med familjens Saab 99:a, en bil enligt, min ytterst subjektiva, bedömning i toppskikt. Men vad hjälper det när man parkerat vid sidan om en kronjuvel i svart.
Ska ni inte ta 99:an till Saabfestivalen som går av stapeln 7-9/6 det vill säga kommande vecka där skulle den verkligen platsa
Hej på er. Jag har aldrig varit någon SAAB-fantast, men jag har alltid tyckt de tidiga 99:orna varit fräcka,
Hej! Grattis till ett väl genomförd renovering. Har ägt tre stycken Saab 99 och den sista. var en Saab 95 2002! Med vänlig hälsning, Rune Bringsved Lidköping😀
Bra jobbat med 99:an. första bilen jag körde
När jag fått körkort var en 99 som mina
Släktingar i Dalarna hade. Har kört mest
Volvo och Opel sen men köpte en 9000
Förra året.
Bengt.
Ska bli riktigt roligt att se den på söndag vilket fint jobb
Motorn är en halv V-8, det vill säga fyrcylindrig.
Man tog en sida av Triumphs V-8.
Starkt jobbat ❤️❤️
Grattis grabbar till väl genomfört historiskt arbete.
Själv köpte jag min första Saab V-4 1969 och blev märket trogen i 35 år med undantag av ett snedsteg
i en Volvo ett år.
Mycket arbete och en otroligt fint resultat – grattis!
Grattis till 99:an. Ser att fälgarna som kallades för Silver-spoke lanserades långt senare på Saab. Tror det var på 900 EMS 1982.
/ Martin