Motorsport

Ungdomarna laddar för Rally-SM

Motorsport Alla fyra ekipagen åker trimmat, två kör bakhjulsdrivet och två har framhjulsdrivna bilar. Tre av dem är juniorer och en är senior. Ungdomarna visar framfötterna i Skillingaryds Motorklubb.

Erik Bergman och Per Andersson. Foto; Håkan Bercic

Med början på fredag är det Rally-SM, kända South Swedish Rally, med start och mål i Älmhult. Vi har fått en pratstund med de unga, lovande juniorerna som visar att de kan, vill och vågar.

I junior-SM startar, numera veteranen, 24-årige Markus Theorin och Henrik Söderkvist samt ett år yngre Rasmus Thulin Johansson och Robin Rosengren, ett år äldre Anton Claesson (Grimslövs MS) och Anton Geijersson på fredag. I senior-SM, och äldst av SSMK 31-årige Erik Bergman tillsammans med Per Andersson.

– Vi har försökt att planera mer kring en sån här lång tävling med allt runtomkring, såsom boende, mat och rekognosering. En vanlig DM-deltävling kan vi efter 10 års tävlande reda ut ganska bra utan stora förberedelser. Bilen, Opel Corsa A, har fått en ordentlig genomgång i vintras och inför den här tävlingen har vi bunkrat upp med lite mer reservdelar. Vårt mål i helgen är att få köra alla sträckor och uppleva ett långt SM-rally, säger Erik Bergman.

Anton Claesson och Anton Geijersson. Foto; Håkan Bercic

– Bilen har fått en extra översyn då det är ett bra mycket längre rally än vad vi är vana vid. Vi har även fått några extra sponsorer då det kostar mer att åka SM än vad vi normalt åker, menar Anton Geijersson som är kartläsare åt Anton Claesson i en trimmad Volvo 940.

– Personligen kan jag inte säga att jag laddar upp mer än vanligt. Jag har lite dålig koll på tempot i Junior-SM men om vi är topp 5 är vi riktigt nöjda och skulle det bli topp 3 är vi jättenöjda, avslutar Anton Geijersson.

Rasmus Thulin Johansson och Robin Rosengren. Foto; Håkan Bercic

Yngste föraren som har Skillingaryds MK;s flagga till helgen är 23-årige Rasmus Thulin Johansson från Österskog i Hillerstorp.

– Då det är fler mil har vi gått igenom bilen extra noga, annars försöker jag inte tänka så mycket på det, för jag blir så otroligt nervös. Vårt mål är att ta oss runt och få många mil i både kropp och bil, säger Rasmus som kör en trimmad Volvo 240 i helgens Junior-SM

– Vi har även tacksamt hittat ett par extra sponsorer som gör det här möjligt, avslutar föraren Rasmus.

Markus Theorin och Henrik Söderkvist. Foto; Håkan Bercic

Trots sin unga ålder är Markus Theorin numera veteran i SM-sammanhang. Han och kartläsaren Henrik Söderkvist från Gnosjö vann trimmade klassen A-förare vid Sydsvenska Rallycupens senaste tävling i Älmhult, Silverkongen, så han kanske känner till gruskornen.

– Vi har efter Silverkongen ändrat bilen mer efter mig och kostat på den lite mer inför helgens SM-start där vi siktar på att ta in poäng på ledande Pontus Jakobsson från Nyköping. Målet är satt högt inför helgen och vi siktar på seger med fulla powerstagespoäng, berättar Markus.

– Vi gjorde ett inhopp i Junior-SM redan 2014, i en Opel Corsa A, och lyckades köra hem en seger. Där började allt och sedan dess har vi faktiskt inte missat en enda SM-deltävling. Många SM-segrar men tyvärr har inte materialet varit med oss och därför har vi inte nått ända upp. Nu har vi åkt vinterns två SM-deltävlingar i ny bil med en del strul, men med mycket vilja så ligger vi 2;a i Junior-SM i sammandraget inför helgen, säger Markus.

– Vi har gjort om mycket på bilen sedan vinterns tävlingar och bland annat hunnit med att köra de första grustävlingarna man kunde i år, Silverkongen, där det var ett enormt startfält men det visade sig att vi hade tempot uppe och slutade med en seger i klassen och tvåa totalt, avslutar Markus.

Idag, torsdag, är det rekognosering av sträckorna. Imorgon, fredag, är det fortsatt rekognosering, anmälan och besiktning. Därefter börjar allvaret på eftermiddagen och målgången är på lördag kväll.

Fotnot; Inte sedan 1980-talet har Skillingaryds MK haft så många startande samtidigt i en SM-deltävling.

Taggar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *