Nyheter

Erbjuds heltidsjobb i vården

Uppdaterad 5 december, 2016 21:26 · Publicerad 15 september, 2015 00:00
Patienter som skulle opereras på Värnamo sjukhus får nu, som en tillfällig lösning göra det i Eksjö.

I dag har regionstyrelsen beslutat att alla vårdanställda ska erbjudas heltidsjobb.

Beslutet gäller inte direkt, men år 2019 ska alla jobb kunna erbjudas som heltid.

– Idag har vi tagit ett viktigt steg för ökad jämställdhet. Många kvinnor arbetar fortfarande deltid fast man önskar heltid för att få en lön som det går att leva på och en pension värd namnet. Ska vi kunna locka dagens och morgondagens anställda till de viktiga jobben i vården måste regionen vara en attraktiv arbetsgivare. Heltid som norm är en viktig del i det arbetet, kommenterar regiondirektör Carina Ödebrink (S) från Vaggeryd.

Skriv en kommentar

Genom att skicka kommentaren godkänner du vår GDPR-policy för kommentarer.