Debatt

Kollektivtrafik med sikte på framtiden

Debatt Länstrafiken går back och förslagen på åtgärder för att få ekonomin i balans är att dra ner på ett antal busslinjer. Framför allt är det personer på landsbygden som drabbas. Så här behöver det inte vara. Läs Kristdemokraternas debattartikel här

Vi kristdemokrater har i flera år, både i majoritet och nu i opposition, försökt få igenom en utvecklad närtrafik som är anropsstyrd. Enkelt förklarat är anropsstyrd trafik som vanliga turer i en tidtabell, men med den skillnaden att de bara körs om någon beställt en resa i förväg. Det här är ingen ny form av kollektivtrafik. Den har funnits i andra delar av landet länge. I Skåne, Östergötland och Värmland för att nämna några.

Fördelarna med anropsstyrd närtrafik är att den är kostnadseffektiv och kan erbjuda kollektivtrafik även där det inte är lönsamt med vanlig kollektivtrafik.

Det är bekymmersamt att de höga drivmedelspriserna leder till ekonomiska underskott för länstrafiken. Men det är ännu mer bekymmersamt att den enda lösningen som föreslås är neddragningar och att kommunerna upplever en avsaknad av dialog från länstrafiken. 

Vi Kristdemokrater vill ha kollektivtrafik med sikte på framtiden och som fler har möjligheten att använda. Anropsstyrd närtrafik är en del av detta. Nu är det upp till den styrande majoriteten bestående av Socialdemokraterna, Moderaterna och Bevara akutsjukhusen att berätta vad de vill göra för att det ska vara möjligt att åka buss på landsbygden även framöver.

Arnold Carlzon (KD)
Pernilla Ivarsson (KD)
Ledamöter i nämnden för trafik-, infrastruktur- och miljö

 

Taggar

Dela


Lämna ett svar