MP: Du kan spara 761 kronor per månad med Sverigekortet
Debatt Det har blivit på tok för dyrt att resa kollektivt idag. Det vill vi i Miljöpartiet ändra på. Idén är enkel: ett Sverigekort som gäller för all kollektivtrafik i hela landet, regional som lokal. Ordinarie pris 499 kronor, 249 för unga, studenter och pensionärer. Läs MP:s debattartikel här...
Under de senaste 20 åren har kostnaden för att åka kollektivt ökat dubbelt så mycket som bensinpriset. Busskortet har blivit en klassfråga i dagens Sverige. Dessutom skiljer det nästan 2 300 kronor mellan det billigaste och dyraste månadskortet.
Miljöpartiet vill att alla svenskar ska ha tillgång till bra, billig kollektivtrafik oavsett var man bor. Det handlar om efterfrågan och pengar. Om Miljöpartiets Sverigekort införs kommer fler svenskar vilja och ha råd att åka kollektivt och efterfrågan ökar. Samtidigt behöver staten gå in och stötta landets regioner för att skapa en långsiktigt hållbar finansiering. På så vis kan vi öka det hållbara resandet och ta oss närmare vårt gemensamma mål om ett fossilfritt samhälle till år 2045.
Det är djupt orättvist av högerpartierna att subventionera bensin och diesel samtidigt som man låter priserna på kollektivtrafik skjuta i höjden. Det går att stötta hushållen utan att öka utsläppen. Fossila subventioner gynnar stora oljeproducenter som Saudiarabien och spär på Putins krig mot Ukraina. Miljöpartiet gynnar hellre Tranås, Jönköping och Värnamo med billig kollektivtrafik, lägre skatt på landsbygden och leasingstöd för elbil på minst 1 500 kronor.
För Jönköpings län kan den som reser kollektivt i hela länet spara upp till 761 kronor per månad. Den som reser i två zoner sparar 386 kr per månad. Man sparar ytterligare några hundralappar som ung, student eller pensionär, eller om man väljer kollektivtrafiken framför bilen. Resultatet blir mer pengar i plånboken och mindre koldioxid i atmosfären. Det är grön politik i praktiken.
I Tyskland infördes ett Tysklandskort på prov under sommarmånaderna 2022. Resultatet? 10 procent färre bilar på vägarna och två miljoner ton minskade utsläpp. Efter succén har Tyskland beslutat att behålla reformen, den var för populär för att plocka bort. Frankrike är nu på väg att följa Tysklands exempel.
Politiker talar ofta om att det ska vara lätt att göra rätt. Till skillnad från andra partier går Miljöpartiet från ord till handling. Ett Sverigekort för alla – i hela Sverige.
Daniel Helldén, språkrör (MP)
Linus Lakso, trafikpolitisk talesperson (MP)
Anna Isaksson, ordförande Distrikt Jönköpings län (MP)
Om ni med förra regeringen inte lagt ner reaktorer och gjorde så bränslet skenande i pris skulle inte kostnaderna och maten ökat så kraftfullt i pris där även inflationen påverkades negativt skulle vi inte haft det så svårt ekonomiskt i dag. En bra start vore om ni i MP först började att be om ursäkt för detta.
Hur mycket har Tysklands utsläpp ökat när man startat sina kolkraftverk efter att man stängde ner all kärnkraft?
Tanken är god men frågan är om pengarna används på rätt sätt. Kanske borde det istället gå till utöka anslaget för underhåll så att tågtrafiken faktiskt fungerar och folk kan lita på att de går i tid (eller överhuvudtaget). Blott en tanke…
Håller med dig Martin.
Rätt tanke men som det nu ser ut så går det inte att lita på kollektivtrafiken. Tåg såväl som bussar.