Thule köper i USA
Hillerstorp Thule Group som startat i Hillerstorp tillkännager förvärvet av Tepui Outdoors, en ledande nordamerikansk tillverkare av taktält.
Förvärvet kommer ytterligare att förbättra Thule Groups växande produktportfölj med inriktning mot en aktiv livsstil.
– Taktält på bilen erbjuder konsumenter ett bra sätt att utnyttja sin befintliga bil som bas för sin övernattning på avlägsna platser, där själva resan är huvudmålet, på engelska kallat ”overlanding”. Försäljningen av denna typ av produkter har ökat stadigt de senaste åren och vi är glada över att addera ett stort sortiment av högklassiga taktält och tillbehör till vårt redan stora utbud av produkter för konsumenter som lever ett aktivt liv. Synergierna mellan Thule-varumärkets marknadsledande position för lösningar att ta med sig sin utrusning på bilen och Tepuis taktält är uppenbara både ur marknads- och tillverkningsperspektiv. Detta, i kombination med vår och Tepuis ömsesidiga syn på hög kvalitet, smarta tekniska lösningar och god design samt en gemensam passion för utomhusaktiviteter, gör att förvärvet blir en naturlig del av koncernen, säger Magnus Welander, vd och koncernchef för Thule Group.
Tepui Outdoors Inc. grundades 2010 av Evan och Gabriela Currid. Företaget är baserat i Santa Cruz, Kalifornien, och leds av Evan Currid. Han kommer också att fortsätta hantera produktkategorin inom Thule Group.
Den totala köpeskillingen för Tepui Outdoors Inc. var 9,5 miljoner amerikanska dollar, på skuld- och kassafri basis, samt en potentiell maximal tilläggsköpeskilling på 1,75 miljoner, vilken baseras på intäktsutvecklingen under perioden 2019–2020.
Tepui Outdoors Inc. har cirka 20 anställda och en beräknad nettoomsättning för 2018 på cirka 6,5 miljoner amerikanska dollar.
Förvärvet förväntas inte ha någon väsentlig inverkan på Thule Groups totala försäljning och resultat. Den nya kategorin, taktält, kommer framöver att rapporteras i produktkategorin Sport & Cargo Carriers.
Thule Group har cirka 2 200 anställda vid 9 produktionsanläggningar och 35 försäljningskontor över hela världen.
Produkterna säljs på 140 marknader och försäljningen under 2017 uppgick till 5,9 miljarder kronor.
www.thulegroup.com