Alkoholfri öl slog rekord i sommar
Nyheter Allt fler svenskar dricker alkoholfri öl och trots en regnig juli slog försäljningen rekord i sommar, då det såldes mer alkoholfri öl än någonsin i dagligvaruhandeln. Det visar färska siffror från Carlsberg Sverige.
Svenskarna dricker alkoholfri öl som aldrig förr. Under de senaste tio åren har försäljningen gått upp med mer än 750 procent enligt branschorganisationen Sveriges Bryggerier, och sommaren 2024 blev inget undantag.
Trots en regnig julimånad på många håll ville svenskarna svalka sig med en alkoholfri öl på semestern. Under perioden juni till augusti 2024 såldes det närmare fyra miljoner liter av Carlsberg Sveriges alkoholfria öl i dagligvaruhandeln, vilket är all-time-high under sommarmånaderna.
– Alkoholfri öl är det snabbast växande segmentet på ölmarknaden och trenden växer sig allt starkare. Vi är väldigt glada över att allt fler upptäcker våra alkoholfria alternativ. Vår passion ligger i ölet, inte i alkoholen, och det är viktigt för oss att erbjuda smakrika drycker som passar vid alla tillfällen, säger Peter Hammarstedt, vd på Carlsberg Sverige.
Carlsberg Sverige introducerade sin första alkoholfria öl i Sverige 2006 och har i dag en marknadsandel på 54 procent inom segmentet, med 16 olika alkoholfria ölsorter i sitt sortiment. Storsäljaren är fortfarande Carlsberg Alcohol Free som står för 25 procent av den totala marknaden.
Så bryggs alkoholfritt öl
För att ett öl ska klassas som alkoholfritt i Sverige får det innehålla max 0,5% alkohol. Det finns huvudsakligen två sätt att brygga alkoholfri öl. Det vanligaste är att man brygger ölet precis som vanligt och när det är färdigt tar man bort alkoholen med hjälp av så kallad vakuumdestillering. Man kan också brygga ölet alkoholfritt från början. Då arbetar man med en metod som kallas ”stopp-fermentering” vilket innebär att vörten kyls ner när den jäst till 0,5 % och jästen tas bort från ölet, vilket avstannar processen.
Källa: Carlsberg