Åtta av tio stör sig på de som kör för långsamt
Nyheter Det är viktigt att hålla hastighetsangivelserna i trafiken. Det innebär en trafikfara att köra för fort – eller för långsamt och det senare stör många. Bara under det senaste året har sju av tio bilister upplevt farliga situationer i trafiken då andra kört under hastighetsgränsen. Det visar en undersökning som Demoskop utfört på uppdrag av Gjensidige Försäkring.
Det är viktigt att hålla hastighetsangivelserna i trafiken. Det innebär en trafikfara att köra för fort – eller för långsamt och det senare stör många. Bara under det senaste året har sju av tio bilister upplevt farliga situationer i trafiken då andra kört under hastighetsgränsen. Det visar en undersökning som Demoskop utfört på uppdrag av Gjensidige Försäkring.
Det kan orsaka stress när man hamnar bakom ett fordon som kör långt under hastighetsgränsen och det inte finns någon bra möjlighet att köra om.
– De flesta har koll på att det är farligt att köra för fort och att man kan få dryga böter och till och med indraget körkort. Men trafiksäkerheten påverkas även av att köra långt under hastighetsgränsen och man kan få böter om man kör saktare än lämpligt på den aktuella sträckan. Det betyder inte att man måste öka farten egentligen, men det gäller att vara uppmärksam och inte hindra eller störa trafiken, säger Markus Ljungblad, skadechef inom Gjensidige Försäkring.
Den stora majoriteten av Sveriges bilister, 81 procent, blir irriterade på andra medtrafikanter som kör under hastighetsgränsen, bara 18 procent uppger att de inte blir irriterade. Det visar en ny undersökning som Demoskop gjort på uppdrag av Gjensidige Försäkring.
– Irritation i trafiken är farlig eftersom vägilska kan leda till koncentrationstapp som i värsta fall kan leda till olyckor. Det kan finnas en god anledning till att det går långsamt som du inte känner till, så även om du hamnar bakom någon som kör långt under hastighetsgränsen är det viktigt att behålla lugnet. Men när det blir en lång kö bakom ett enda fordon som kör långsammare än vad som rekommenderas, så finns risken att någon av bilisterna i kön når sin kokpunkt och tar avsevärt högre risker för att köra om än vad de annars skulle ha gjort. Det är alltid den omkörande förarens ansvar att säkerställa att omkörningen kan ske på ett säkert sätt, samtidigt är det alla trafikanters ansvar att göra sitt yttersta för att undvika att bidra till riskfyllda situationer, säger Markus Ljungblad.
Just riskfyllda situationer på grund av att någon kört långt under hastighetsgränsen verkar dock vanligt. Totalt uppger 70 procent av bilisterna som deltagit i undersökningen att de någon gång under det senaste året har upplevt att det uppstått en farlig situation just på grund av att andra kör under hastighetsgränsen, 28 procent har inte upplevt det och två procent är osäkra på om det har skett.
– Du som kör långsamt har också ett ansvar. Håll alltid koll i backspegeln. Har du många bilar bakom dig och ingen framför så kan det vara ett tecken på att du bör släppa förbi dina medtrafikanter. Märker du att bilen bakom dig verkar vilja köra om så avvakta tills du kommer till en lämplig sträcka, släpp gasen och håll ut mot kanten. Då kan den andra bilen köra om på ett säkert sätt och sedan kan bådas bilresa fortsätta på ett tryggt och lugnt vis, säger Markus Ljungblad.
*Om undersökningen Gjensidige Försäkring har i samarbete med Kantar Sifo genomfört en omfattande undersökning som bygger på intervjuer med 1000 svenskar som fått svara på frågor kring olika områden rörande försäkring.
Källa: Gjensidige Försäkring
Betänk att det är de otåliga 8 som ställer till olyckor.
Det finns även de som kör långsamt och håller till för länge i vänsterfilen. Så var det en gång när jag körde över Ölandsbron och såg en medelstor bil köra långsamt 20-30 kilometer i timmen lägre än lagenligt hela tiden i vänsterfilen över hela bron och det var också kö bakom. Vad gör man då med de som gör så? Tuta på eller köra om till höger?
Ja man ska tänka på trafiksäkerheten.
Det är farligt att köra fort, det är även farligt att inte hålla avstånd till framförvarande bil. Jag håller hastighetsbegränsningarna och ofta är det förare som lägger sig nära, helst i bagageluckan, vilket är livsfarligt för mig som kör lagligt.
Man skall anpassa sig i trafiken. Oftast ligger man inte bakom så länge de som kör sakta. Har kollat tiden jag legat bakom någon som kör saktare, det rör sig om fem till tio minuter, inte lång tid.
Hej Thomas
Jag tänker och kör som du gör och håller alltid hastigheten. Sedan kommer det en dåre och ligger precis bakom, blinkar med helljus, det är fullkomligt livsfarligt. Om jag av någon anledning skulle bromsa då smäller det. Men åk om i stället då än att håll på så där. Jag tänker också på bränsleförbrukningen och håller rätt hastighet. Glad påsk.
Det är väl farligare att köra överhastighets gränsen än under, vem har hittat på det, inte Trafikverket! På motorvägen har den i högerfilen företräde till vänsterfilen vid omkörning.