E-handel för 209 miljarder kronor
Nyheter
Nordiska e-handelskonsumenter köpte varor på nätet till ett värde av 209,6 miljarder kronor under 2017. Bland de nordiska konsumenterna som e-handlar från utlandet handlar var sjätte person från svenska e-handelssajter. Det framgår av Postnords årliga rapport ”E-handeln i Norden” som nu släpps för tionde gången.
Svenskarna handlade för mest totalt sett, 83,4 miljarder, vilket betyder 1 927 kronor per person och månad. Det högsta beloppet per person står danskarna för som handlade för 2 208 kronor per person och månad. Därmed tar Danmark över förstaplatsen i Norden när det gäller nätkonsumtion per capita från norrmännen, som i genomsnitt handlade för 2 116 kronor.
Mer än var tredje nordisk e-konsument handlar från utlandet och sammanlagt spenderade nordborna 36,9 miljarder kronor på köp från utländska sajter under 2017. När det gäller utlandshandel ligger Finland i topp av de nordiska länderna, hela 44 procent av finländarna handlar från utländska sajter varje månad. Favoritländerna att handla från varierar en aning men sammantaget är Kina, Storbritannien, Tyskland, USA och Sverige de mest populära e-handelsdestinationerna bland nordborna.
– Dagens konsumenter blir allt mer globala i sitt köpbeteende och det gäller att ha med sig det när man utvecklar sin e-handel. Det finns en stor potential för svenska e-handlare att nå ut bredare än den svenska marknaden, säger Postnord Sveriges detaljhandelsanalytiker Carin Blom.
En tydlig trend är att mobiltelefonen blir ett allt viktigare redskap för de nordiska e-handelskonsumenterna. Telefonen används genom hela köpet, för att göra research, ta kort på varor och prislappar i butik, be om råd från vänner och till slut använda mobilen för själva köpet. Antalet konsumenter som anger att de genomfört ett eller flera köp med mobiltelefonen den senaste månaden ökar kraftigt i samtliga nordiska länder. Genomsnittet ligger på 36 procent för hela Norden under 2017, vilket kan jämföras med 26 procent året innan. Svenskarna är mest mobila och hela 41 procent har handlat med mobiltelefonen den senaste månaden.
– Sverige är en välutvecklad och mogen e-handelsnation och svenska konsumenter är bra på att ta till sig ny teknik och innovationer, vilket även gör landet till en bra testmarknad, säger Postnord Sveriges detaljhandelsanalytiker Carin Blom.
Fyra av fem nordbor anser att det är viktigt att få välja var och hur man ska få sina e-handlade varor levererade. I Danmark är denna valfrihet extra viktig och andelen här är över 90 procent. Svenskarna sticker ut jämfört med övriga Norden när det gäller önskemål om att kunna få sina varor levererade till ett utlämningsställe. För både svenskar och norrmän att det viktigt med möjligheten att kunna få den beställda varan levererad direkt hem i postlådan. Mer än nio av tio svenskar och danskar vill få tydlig information om när deras vara ska levereras, medan finländarna även vill att den e-handlade varan ska kunna levereras till en paketautomat.
Det finns även nationella skillnader när det gäller krav på snabba leveranser. Svenskar och danskar är de som i högst grad vill ha sin leverans inom 1–2 dagar. För norrmän och finländare är detta inte lika prioriterat, vilket kan bero på att de handlar mer från utlandet och därför förväntar sig att få leveransen senare.