Nyheter

E-handeln fortsätter att öka

Nyheter Försäljningsflytten från butik till nät fortsätter

Carin Blom. Arkivbild

Under första kvartalet 2018 ökade e-handeln i Sverige med 17 procent jämfört med samma period i fjol.

Flera branscher visar starka tillväxttal, vilket betyder att en allt större del av försäljningen sker via nätet. Det framgår av E-barometern för 2018 års första kvartal som Postnord ger ut i samarbete med Svensk Digital Handel och ett undersökningsföretag
.
E-handeln i Sverige ökade med 17 procent under det första kvartalet 2018, en hög siffra för kvartalet som delvis kan förklaras med att jämförelsekvartalet 2017 hade en historiskt låg tillväxt. När det kommer till branscherna var utvecklingen under det första kvartalet god i både de mer mogna produktkategorierna och bland snabbväxarna. Dagligvaruhandeln visade kvartalets högsta tillväxttal, följt av sporthandeln samt möbler och heminredning.

– E-handeln blir en allt mer naturlig del av vår vardag där jakten på tid blir allt viktigare. Förflyttningen av konsumtion från fysiska butiker till e-handel fortsätter, men det blir än viktigare att förstå hela kundresan och de olika kanalernas roll och syfte i köpprocessen, säger Postnord Sveriges detaljhandelsanalytiker Carin Blom.

E-handeln i Sverige omsätter 67 miljarder kronor. Adderar vi svenskarnas e-handelskonsumtion från utlandet omsätter e-handeln ytterligare 13 miljarder krono*, vilket skulle innebära att den totala
e-handelsmarknaden motsvarar cirka 80 miljarder kronor. Det betyder också att ungefär var sjätte e-handelskrona går till utländska företag idag. Globaliseringen påverkar dagens detaljhandelslandskap markant, och svenska konsumenter har möjlighet att handla från e-handelsföretag över hela världen. Det är nästan lika självklart att handla från Tyskland eller Kina som att handla från ett företag i Sverige.

Det som lockar mest från de utländska aktörerna är jakten på lägre priser och fler unika varumärken. Konsumenterna mognar och hittar favoriter även utomlands och andelen som säger att deras senaste köp var från en e-handlare som de handlat från tidigare har ökat från 27 procent till 36 procent mellan 2017 och 2018.

– Idag är det mycket diskussioner och spekulationer om Amazons intåg i Sverige. Svenska konsumenter handlar redan en hel del därifrån trots att Amazon inte har en svensk domän. Det är därför viktigt för svenska aktörer att ha en strategi för att skapa lojalitet redan nu. Lojalitet ges inte rakt av idag, utan måste hela tiden förtjänas. Konsumenterna ställer allt högre krav på alltifrån relevans och enkelhet till inspiration från detaljhandelsföretagen, säger Carin Blom.

Livsmedelsförsäljningen på nätet är fortfarande liten i förhållande till den totala livsmedelsförsäljningen i Sverige, knappt 2 procent av handeln sker via nätet idag. Branschen, med sina fem miljarder kronor i omsättning på nätet, är ändå en av de största. Första kvartalet i år ökade livsmedel med 30 procent jämfört med samma period i fjol. Nu börjar det bli så pass stor omsättningsbas i branschen att tillväxttal i den här storleken får stora effekter på förflyttningen, som sannolikt kommer att gå snabbare och snabbare framöver.

E-handeln ökade med 17 procent under första kvartalet 2018.
De mest e-handlade varorna under perioden var kläder och skor (36 procent), skönhet och hälsoprodukter (31 procent) och mediaprodukter (28 procent).

Prognosen för helåret 2018 är en tillväxt om 15 procent, vilket skulle betyda att e-handeln i Sverige skulle omsätta cirka 77 miljarder kronor under året.
15 procent av svenskarna e-handlade från utlandet under första kvartalet (genomsnitt per månad).

Var sjätte e-handelskrona går till utländska företag, motsvarande 13 miljarder kronor.

Kina ligger kvar i toppen som favoritland att handla ifrån, men andelen som har e-handlat därifrån har sjunkit sedan januari i år. Därefter följer Tyskland och Storbritannien.

Taggar

Dela


Lämna ett svar