Postnord levererar bakom digitala lås
Nyheter Det dyker upp alltfler leveranssätt riktat till konsument, medan leveranslösningar mot företag inte haft samma utvecklingstakt. Postnord presenterar nu en lösning som möjliggör ett nytt leveranssätt.
Med digitala lås på angivna förvaringsutrymmen kan företagskunder hämta sina paket när det passar dem.
Normalt sett behöver företagskunder ta emot och kvittera sina leveranser, vilket ofta innebär ett avbrott i arbetet. Genom Postnords nya samarbete med ett företag kan processen förenklas. Företagskunden utrustar en leveransplats, till exempel en kontainer, en förrådsdörr eller leveransbox med ett digitalt lås. Postnords integrationsplattform för digitala lås förmedlar möjlighet till det låsta utrymmet så att direktleveranser utan kvittens kan genomföras.
– Leveransprocessen förenklar för både avsändande och mottagande företagskunder. Ett exempel där tjänsten passar bra är byggarbetsplatser, säger Helena Sjöberg, affärsutvecklare på Postnord.
Lösningen innebär att Postnords förare får en digital engångsnyckel som ger tillstånd till leveransplatsen endast när man har en leverans till mottagaren. Efter att leveransen är utförd är nyckeln förbrukad och godset är inlåst. Mottagaren får en avisering att godset har levererats och bestämmer själv när det passar att hämta upp det.
– Det här leveranssättet visar på hur digitaliseringen förändrar logistikbranschen. Att tillvarata de möjligheter ny teknik för med sig är viktigt för oss på Postnord och vi vill samtidigt se till att tekniken kommer samhället till gagn, säger Helena Sjöberg.