Rekord på Svarta fredagen
Nyheter Trots mottrender satte den Svarta fredagen – Black friday – återigen nya rekord och omsättningen landade på 7,1 miljarder kronor.
Ganska exakt var tredje svensk köpte varor fredagen den 29 november och sjoppade för drygt 300 miljoner kronor mer än i fjol, vilket är en ökning med stillsamma fem procent. Det framgår av en undersökning som Postnord genomfört mellan den 30 november – 1 december 2019.
• Köphysteri
96 procent av svenskarna uppmärksammade händelsen i fredags och var tredje svensk (33 procent) handlade också under dagen. En del protesterade dock mot det som man anser vara köphysteri och som har en stor negativ miljöpåverkan: Köpa nytt i stället för att återanvända.
Fler än hälften av alla som konsumerade gjorde samtliga sina inköp på internet. Totalt spenderades i snitt 2 980 kronor per handlande person och de mest populära varorna var kläder och hemelektronik.
De höga volymerna märks också hos Postnord som just nu har fullt upp med att leverera alla e-handlade försändelser. Postnord hanterade under den gångna helgen, fredag till måndag, 955 000 (897 000) paket, vilket är 6,5 procent fler än motsvarande helg efter den svarta fredagen 2018. Helgen resulterade även i 230 000 varubrev, det vill säga mindre paket som går i brevflödet direkt till brevlådan, en ökning med knappt 45 procent.
• Köper julklappar
– Nu kan vi konstatera att andelen konsumenter som handlar har gått tillbaka något, till samma nivå som 2017. Samtidigt har de som handlat spenderat mer pengar. Det kan bero på att fler har passat på att även köpa julklappar eftersom Black friday i år låg flera dagar närmare jul än förra året, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på Postnord.
Den Svarta fredagen är på vissa sätt startskottet på julhandeln. I år hade något fler konsumenter planerat sina inköp inför dagen, där 61 procent av dem hade väntat med att handla varor till denna dag. Under dagen var det också många som passade på att unna sig själv något; 52 procent av konsumenterna handlade enbart varor till sig själva. 14 procent handlade enbart julklappar och 28 procent handlade både julklappar och varor till sig själv.
Postnords undersökningar visar att mer än hälften (56 procent) av svenska folket kommer att e-handla julklappar på internet och av de svenskar som e-handlar julklappar så är det fler än tidigare som planerar att lägga mer än halva julklappsbudgeten från nätet. Prognosen visar att vi kommer att e-handla julklappar för cirka 8,4 miljarder i år, baserat på konsumenternas självuppskattning.