Stor ökning för e-handeln
Nyheter E-handelskonsumtionen ökade med 17 procent under juli.
Störst ökning är det inom livsmedel, skönhet och hälsa.
– En bransch jag tycker är extra intressant att följa på nätet är bygghandeln. Det är en sådan bredd på varukategorierna, där allt från småvaror som skruvar och muttrar, till större kategorier som virke, bubbelpooler och husmoduler säljs. Det ger branschen en hel del utmaningar, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord om den senaste e-handelsbarometern.
Sammandrag:
• E-handelskonsumtionen ökade med 17 procent, jämfört med juli 2016.
• 66 procent av svenskarna e-handlade under månaden.
• Jämfört med i fjol ökade andelen som handlat livsmedel samt skönhet och hälsa mest.
Andelen som handlat livsmedel ökade från 5 procent till 8 procent och skönhet och hälsa ökade från 22 procent till 27 procent.
• 20 procent av svenskarna handlade från utländska webbutiker, samtidigt som ungefär vart fjärde paket skickades från utlandet.
• 38 procent av e-handelskonsumenterna handlade via mobilen.
• 9 procent av e-handelskonsumenterna returnerade minst en vara.