Sverige släcker 2-G och 3-G
Nyheter Fram till slutet av 2025 kommer 2-G- och 3-G-näten att fasas ut i Sverige och ersättas med 4-G och 5-G. Det innebär att allt som är kopplat till dessa gamla nät slutar fungera, vilket gäller allt från äldre mobiltelefoner till larm, kortterminaler och nödtelefoner i hissar...
Det påverkar många, både företag och privatpersoner, men i dagsläget är det många som berörs som inte vet om detta. För att öka medvetenheten inleder nu Tech Sverige, Telenor, Telia, Tele-2 och Tre informationskampanjen Byt Nät Nu. Vi uppmanar alla att se över och byta ut gamla lösningar till modern teknik – innan näten stängs.
All teknik blir förr eller senare gammal och behöver uppgraderas eller bytas ut. De gamla näten uppfyller inte det digitala samhällets höga krav på säkerhet. Genom att stänga de allt mindre använda 2G- och 3G-näten frigörs kapacitet till att erbjuda snabbare, stabilare och säkrare tjänster via 4-G och 5-G.
– Moderna nät i global framkant är en viktig grund för ett konkurrenskraftigt näringsliv, en effektiv samhällsservice och den gröna omställningen. Teknikskiftet innebär också att äldre utrustning byts ut mot effektivare och mer energismart teknik, säger Robert Liljeström, näringspolitisk expert på TechSverige.
Stängningen av 2-G-nätet planeras att genomföras av samtliga operatörer i slutet av 2025. Redan nu har utfasningen av 3-G-näten kommit långt och mer än halva 3-G-nätet är släckt. Förändringen innebär att äldre mobiltelefoner, bredbandsmodem och annan uppkopplad elektronik som inte har stöd för 4-G, 5-G eller annan modern teknik behöver bytas ut till nyare modeller. Som privatperson, organisation, företag eller leverantör av uppkopplade tjänster behöver du agera på förändringen nu.
– Vi har inför kampanjen engagerat många organisationer, företag och myndigheter. Vår förhoppning är att så många som möjligt är med och sprider kunskap och bidrar till att alla ser över sin uppkopplade elektronik och samtidigt tar vara på möjligheterna med de nya näten, säger Robert Liljeström.
Källa: Telenor
Det är dags för samhället att skapa en ny tjänst som hjälper folk med att använda ny teknik för många som inte kan/vågar använda nymodigheter hamnar på efterkälken. Det är bara att se ungdomar som får en fast telefon att ringa på och klarar inte det. Likadant är det för en del äldre som inte varit i närheten av en dator eller en mobil med pekskärm.
Vilken är skillnaden mellan 2-G, 3-G, 4-G och 5-G? Vilken glädje har vi som konsumenter av detta? Hänger detta samman med att man vill slå ihjäl vårt för dyra pengar köpta bredband? Nu äger vi våra fiberkablar, men Telia och andra kan göra vår investering meningslös om de blockerar telefontrafiken via kablarna. Mobiltelefonen de skickade som ersättning går inte att använda, för de har inte byggt ut mobilmastsystemet till användbar täckning. Detta fick jag fram om vad som skiljer de olika G-na. Hastigheten, behöver vi den för att ringa ett telefonsamtal? Är det inte viktigare att vi över huvud taget kan nå varandra på telefon? Det gör vi inte nu. https://www.induo.com/5g/fran-gsm-till-5g/
Detta skrev kommunen 2020 https://www.vaggeryd.se/bygga-bo-och-miljo/bredband-och-it.html
Men vi har hamnat långt därifrån i vårt nuvarande elände. Jag undrar i vilken mån kommunen är beredd att höja rösten rejält nu när målbilden svikits så grovt. Vad säger ni ansvariga på kommunen? Är ni beredda att agera?
Jag håller helt med ”Skillingarydsboende”. Vi är flera som först blivit av med telefon via kopparkabel, som lurats att byta till fiberkabel för att det skulle rädda telefonin men nu efter ett par år försvinner det också och vi pressas till en mobiltelefoni som inte fungerar. Om det är 2-G, 3-G, 4-G eller 5-G som Telia pressat på oss med de här doro-apparaterna, det vet jag inte, men kan konstatera att utrustningen inte fungerar tillfredsställande och att det är fullständigt omöjligt att komma någonstans med Telia. Nu har jag ägnat dagar åt detta, och ”talat till en vägg”. Inget går och den jag talar med säger sig inte vara den som ansvarar. Senast i eftermiddag bollades jag mellan fyra olika handläggare och ingen sa sig vara ansvarig, bara att allt är omöjligt.
Det är Telia som drivit oss in i en situation där vi stora delar av tiden inte längre har fungerande telefon. Gud hjälpe oss om vi behöver ringa 112, som bruksanvisningen till och med skriver att man inte kan förlita sig på med den utsända utrustningen.
Jag saknar den tid när telefonen fungerade, och när den inte fungerade kontaktade man Televerket och så kom det en orange Volvo Duett med en reparatör som löste problemet.
Det borde vara straffbart att bete sig så som Telia gjort mot oss.
Det finns fler mobiloperatörer än Telia.
Ingvar Gustavsson!
1. Du som vet kan kanske bidra till vår kunskap med en lista på vilka operatörer som för det första fortsätter leverera telefoni via våra fiberledningar, så kallad IP-telefoni, och vilka operatörer som inte kommer att avveckla 2-G och 3-G. I förbifarten kan du kanske skicka med en karta över de olika bolagens täckning i vårt närområde.
2. Om vi nu skall fokusera på Telias (och andras) osnygga hantering av telefonin. Vi hade Televerket med dess samhällsansvar. Men det skulle bolagiseras, medborgarna skulle bli ägare via folkaktier och vi förespeglades en strålande framtid. Som present fick Telia medskickat ett fungerande telenätverk, som bolaget bara behövde sköta om. Men icke, kopparnätet skulle bort och kunderna skulle ta eget ansvar genom att bygga fibernät, på egen bekostnad av många tusen kronor. Idag, ett fåtal år senare saboterar man det man tvingade oss att bygga. Telia äger inte nätverket, men de kan strypa telefonin genom att vägra skicka signalerna genom fibrerna. Telia slår ihjäl funktionen och ägarna blir dragna vid näsan med en utrustning som inte längre fungerar.
När Telia kontaktade mig skulle telefonin hädanefter skickas via mobilnätverket, det var bara att köpa lite grejor som de sålde. Men när grejorna kom var det billigaste sortens mobiltelefon, och när jag kontaktade dem om hur mitt interna telefoninätverk skulle kopplas in på mobiltelefonen – då gick det naturligtvis inte. Det var bara en mobiltelefon vilken som helst som de skickat.
Nu går det ofta inte att föra ett telefonsamtal via den telefonen. Telia slår ifrån sig med att det inte är apparaten det är fel på – det är täckningen hos mobilnätverket som inte räcker till.
Snacka om att inte ta sitt samhällsansvar! Försök ringa 112 via en numera icke-fungerande telefon! Telia har försatt oss i livsfara. Men istället drömmer de nu om 4G och 5G, vilka möjligheter de har att tjäna pengar och vilka telefoner som blir oanvändbara när man släckt 2G och 3G. Tänk så många nya apparater de kan sälja framöver!
Vi har inte Telia utan andra operatörer men det hjälper inte då det inte är där problemet finns.
Utan problemet är att Telia äger sändningsrätten överallt och de andra leverantörerna måste köpa in sig på det systemet och det är både enormt dyrt plus att de inte kan få så mycket bandbredd som de behöver.
Då får fler dela på mindre mängd bandbredd till lägre kapacitet.
Resultatet blir att inget fungerar.
Men det största kardinalfelet som görs är att det tros att med högre mast får fler tillgång till bandbredd.
Tyvärr är det så att det är precis tvärtom, ju högre mast desto fler hamnar i mastskugga.
Enkelt förklarat är att rita upp en mast som är motsvarande 60 meter och en som är motsvarande 25 meter.
”Lägg” ner masterna och vrid masterna så ena änden av masterna ligger i mitt och den andra änden drar en cirkel runt.
Jämför nu cirkel med 25 metersmasten med den 60-metersmasten så ser man hur mycket större ytan blir som hamnar i mastskuggan.
Där är helt enkelt basmatematik som vi vuxna lärde oss på lågstadiet.
Undrar vad MSB och PTS säger om att fler och fler blir utan telefon och kontakter med omvärlden.
Och de viktiga samhällsfunktionerna som ska fungera, vart tog det vägen?
Vi är NU flera hundra hushåll bara här i kommunen som blivit av med vår telefon bara för att vi bor i mobilskugga inte längre kan ta del av allt som räknas upp ovan göra ?
Det går ju liksom inte att höja husen 50 till 100 meter rakt upp eller sätta upp en antenn till de höjderna för att få kontakt med signalen från masten.
Kan också tala om att det redan finns flera ställen runt om i kommunen där man inte längre kan ringa efter hjälp om det skulle behövas, speciellt om man är ute i skogen och rastar hunden, plockar svamp eller bär eller bara vill ha det lugnt och skönt ute i naturen.
Men tydligen är det så att man ska bo mitt i samhället och sitta inne för att kunna använda livsviktiga funktioner