Var femte äldre handlar dagligvaror på nätet
Nyheter E-barometerns månadsmätning visar att e-handeln fortsatte att växa kraftigt under maj, enligt konsumenternas egna uppskattningar. 77 procent av svenskarna e-handlade under maj, och flera ålderskategorier ökar. Andelen som e-handlade under månaden ligger därmed kvar på samma höga nivå som under april.
Den kraftiga tillväxten som synts i e-handeln under våren håller i sig. Kläder och skor är återigen den produktkategori med flest antal konsumenter och har därmed återtagit ledningen från skönhet och hälsa. Hela 77 procent av svenskarna e-handlade under månaden.
– E-handeln har stabiliserats på en ny nivå och växte med 36 procent i maj, jämfört med samma månad 2019. Detta trots att de många konsumenter planerar att handla mindre under 2020, där den vanligaste orsaken är att de planerar att vara hemma mer, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på Postnord.
Antalet e-handlade varor per konsument har också ökat under coronamånaderna och även denna siffra tycks ha stabiliserats på en ny nivå med 2,9 försändelser i genomsnitt senaste 30 dagarna. Andelen av konsumenterna som e-handlat fyra eller fler varor under de senaste 30 dagarna har gått från 19 procent i januari till 27 procent i april och maj. En femtedel av de äldre har börjat handla dagligvaror på nätet sedan coronavirusets utbrott.
– Det är helt tydligt att den fysiska distanseringen gett effekt på konsumenternas köpbeteenden och att tendenserna verkar hålla i sig. Nya grupper äntrar också e-handeln. Till exempel visar rapporten att kvinnor i åldersgruppen 65-79 år nu e-handlar i lika stor utsträckning som män i åldern 18-29 år, nämligen 69 procent i respektive grupp, säger Carl-Fredrik Teder.