Majoriteten brister i besked om väntetid till 1177
Okategoriserade Hur lång tid är egentligen rimligt att vänta för att komma fram till 1177? Det undrar regionala kristdemokrater i en debattartikel.
Hur länge är det rimligt att vänta i telefonkö till 1177? Fem minuter, säger vi kristdemokrater som länge arbetat för att få frågan på bordet. För ett år sedan skrev vi en motion om att korta köerna och därmed förbättra vårdkedjan.
För många av oss som bor och lever här i länet är 1177 vägen in till vården för rådgivning och vägledning. Men, när svaret blir att ”Det är många som ringer just nu, försök igen senare” eller väntetiderna kryper uppemot 45 minuter, då väljer många – fullt förståeligt – att åka till akuten i stället.
Då blir 1177 inte den avlastning för vården som det var tänkt. Vårdkedjan blir dubbel och samma patient står nu helt plötsligt i dubbla köer.
Att korta väntetiden till fem minuter, som den sista punkten i vår motion föreslår, är inget utopiskt mål. Vi kan göra det genom de fyra tidigare punkterna i vårt förslag.
Att göra 1177 på telefon till en del av vården. I dag är 1177 märkligt nog en helt separat verksamhet. Att regionen utvecklar samarbetet mellan vårdcentraler, närakut och 1177 för att göra vårdkedjorna mer ändamålsenliga. Att se över möjligheten till kombinationstjänster för våra sjuksköterskor. Det skulle öka rekryteringsmöjligheterna, förbättra arbetsmiljön och öka regionens attraktivitet som arbetsgivare.
Vi behöver också goda samarbeten med andra aktörer för de tider då belastningen är som störst. Det har vi sedan en tid med Östergötland och Örebro vilket vi välkomnar.
Allt detta är förslag från vår motion i fjol. Sedan dess har den sittande majoriteten lyft in de fyra första punkterna som en del av sin budget. Att man sett styrkan i våra förslag är vi såklart positiva till.
Det tråkiga är att majoriteten nu faller på målrakan när man underlåter att sätta ett politiskt mål för hur länge det är rimligt att vänta. Under regionfullmäktige senaste kunde majoriteten inte ge något samlat besked. Vi menar att länsinvånarna är värda svar på frågan.
Vi kristdemokrater säger tydligt. Fem minuter. Mer ska småbarnsföräldern som under småtimmarna sitter med det feberheta barnet i famnen, eller kvinnan som oroas över de ojämna hjärtslagen, inte behöva vänta när man ringer 1177 för att få råd och vägledning.
Majoriteten är fortsatt svar skyldig. Hur länge är det rimligt att vänta?
Monica Samuelsson (KD)
Oppositionsordförande i nämnden för folkhälsa och sjukvård
Peter Iveroth (KD)
Ledamot i nämnden för folkhälsa och sjukvård