100 miljoner räddar HNJ
Nyheter 100 miljoner räddar Halmstad Nässjö järnvägar menar Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet som debatterar: Ett hundra miljoner kronor.
Det är vad som behövs för att få godtagbar standard på den knappt 20 mil långa HNJ, Halmstad-Nässjö Järnvägar, och kunna rädda banan. Det visar järnvägskonsulten Per Corshammars utredning. Med ett trafikupplägg baserat på tåget kan länstrafikbolagen spara 44 miljoner kronor om året trots bättre trafikutbud. Busstrafiken kan halveras. Resandet på HNJ skulle flerdubblas.
Vad som behövs är att byta spikbefästningen mot fjädrande. I Danmark och Norge är persontåg förbjudna på spikspår av säkerhetsskäl, och att svetsa ihop skarvspåren till helsvetsat. Det sista kostar 20 miljoner kronor. Samtidigt kan man justera rälsförhöjningen för att tillåta högre fart genom kurvorna. Att byta till fjädrande befästning kostar 80 miljoner kronor, varav hälften för arbete.
Trafikverket betraktar en sådan åtgärd som standardhöjning, så därför vill man inte göra det som underhåll. Men man vill inte heller lägga den som investering. Trafikverket säger att vi måste våga prioritera och lägga ner lågtrafikerade banor, de som har mindre än 30 tåg om dygnet, och ersätta med buss. Enligt Järnvägsförordningen får Trafikverket inte lägga ner underhåll på banor som har minst ett tåg i månaden.
Restiden mellan Halmstad och Värnamo minskar med förslaget en kvart till 78 minuter. Med byte till höghastighetståg där tar det en kvart ytterligare till Jönköping. Från Värnamo till Nässjö tar det en timme. Med dagens resande och Internationella järnvägsunions tidsvärde på 276 kronor i timmen per person skulle resenärernas restidsvinst vara 272 miljoner kronor om året med det nya trafikupplägget.
Även med dieseldrift i bägge fallen ger bussen större miljökostnader än tåget. Med mindre friktion mot underlaget är tåget mycket energisnålare. Bussens kostnad för vägslitage, 11,50 kronor milen är dubbel mot priset för tågets slitage av rälsen. Bussens olyckskostnad är sex gånger så stor. För samma sträcka är kostnaden per passagerare för att köra buss större än för tåget.
Med ett flerdubblat resande på HNJ blir nästa steg att elektrifiera banan och att ytterligare öka farten. Läggs banan ner betyder det avfolkning för de kommuner som drabbas. Med bra järnväg reser man dubbelt så fort med tåg som med buss. Järnvägens hastighet kan höjas ytterligare men inte bussens.
Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet