Aggi gör underverk med din bil
Nyheter Högre effekt, lägre bränsleförbrukning eller en vanlig service? I Bredaryd gör Aggi underverk med din bil.
För Aggi Krunesic är bilar en livspassion. Som 13-åring började han meka med bilar och motorer. För fyra år sedan blev han egen företagare när den gamla bensinmacken i Bredaryd blev till salu. Macken omvandlades till en auktoriserad bilverkstad som går under namnet Fordonsoptimering i Bredaryd.
– Det var en ren chansning från min sida. Jag vet att det finns många motorintresserade i trakten. Redan första veckan var vi överbokade med 50 procent, så jag fick kalla in förstärkning. Det har varit en givande, men turbulent tid hittills. Vi har vuxit lite för snabbt, vilket vi inte riktigt var beredda på, men vi har fått jobba därifrån, säger Aggi.
Fordonsoptimering i Bredaryd är en certifierad bilverkstad som går under koncernen AD Bildelars flagg. De erbjuder service och reparation, felsökning av person- och transportbilar enligt garantivillkor, motoroptimering, rekonditionering och har förberett verksamheten för att underhålla elbilar. Motoroptimering är det huvudsakliga arbetsområdet, vilket innebär omprogrammering av bilens mjukvara och i vissa fall utbyte av komponenter i motorn/drivlinan för att höja hästkraftsuttaget och sänka bränsleförbrukningen.
– 80 procent av våra kunder utför motoroptimeringar hos oss för att få ner bränsleförbrukningen. Vi gör om många transportbilar och en optimering gör att bränsleförbrukningen kan gå ner med så pass mycket som 4 deciliter per mil. Har du en transportbil som går uppemot 4 000 mil om året blir det snabbt en kostnadseffektiv affär. I dag pratas det mycket om miljöfrågan, men det är inte många som lyfter fördelarna med en motoroptimering.
Aggi minns en kund lite extra.
– Han hade en Mercedes E250 cdi automat. Bilen hade inte gått under 1 liter per mil. Vi gjorde ett stort ingrepp i den, bland annat uppdaterade programvaran och modifierade dieselpartikelfiltret, och fick ner förbrukningen till 0,6 liter per mil! Jag bad honom att tanka upp bilen fullt och köra med den. Han kom tillbaka skakandes och chockad. Han undrade ”vad bilen går på?” Han fattade ingenting, det var extremt kul.
Företaget samarbetar med Dahlbäck Racing inom motoroptimeringen och har brutit ny mark inom trimning för ett flertal bilmodeller. De var först i Sverige med att optimera Audis treliters sexcylindriga motor och de var först ut med trimningspaket steg 2 för BMW M850i. Dessutom har Fordonsoptimering i Bredaryd varit med och byggt Europas snabbaste Audi S7, som gör 100–200 kilometer i timmen på 5,23 sekunder.
– Vi har kunder från Stockholm som kommer ner enbart för att serva sina bilar. Vi har kunder som åker upp från Skåne och återkommande kunder från kommunerna runt omkring. Det är speciellt kul när långväga kunderna hittar hit. De ser resan hit som ett äventyr i sig, samtidigt vill jag visa min tacksamhet för Bredaryd, säger Aggi.
Den 15 juli 2020 ändrade Transportstyrelsen kraven för a-traktorer. Kravet på att fordonets hastighet på lägsta växeln ska vara högst 10 kilometer vid två tredjedelar av ursprungsmotorns maximala varvtal togs bort, men a-traktorns högsta hastighet får fortfarande vara högst 30 kilometer i timmen. Förändringen möjliggjorde att automatväxlade bilar kunde göras om till a-traktorer. Fordonsoptimering i Bredaryd såg möjligheten att bredda utbudet ytterligare och erbjuder i dag optimering av a-traktorer.
– Vi går in i styrboxen, programmerar om den och lägger in ett manipuleringsskydd. Hittills har vi gjort ett 20-tal sådana arbeten.
Aggi Krunesic ser med glädje tillbaka på de fyra åren som verksamhetsansvarig. Företaget röner allt större intresse, men han ser även ovisst på framtiden. Den stora mekanikerbristen i Sverige har satt sina spår även i Bredaryd.
– Just nu letar vi efter både mekaniker och rekonditionerare. Det bekymrar mig väldigt mycket. Det hade varit guld värt att få in ny personal.