Alexander – en av bygdens entreprenörer
Nyheter I Skillingaryd bor Alexander Svenningson som tillsammans med barndomskamraten Markus Ahlgren startade Beardmonkey, idag ett välkänt märke för alla män
Som ”på ett bananskal” kom killarna på idén med att förvärva ett företag inom skönhetsbranschen.
– Vi hade ett företag tidigare tillsammans med våra bröder som hette ”Mediamount”. I samma veva, 2011, började vi kolla på att köpa ett svenskt grossistföretag som fanns i Göteborg och hade frisörartiklar, vilket vi gjorde.
2013 köpte vi ytterligare ett grossistföretag inom samma bransch i Borås. Idag har vi slimmat ner företaget och har bara ett lager i Jönköping.
2015 såg vi trender inom skäggvården komma och startade då varumärket Beard Monkey den 21 Maj 2015. Det är en häftig resa med ”Beard Monkey”, svårt som entreprenör att se bakåt, men vi har haft en otrolig resa. Känslan av att vår resa också precis faktiskt har börjat…., säger Alexander vid köksbordet hemma i Skillingaryd.
Från grunden har killarna nu gjort att mannens trender har blivit tydligare och allting går hand i hand.
– Det har blivit mer och mer populärt med skäggvård och trenderna för mannen och vi kom då på idén att starta ett herrvarumärke. Vi börjar blanda egna skäggoljor här hemma på Skillingarydssalvan som min farfar startade. Idag har vi ett väldigt brett sortiment och vi står för mannens alla behov, doft, skägg- och hårvård. Vi kom i rätt tid och produkterna lanserades i rätt tid. Vi har blivit stora i Sverige och idag är vi ett av de starkaste varumärket i Skandinavien. Vi har distribution även till Estland, Lettland, Bulgaren, Tyskland och Spanien. Utvecklingen nästa år, som jag ser det är att vi ska sälja mer inom EU.
Hur kom ni på företagsnamnet?
– Det var tiden då jag spelade ishockey och egentligen är ordet ”Skäggapa” negativt när man nämnde det till sina med- eller motspelare. Skäggapa blir Beardmonkey och när vi slog upp det namnet var det ledigt på Patent- och Registreringsverket. Jag tycker apor är häftiga och namnet blev väldigt bra och det sätter sig snabbt hos alla. Hos killar har det idag blivit mer acceptabelt att vårda sig själv. När jag spelade hockey och skulle ut på galej efteråt var det knappt inte okej att ha med sig en plattång till omklädningsrummet. Idag är trenden helt annan. Manligt smink kommer fram mer idag också och manlig skönhetsvård växer mycket kraftigt.
– Men trender inom skäggvård har även den förändrats. Idag är det inte lika vanligt med långa skägg utan ett mer ”groomat” skägg som menas att de är kortare uppklippta och snygga. Vi har, sedan starten, ett gott samarbete med Mr Barbershop i Jönköping och de är med och hjälper oss mycket. Med att testa när vi ska lansera nya produkter. Samt andra samarbeten. Vi har bland annat ett samarbete här vid jul- och nyårstid att de klipper och rakar hemlösa och vi sponsrar med produkter, det tycker jag är fin grej, menar Alexander som tar fram hårprodukterna och reportern får dofta.
Tillsammans med världens största skäggklubb, Bearded Villains Swedish Chapter, samarbetar Alexander och Markus med olika välgörenhets event.
– När vi lanserade vårt varumärke blev det raketfart uppåt, fast det egentligen var en lite kul grej från början. En del kollegor i branschen sa att det inte skulle gå, men vi lyckades att utveckla produkterna från början. Vi har återförsäljare över hela landet och en webbshop idag där det finns både doft, hud-, hår- och skäggvårdsprodukter. Många tror att det är amerikanska produkter, men produktionen är till 90% gjord i Sverige och det mesta görs i Skillingaryd. Vi är stolta över att producera våra produkter i den fabrik min farfar startade 1936. Vi har en hög kvalitetsstämpel och har närproducerade produkter. Även för de som bor i Stockholm tycker att småländska produkter är närproducerade. Det är en styrka för oss. Det som görs utomlands är hårvaxet och det köper vi in från Italien, men att vi kan hålla oss till svensktillverkade produkter i synnerhet är vi glada för.
– Typiska vanliga ”mansdoften” är trä, barr och granskog. Vårt varumärke när det gäller doft är framtaget av både män och kvinnor. När männen fick bestämma var det krut, diesel och skog som var de mest populäraste dofterna och kvinnorna ville ha fruktiga och friska dofter hos män. Vid ritbordet gjorde vi tre olika doftsorter. Vanilj/tobak, kanel/apelsin och lakrits/citrus. Dessa tre doftsorter utgörs i våra produkter. Samarbetet med kändisen Chris Kläfford fick bli den fjärde doften i serien där han fick vara med att ta fram sin egen doft, Vilket blev pepparmint och hallon. Det har hjälpt upp oss mycket. Vi frågade honom om han ville ha skäggvård vilket gjorde att vi inledde ett samarbete med honom. Han fick vara med och ta fram en serie med olja, schampo, balsam och skäggvax, berättar Alexander.
När förpackningarna skulle tas fram så föll entreprenörduon för att fylla i farfar Svenningsons story även där.
– Min farfar var yngste färghandlaren i landet och då fanns även apotek i dessa affärer samt apoteksflaskor, så vi har gått i samma linje att ha våra produkter i förpackningar som liknar gamla apoteksflaskor, menar Alexander som skapat varumärket som täcker hela mannens behov.
Beardmonkey har blivit ett välkänt märke bland männen och nästa utmaning är att utöka verksamheten mer i Europa. Företaget utgår idag från Jönköping, där ett lager och distribution också finns.
– Vi har även skapat ett ytterligare varumärke tillsammans, jag och Markus. Det heter Ellwo, namnet kommer från våra barns förnamn och är riktat till kvinnan, tre hårvårdsserier och styling. Det har tagit oss ungefär två år att utveckla Ellwo tillsammans med frisörer och stylister. Vi lanserade det i april 2019, kommenterar Alexander och vi får med all anledning komma tillbaka till Skillingarydskillarna när Ellwo satt sig likt Beard monkey i branschen.
Vad gör ni om tio år?
– Om tio år, så har vi globaliserat mer till världens alla hörn. Vi har en större organisation, men inte för stor, utan lagom. Förr var omsättningen viktig för oss, men Idag är det viktigare för oss att ha ett lönsamt bolag med lagom storlek, då vi har jobbat otroligt hårt för det här. Jag älskar mitt jobb, men på en nivå där jag också har tid med annat. Vi kanske har 10 – 15 anställda och omsätter runt 50 miljoner kronor om tio år. Jag vill utveckla produkter hela tiden och hålla det levande. Både jag och Markus är idésprutor men vi förverkligar också våra ideér. Idag är inte vårt företag enbart inom skäggvård utan så mycket mer. Varumärket är idag ett ett livstilsmärke, Vi har kläder, väskor, mobilaccessoarer och mer som kommer, berättar Alexander
Vad är det bästa med att vara egen företagare?
– Man är sin egen chef, man kan i viss mån styra över sin egna tid och man gör allt för en själv. Det finns en del nackdelar också, som att man aldrig är ledig, men är man egen ska man gilla att jobba. Och jag gillar inte att vara ledig. Inget kommer gratis, men vi har ungefär 20 000 frisörer bara i Sverige, så vår marknad är stor…
Alexander, som tillsammans med barndomskamraten Markus, startade Beardmonkey i maj 2015
Ett välkänt märke för ALLA män?!!! Inte för mej
Men bra jobbat kul att läsa om män med skägg