Ansträngt läge i skolan
Nyheter Gymnasieeleverna har tagit den största smällen och förvaltningen jobbar hårt med att säkerställa stundande examen.
– Vi har ett ansträngt läge på personalsidan, mellan 10 och 15 procent borta varje vecka. Inte för att de är smittade utan ska stanna hemma vid symtom, vård av barn, familjekarantän eller närkontakt med någon som är smittad. De vikarier vi har räcker inte för att täcka upp den stora frånvaro och vi måste också begränsa deras områden så att de inte hoppar runt bland olika ställen. Jag hyllar verkligen vår personal som täcker upp för varandra och man jobbar på alla sätt för att lösa vår situation. Som de har jobbat under året och ändå håller man humöret uppe! Vi såg ingen dipp i vår medarbetarenkät utan att vår personal är noga med att flagga för vad som händer och sker och man löser den uppkomna situationen på olika sätt.
Förra veckan tvingades förvaltningen att göra åtgärd på Hjortsjöskolan och valde att ge eleverna ledigt två dagar i stöten.
– Det var en bra åtgärd för att kunna hantera situationen och vad jag förstått var alla nöjda med den lösningen. Vi hade en situation där 15 av 40 personal fattades en dag och då måste vi göra något, för att säkerställa elevernas rätt till undervisning förlänger vi terminen med två dagar men det blir inte mer än så. Om det skulle bli ytterligare behov av åtgärder kommer vi att se om vi kan förlänga skoldagar eller terminen nästa läsår. Vi kan inte pressa vår personal mer då vi måste tänkte på hur de har haft det under året. Vi har olika alternativ för att eleven ska komma i kapp i skolan och en del är att det blir mer undervisningstid nästa läsår, sportlovet har varit lovskola på högstadiet, påsklovet kommer att finnas möjlighet till att läsa in det man tappat för årskurs 8, 9 och gymnasiet. Vi har även sommarskola som vi kan erbjuda för de som har halkat efter.
– Eleverna som har tagit den största smällen av pandemin är våra gymnasieelever. Idag är det tyvärr en vardag för gymnasieeleverna att läsa på distans. Vi har dock en mindre skola jämfört med exempelvis Jönköping och därför har vi en större del av närundervisning. Vi har kunnat ha våra treor på närundervisning för att säkerställa examen. Varannan vecka är det distans för ettorna och tvåorna. Elevhälsan flaggar för att distansundervisningen påverkar eleverna. Man blir ensam, det är drygt, man saknar sina kompisar och behöver dagliga rutiner. Det finns risk att motivationen för studierna faller hos eleverna och att de inte mår bra. Vi tänker också mycket på det som händer efter coronan. Vad händer med motivationen hos eleverna? Kommer färre få sin gymnasieexamen? Här gäller det verkligen att fånga upp eleverna tidigt. Pandemin har också påverkat deras fritid där eleverna som tidigare haft en aktiv fritid, tränat och idrottat varit begränsade även här. Jag tänker mycket på hur våra gymnasieelever påverkats av pandemin.
Studentfirande kommer att bli i år, även om den likt förra året, blir annorlunda. Men man väntar med planeringen.
– Vi bestämmer inte det just nu, vi måste se hur saker och ting utvecklar sig. Något vi lärt oss under pandemin är vi inte behöver ha så lång framförhållning och att kunna ändra sig när förutsättningarna ändras. Det är kanske bra bra då skillnaden mellan en vis och en envis är att man kan ändra sig, så på något sätt blir vi nog visare av allt det här, avrundar Per-Erik Lorentzon, skolchef.
Arkivbild