Antalet A-traktorer ökar – men inte antalet olyckor
Nyheter Under 2023 skadades 504 personer och 2 personer dog i olyckor med A-traktorer inblandade. Jämfört med året innan har antalet A-traktorolyckor stagnerat. Det framkommer i Transportstyrelsens nya sammanställning av olyckor för fem olika fordonstyper: A-traktor, mopedbil, 4-hjuling, snöskoter och elsparkcykel.
Intresset för EPA- och A-traktorer fortsätter öka. Enligt statistik från Trafikanalys fanns cirka 56 000 A-traktorer registrerade (i trafik och avställda) i Sverige vid årsskiftet 2023-2024. Det är en ökning med 6 procent jämfört med året innan och mer än fördubbling jämfört med 2019. – Det är bra att antal olyckor inte följer den ökande trenden av registrerade fordon. Sedan har vi de nya reglerna som trädde i kraft förra året för att öka säkerheten vid körning med A-traktor, bland annat med krav på säkerhetsbälte, plats för alla passagerare och krav på vinterdäck, men det är för tidigt att se effekterna av dem än, säger Khabat Amin, statistiker vid Transportstyrelsen. Antalet A-traktorolyckor har planat ut – Antalet skadade har varit oförändrat de senaste åren med ett snitt på 500 personer per år, säger Khabat Amin. Elsparkcykelolyckorna fortsätter att öka – Det är för tidigt att dra slutsatser om förändringen, men om man sätter antal olyckor i förhållande till genomförda resor eller resta kilometrar så ser vi att i till exempel Stockholm har antal resor med uthyrda elsparkcyklar halverats sedan 2021 enligt statistik från Trafikkontoret, Stockholms stad, men samma utveckling syns inte i olycksstatistiken för länet. Av dem som skadades på elsparkcyklar är nästan hälften ungdomar och unga personer under 25 år, män är i majoritet. Singelolyckor står för tre av fyra av olyckorna medan kollisionsolyckor med fotgängare och cyklister står för en femtedel. Flest skadades kvällar och nätter under helgerna. – Tidigare studie baserad på data från vår olycksdatabas har visat att de flesta singelolyckor med elsparkcyklar beror på ojämnt underlag och trottoarkanter. Skador på huvud och ansikte är de vanligaste, säger Khabat Amin. Snöskoterolyckorna ökar igen |
Källa: Transportstyrelsen
A-traktorerna är nyttiga och behövs för landsbygdens unga!
Låt inte EU förstöra detta också för oss.