Nyheter

Åvikens förskola blev 14 miljoner dyrare

Nyheter 24,8 miljoner skulle nya förskolan i Vaggeryd kosta att bygga från början. Slutnotan landade på 39 miljoner när slutredovisningen är gjord.

I oktober 2019 invigdes Åvikens förskola i Vaggeryd. Arkivbild

Det var en stor avvikelse mot budgeten när slutredovisningen inkom till kommunstyrelsens arbetsutskott: ett minus på 14,7 miljoner kronor. I tjänsteskrivelsen kan man se att markbearbetningen, sprängning krävdes, för att skolan skulle komma på plats, vilket kostade 2 miljoner kronor. Iordningställande av cykelväg kostade 800 000 kronor, yttre miljön 3 miljoner kronor och asfaltering vid Folkets Hus, där personalen ska parkera, gjordes för 600 000 kronor. Tillagningsköket fick ett stekbord som inte var med i upphandlingen, samt övriga inventarie och inredning som kostade 800 000 kronor mer än tänkt. Staketet runt förskolan blev 100 000 kronor dyrare än beräknat, på grund av vatten i anslutning till förskolan. Konst- och byggherrekostnaden var inte med från början, en summa som landade på 1,5 miljoner kronor.

Budgeten från början var 24,8 miljoner kronor och slutade på 39,5 miljoner kronor. Kommunstyrelsen lämnade extra pengar under våren 2020 för att täcka upp underskottet och godkände extrapengar i form av 15 miljoner kronor.

– Vi godkände slutredovisningen, säger Gert Jonsson (M), kommunstyrelsens ordförande.

Åvikens förskola i Vaggeryd har sex avdelningar, en yta på 1 487 kvadratmeter och plats för 122 barn. Ett tillagningskök för 200 portioner finns och en matsal för 100 barn. Förskolans invigdes i slutet av oktober 2019.

Taggar

Dela


23 reaktioner på Åvikens förskola blev 14 miljoner dyrare

Går det här att anmäla på något sätt? Tänker att detta skulle behöva granskas, följas upp och förändras eftersom det händer gång på gång.
Många förskolor i kommunen är i behov av nytt material, uppfräschade utemiljöer och vikarier vid frånvaro. Då blir man så besviken när så mycket pengar bara försvinner upprepade gånger.

Någonstans är det någon som inte reder ut det uppdrag man tagit på sig. Det spelar ingen roll om det är kalkylerna eller upphandlingen – det är ytterst ändå samma personer som är ansvariga.

Detta upprepas hela tiden – minns att det inte var länge sedan som man tvärt stoppade inköp, renoveringar av skolor mm för att man hade tappat kontrollen över hur mycket pengar man gjorde åt, vad pengarna användes till och hur mycket mer de skulle kosta att göra klart allt man påbörjat.

Detta är så fruktansvärt amatörmässigt och det är pinsamt att det kan fortgå år efter år.

Uppdrag granskning rullade upp en hel del kommunens affärer i Göteborg det kom fram att det var mutor ruffel och båg för många miljoner det var byggfirmor som var inblandade i de flesta affärer. Varför inte göra en granskning i vår kommun?

Så typiskt att man överskrider alla byggnationer med så många miljoner. Det går väl att skriva i kontrakten när man vinner ett anbud att de som överskrider detta ska stå för det själva. Så ska det gå till. .Skattebetalarna får alltid ta sista smällen.

Vaggeryds kommun har fått växtvärk! Den växer snabbare än man i framtiden kan lyckas få personer med den utbildning och kunskap som krävs för att ta plats i nämnder och styrelser som skall fatta de beslut som är så viktiga när det gäller kommuninnevånarnas skattemedel. Man ser ju redan i dag att det knakar i fogarna.
Ett gott råd till den nu sittande ”regeringen” att se sig om efter en ny konstellation. Mitt förslag är att man söker samgående med antingen Jönköping eller Värnamo eller att man till ursprunget och delar kommunen och Vaggeryd går till Jönköping och Skillingaryd till Värnamo,
om de antar erbjudandet .

Undrar vad som fanns på kommunens ritbord när avtalet skrevs.
Uppenbarligen en skola utan markberedning, utan cykelväg, utan yttre miljö, utan parkeringsplats, utan inventarier och stekbord, samt utan inhägnad, till en förskola där det finns lekande barn. Barn som skall växa upp och lära sig många olika ämnen i kommande skolor bla. matte, en bristkunskap bland nuvarande politiker.

Då får vi hoppas att revisorerna inte ger kommunstyrelsen ansvarsfrihet. Ett avtal skall gälla sedan spelar det ingen roll om byggföretaget räknat fel.

Att man överskrider kostnader med så många miljoner varje gång. De har väl ansvarsfrihet. Det är det som är problem.

Helt otroligt att sådant här händer och till råga på allt accepteras med en axelryckning och – hoppsan det blev dyrare än planerat.
Den/de som är ansvarig/ansvariga för upphandlingarna måste ju stå till svars för sina misstag och bytas ut med omedelbar verkan. Det är inte acceptabelt att i projekt efter projekt överskrida budgetar med höga procenttal!

Jag förväntar mig ett svar från våra styrande politiker om vilka korrigerande åtgärder som planeras att göras för att sådant här inte ska hända igen samt vad konsekvenserna blir av det som redan har skett. Detta får inte bara sopas under mattan, det är kommuninvånarnas pengar ni ”fifflar” bort!

Politiken som är ansvarig, men inte fått någon
hjälp av förvaltningen😡

Kopierar in det jag skrev angående salvan.

Bedrövligt hanterat från start till slut. Men läser man slutredovisningen så har man väl hållit budget som vanligt. Det framgår inte i redovisningen att tilläggsbudget har tagits i efterhand. I alla dessa projekt har politiken räddat förvaltningen genom att ta tilläggsbudget i efterhand. Borde ju vara politiken som prioriterar var pengarna ska gå till och inte förvaltningen.
Om lokalerna blir bra eller dåliga är ju en helt annan fråga. Missunnar inte någon en bra lokal men man kanske inte ska satsa allt på en häst, de andra är ju också hungriga.

Politiker ge mig ett enkelt svar på denna fråga; Vad visade utredningen var någonstans går det fel i denna kommun när det gäller kostnader för byggen? Fastighetschefen blev ju utköpt men allt kan ju inte ligga på honom. Partigrupper som har för stora visioner? Femklövern om vill vinna väljare? Tjänstemän som inte är kompetenta för sitt uppdrag?
Detta är ju bara Åviken, alla byggen inom skola och äldre har ju blivit dyrare?

Bättre att låta privata bygga och vi hyr för det blir billigare och kostar klart mindre i byråkrati.

En byggnation blir inte bättre med automatik bara för att privata byggherrar gör jobbet. Byråkratin blir inte vare sig billigare eller smidigare. Kommunens folk måsta ändå sammanställa underlag och politiker måste ansvarar för att det kommer fram pengar till bygget. Dessutom så är det så i alla andra lägen att Moderater förespråkar den heliga äganderätten. Har du ändrat dig Lars? Varför ska Vaggeryd kommun inte äga sina egna verksamhetslokaler?

Av den enkla anledningen att vi inte är kompetenta nog att upphandla/bygga etcetera det vi ska ha. Om du visste hur många överklagande det är så fort det ska byggas, man blir ibland mörkrädd. Självklart blir det klart mindre byråkratiskt om någon annan än kommunen bygger. Vi behöver ”bara” bestämma vad vi vill ha helt enkelt. Om du tror att det är gratis när politiska beslut fattas så bör du läsa på lite till. Att kalla in till exempelvis kommunstyrelsen kostar 5 000 kronor – mycket lågt räknat per timme och det går åt många timmar. Pengar vi till exempel kunde satsat på våra ungdomar.

Lars Seger: Det du beskriver här är ju inte ägandeformen som är fel. Det är ju personerna som gjort upphandlingarna.
Om vi inte kan upphandla hur ska vi då kunna tala om för de privata hur vi vill att de ska bygga en eventuell hyr-skola?

Tror du att kommunen är bättre på förhandla hyror än byggen kanske det blir att vi hyr en massa tomma lokaler tillslut. Nä tänk först innan man sätter igång, man ska veta vad man vill ha inte sätta igång först och sen se vad man vill ha.

Lars seger: Hur skulle det kunna bli billigare?
Vilken byggherre skulle bygga och hyra ut utan att försöka tjäna massor av pengar?
Nej, man får aldrig skapa ett system där man hela tiden måste pumpa in skattepengar till byggherrar.

Tänk om dessa ”oj” 15 miljoner hade planerats och spenderats på andra förskolor i kommunen. Våra skattepengar bör användas mer noggrant än så här.

Ännu ett oj blev det dyrare än vad vi tänkt
Säger inget om att inte behovet fanns men nu får väll våra ansvariga börja fundera på om dom verkligen är rätt personer att ansvara för våra pengar och hur dom används

Att kommunen gång efter annan hela tiden ”missar” stora självklara poster som inte är med i upphandlingar skrämmer! Kanske läge att köpa in en konsult som hjälp vid liknande upphandlingar som begriper vad de gör!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *