Barnen ställde frågor till eken
Nyheter I torsdags var ljudkonstnär Janne Carleklev på förskolan i Bondstorp där skapande skola och ekologiskt känslighet skulle nu prövas. Se här hela bildspelet och läs barnens frågor. Del 2 av 2.
Förskolläraren Git berättar att skapande skola innehåller så mycket lärande, det kan handla om matematik, biologi, ljud, toner, fysik och det här blev ett naturligt sätt att experimentera med allt som handlar om skogen.
– När vi går till skogen så har alla träd fått ett namn, de heter guldträdet, busiga trädet och det finns många olika saker som ska undersökas på vägen ut, säger Git med ett leende och barnen nickar.
Ekollon har plockats som enligt barnen ger en magisk dryck.
Väl framme vid eken intill Ekbacken i Bondstorp lånar förskolläraren Git barnens pinnar, som har hittats under färden och fås tillbaka efter samtalet med eken, och barnen sätter sig på trappan. Frågorna som har gjorts av barnen delas ut. Det är inplastade teckningar med text om de viktigaste frågorna till eken vid Ekbacken.
– Förra gången tyckte vi att vi hörde ett knastrande ljud från eken och att det ibland lät som en rinnande bäck, samtidigt som vi hörde våra kompisars prat vid sidan om. Nu har vi byggt den här mikrofonen som ska ge svar på våra frågor vi hade förra gången, säger Janne Carleklev som är ljudkonstnär.
Barnens frågor skulle nu eken svara på. Uppdelade i två grupper skulle barnen nu få ställa frågan till eken och sedan lyssna vad som svarades. Frågorna var många ”Bajsar fåglarna på dig”, ”Har du några kompisar”, ”Hur många veckor är du”, ”Hur mycket väger du”, ”Hur kan vattnet komma upp till löven”, ”Hur långa är dina rötter”.