Nyheter

Beslutet: Dubblar spåravgiften

Nyheter Tekniska nämndens arbetsutskott fastställde ny spåravgift för den kommunala järnvägen vid Båramo

Nuvarande spåravgift är 50 kronor per vagn och 50 kronor per dygn vid uppställning längre än ett dygn samt ett vagnsätt med flera än 10 vagnar rabatteras 10 procent på avgiften. 

Sedan den 1 januari förra året är det tekniska nämnden som är ansvarig för spåravgiften för den kommunala järnvägen i Båramo. Från januari 2023 till juli 2024 har den totala intäkten från spåravgiften uppgått till 443 000 kronor. Spåravgiften ska täcka nödvändiga drift- och underhållskostnader för att upprätthålla järnvägstrafiken utifrån järnvägs- och arbetsmiljölagen samt tågoperatörens krav. I arbetsutskottets protokoll finns att läsa att ”nuvarande avgifter inte ger utrymme för nödvändigt underhåll för att upprätthålla tågtrafikeringen över tid. 

– Det finns ett behov av spårriktning och större underhåll av spårväxlar enligt besiktningarna. Offert för detta uppgår till 1,3 miljoner kronor har fått skjutas fram i tid på grund av pengabrist. Den spåravgift vi har i dag täcker inte de nödvändiga åtgärderna, menar tekniska nämndens arbetsutskott som innefattas av Kenth Williamsson (S), Olof Sjöholm (C) och Allan Ragnarsson (M). 

När spåravgiften infördes fanns argument att hålla ned avgiften per vagn från företag inom verksamhetsområdet eftersom fler tåg skulle angöra Båramo inom en snar framtid men denna effekt har inte uppnåtts. Tekniska nämndens arbetsutskott måste avisera ändrade villkor med minst tre månaders varsel för att träda i kraft vid inträdet av nästkommande tågplan. Därav gjordes ett beslut och en omedelbar signering av protokollet gjordes under tisdagens möte. 

Ny avgift från den 12 december är således: 100 kronor per vagn och 70 kronor per dygn vid uppställning längre än ett dygn samt att vagnsätt med fler än tio vagnar rabatteras med 10 procent på avgiften. 

Taggar

Dela


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *