Bildspel: Friluftsdagar med Östra och Götafors skola
Nyheter Vi fick följa med på friluftsdag med barn och pedagoger till en riktigt mysig glänta i närheten av vattentornet i Vaggeryd. I en riktig trollskog kan man säga…
En oerhört kul idé för att få barnen att få uppleva och lära känna vår fantastiska natur och samtidigt lära sig massa nya saker i alla ämnen som man vanligtvis har i skolan. Att man dessutom fick maten fixad ute i skogen var ju pricken över i:et.
Initiativtagaren Madelene Larsson, lärare i idrott och hälsa, berättar:
Vi jobbar ämnesövergripande och flyttar ut klassrummet i skogen!
Under två dagar i vecka 40 och 41 har eleverna i tvåan och trean på Götafors och Östra skola gjort en vandring på 2,5 kilometer till en plats i skogen för dagen döpts till ”Maddes glänta” utmed Vattentornsvägen på Södra park.
Upplägget har utgått från åtta olika stationer med olika ämnesinriktningar. Under dag ett har eleverna genomfört fyra stationer och under dag två de andra fyra.
Syftet med dagarna har varit att eleverna ska få känna på friluftsliv inte bara en kort stund utan två heldagar med allt vad det innebär. Bland annat
∗ få förmåga att röra sig allsidigt i olika fysiska sammanhang,
∗ få förmåga att genomföra och anpassa aktiviteter inom friluftsliv och utevistelse efter olika förhållanden och miljöer,
∗ få förmåga att planera, genomföra och värdera olika aktiviteter utifrån hur de påverkar fysisk förmåga och hälsa.
Friluftsliv ingår i ämnet idrott och hälsa och i det centrala innehållet står att läsa vikten av att få möjlighet att orientera sig i närmiljön, rörelser i natur- och utemiljö och ha kännedom om allemansrättens grunder. Allt detta och mer därtill har eleverna fått träna på under dessa dagar. Tanken med dagarna har varit att flytta ut klassrummet i skogen och integrera flera av skolans ämnen och det i form av stationer där eleverna fått jobba med bland annat slöjd, naturkunskap, svenska, matte, bild och självklart idrott och hälsa.
Köket har serverat lunch under bar himmel och under ett par av dagarna testade de sitt fältkök. Maten har avnjutits med kompisar under träden, i mossbeklädd terräng. Kanske var det just det som gjorde att maten smakade extra bra då aptiten var god hos eleverna.
Stationerna eleverna besökt har varit:
1. Bibliotekarie Susanne Westroth var utklädd till troll och läste en trollsaga för eleverna. Några elever fick prova en variant av frisbeegolf.
2. Vid lägerelden fanns uppdragskort med samarbetsövningar och mattekluringar för några grupper, andra jobbade med allemansrätten och tränade på olika sätt att bygga upp brasor som pyramideld och pargodeld.
3. Fri lek i den trolska terrängen och får känna hur det känns att röra sig i kuperad mark tillsammans med fritidspersonalen.
4. Kuratorn Patricia Vijk jobbade med värdegrundsfrågor som känslor och acceptans i form av charader och begreppsspel.
5. Remida- Monica och Anna var på plats och gjorde en form av- Bäst i test med eleverna. De har också bidragit med diverse material till stationerna samt med ved.
6. Slöjdläraren Therese Fagrell- har gjort naturvävar och barnen har fått träna avkoppling och lyssna och känna in naturen.
7. Klasslärarna- arbetade med färg och form med naturmandalas och andra jobbade med matteuppdrag.
8. Miljöstrateg Lina Larsson tillsammans med Anders Nyström och Pontus Eriksson från Gata/park på tekniska arbetade med naturkunskap, åldersbestämma träd och lite matteuppgifter i samband med det.
Efter en kort reflektion med eleverna på Götafors innan de båda dagarna avslutades insåg de att de haft alla ämnena de brukar jobba med i skolan fast på lite annorlunda vis. Det enda ämnet de inte haft var engelska men det bestämde de sig att lösa genom att högt och ljudligt börja sjunga Happy Birthday innan de gick tillbaka till skolan så hade de fått med en liten del av engelska undervisningen också. Det var en rolig avslutning och reflektion av eleverna tyckte Madelene Larsson lärare i idrott och hälsa och initiativtagare av friluftsdagarna.
– Det har varit mycket planerande med stationer, tidsschema, grupper med mera och en hel del förberedelser i skogen, mycket bärande och många samtal och kontakter som har behövts göras för att kunna genomföra dessa dagar för ca 180 elever under två dagar. Vaktmästarna Pierre och Anders har haft det fullt upp och varit en oerhört viktig del i att få dessa dagar att fungera. Både med att transportera material och få det på plats samt ha ansvar för att maten kommit på plats i tid och sen transportera tillbaka alltihop. Utan deras hjälp hade dessa dagar inte varit möjligt- så dagens ros vill jag ge till dem- säger Madelene Larsson.
– En sak som jag känner oerhörd glädje i gällande dessa friluftsdagar är att jag har kunnat få med personer utanför den ordinarie verksamheten som har kunnat lyfta sin verksamhet tillsammans med eleverna. Lina Larsson-miljöstrateg på kommunen tillsammans med Anders Nyström och Pontus Eriksson Gatu/Park har jobbat med att berätta om träd och hur man kan åldersbestämma dem. Anna Eckert och Monica Chism har varit med från Remida och haft Bäst i test. Det är här är för mig tecken på ett gott samarbete och att se vinsten i att möta våra barn och ungdomar på olika sätt och i olika miljöer. Kan inte annat än tänka på våra värdegrundsord- Vaggeryds kommun- Plats att göra skillnad.
– Jag hoppas och önskar på många fler goda samarbeten i framtiden då det finns så oerhört många och spännande verksamheter och föreningsliv i vår kommun som skulle kunna lyftas och presenteras för våra elever på ett sånt här förhållandevis enkelt och roligt sätt.
–Önskemålet om en skolskog som en naturlig mötesplats att ha till eleverna för oss som arbetar i skolan har funnits länge hos mig. En samlingsplats med vindskydd, eldstad, vedförråd m.m. som skulle bidra till att eleverna oftare skulle kunna komma ut i skogen utan att ruljangsen hade blivit så stor hade varit fantastiskt. Jag upplever att för flera elever är vistelse och lek i skogen något nytt och vi i skolan behöver visa på vilka fantastiska möjligheter vi i Sverige har med en Allemansrätt som ger oss möjlighet till att vistas i vår natur under ansvar, avslutar idrottslärare Madelene Larsson
Så härligt att se! Sådan inspiration för fler att ta efter.
Det här gör mig så glad att ha barn som fick vara med på detta. Stort tack!
Tack alla pedagoger för ett fantastiskt arbete för våra barn. Vilka dagar eleverna fick.
Vilket härligt initiativ. Fint att kunna vara ute i naturen med undervisningen.
Bra jobbat alla! Det här behöver våra barn mycket mer i dag än någonsin.