Blommigt jubileum hos Acleja
Nyheter 2005 fick Christian Abrahamsson nycklarna till Acleja Blomsterhandel i Vaggeryds centrum och nu firar han 20 år som blomsterhandlare i vår lilla stad.
Affären på Viktoriagatan lyser upp hela gatan med färgsprakande blommor både innanför och utanför dörren. Där är alltid pyntat vid deras välkomnande entré. Innanför dörren möts man av färg och blomsterprakt från golv till tak. Förutom blommor som är huvuddelen i verksamheten finns en del inredningsdetaljer. Vi har träffat blomsterhandlaren Christian Abrahamsson som vigt sitt yrkesliv åt växter och inredning.
Grattis till dina 20 år! Hur hamnade du här i Vaggeryd egentligen?
– Jag hade en kompis som jobbade extra här på Acleja och då hade hon fått nys om att butiken eventuellt skulle säljas. Då tog jag kontakt med den tidigare ägaren och då blev det som det blev.
Vad gjorde du innan du kom hit?
– Jag har haft butiker på flera ställen tidigare och sista omgången var jag anställd på Nilssons blommor i Nässjö. Men sedan kände jag att har man en gång haft eget så är det väldigt svårt att inte ha det så då hoppade jag på det igen.
Vad fick dig att bli blomsterhandlare?
– Det var ett bananskal faktiskt. När det var väldigt poppis med torkade blommor började jag pyssla med lite sådant på fritiden och så började folk få upp ögonen på det och ville köpa. Någon sa till mig att du borde ju öppna blomsterbutik, och jag tänkte, ja visst. Så från ingenstans så gjorde jag det, även om jag egentligen inte kunde något höll jag på att säga.
Så du har ingen floristutbildning?
– Nej, jag har nio dagars utbildning på Interflorauniversitetet. Jag har gått den långa och hårda vägen, säger Christian och skrattar.

Christian fixar bland hyllorna.
Christian berättar att det har varit mycket roliga saker som har hänt under åren i Vaggeryd. Det har varit många härliga möten med kollegor, kunder och roliga inköpsresor som har givit mycket men också väldigt tuffa stunder med många sömnlösa nätter.
Hur har branschen förändrats sedan du började?
– Den har blivit mycket tuffare. Så tufft som vi har det nu tror jag aldrig att vi har haft det. Det är både prisbilden som stiger och vi kan inte följa med i den utvecklingen. Vi kan inte ta lika mycket betalt som vi egentligen skulle behöva göra. Sedan är det så i svåra tider att folk håller i sina pengar, vi märker att vi har färre kunder i butiken så tyvärr är det tufft nu för oss och för många andra butiker.
Hur har du byggt upp din kundkrets och vad betyder kundrelationer för dig?
– Kundrelationerna är ju det roligaste av allt, det är ju där man växer som handlare när man får stå i butiken och tjöta med folk och lära känna människor på ett helt annat sätt. Vi försöker att ha ett sortiment i butiken som tillgodoser så många som möjligt så man kan få en så bred kundkrets som möjligt. Det är svårt att nischa sig på en liten ort och bara sälja en typ av varor utan vi försöker att nå alla och ha både det lite billigare och det lite dyrare i sortimentet. Det är viktigt och framförallt att det ska vara en blomsterbutik och vi satsar väldigt mycket på blommorna, det är det som är prio ett för oss.
Har du några roliga incidenter som har med kunder att göra som du vill berätta om?
– Ja, det händer ju ofta ganska roliga grejer men det jag tänker på är väl att det kan komma ganska roliga namn på blommor i bland. Vi skulle ha en bok egentligen som vi skulle skriva ner alla dråpliga kommentarer som man får höra. Så långt har vi inte kommit än men det måste vi nog göra så vi kommer i håg allt roligt.
Vad gör er till en populär blomsterbutik?
– Jag tror att det är helheten på något vis, det finns det något för alla sedan försöker vi att vara så trevliga och tillmötesgående vi bara kan. Vi försöker att lösa det som kunden vill och man kanske inte kan lösa allt men vi försöker i alla fall.
Vad är det som driver dig att fortsätta arbeta med blommor år efter år?
– Det är kärleken till mitt jobb och till kunderna. Kundmötet är ju oftast väldigt, väldigt trevligt och givande. Man får så mycket tillbaka.
Vilken typ av arrangemang tycker du är roligast att jobba med?
– Jag är ju en begravningsflorist som gillar att skapa och kreera, det tycker jag är roligast. Det är nog min passion i mitt yrke, sedan är det roligt att vara kreativ och skapa i butiken också men begravningsblommor är nog mig grej.
Har du några planer för butiken i framtiden?
– Jag ser fram emot att konjunkturen vänder och att vi vågar handla igen över lag så vi får i gång vårt centrum. I butiken har vi planer på att ändra om och att byta inredning och piffa och greja. Borden har vi haft i elva år så dem kanske vi ska byta ut.
Vilken är din favoritblomma?
– Det är nog den svåraste frågan. Det varierar efter säsong så jag kan inte säga någon specifik, jag tycker om jättemånga.
Hur ska du fira ditt jubileum med dina kunder?
– Vi kommer att ha lite erbjudanden torsdag till lördag och hoppas att kunderna är sugna på att titta hit. Vi kommer också att ha en tävling på Instagram där vi kommer att lotta ut en jättefin vas. Välkommen att fira med oss, avslutar Christian.