Nyheter

Bra respons från infopoints i kommunen

Nyheter Kommunens infopoints har väglett turister trots att det har varit en annorlunda turistsommar.

Arkivfoto från juli månad när sommarjobbare ansvarade för den mobila turistpunkten

Systemet med infopoints innebär att lokala verksamheter fungerar som små turistbyråer. Syftet är att information om turistmål ska finnas tillgänglig på de platser som turisterna besöker. I och med att turistbeteenden förändras söker många information främst på nätet istället för att besöka en turistbyrå menar man från Vaggeryds kommun. Tanken med infopoint är utbredd bland många kommuner i Sverige och det har varit på gång i några år i Vaggeryds kommun.

– Via detta systemet blir vi många ambassadörer som har utbildning och arbetar mot ett gemensamt mål att sprida besöksmålen, berättar Simone Kamm. Det skapar en synergi och förhoppningsvis får även verksamheterna fler som tittar in när de går förbi dem.

Besöksantalet inom turistnäringen har legat på lägre nivåer denna sommar då det inte varit några utländska besökare i kommunen. Vissa verksamheter har inte heller kunnat hålla öppet normal utsträckning men ändå lagt tid på utbildning och extraarbete som turistinformationen innebär.
– Det är många verksamheter som brinner för att lyfta kommunen, menar Simone. Många är etablerade och har redan god kunskap om turistmål i kommunen. 

Arbetet att introducera infopoints blev dock en hel månad försenat på grund av coronarbetet inom kommunen.
– Det blev lite knasig och utbildningarna blev försenade, men nu har vi förhoppningsvis en bra grund nu som vi kan bygga vidare på, menar Simone.

Förhoppningen är att denna typ av uppdelade turistinformation faller väl ut resterande del av året och kan fortsätta nästa år. Förutom 11 fasta informationsplatser finns även en mobil infopoint i kommunen som flyttar till olika destinationer som torg och badplatser. Den verksamhet har utvärderats efter sommaren och gett positivt gensvar.
– På grund av Corona har man inte kunnat bedriva infopointsen som en vanlig sommar och det har varit en stor omställning. Överlag är verksamheterna positiva och vi ska genomföra en utvärdering och följa upp arbetet när säsongen är över.

Kanske är det också så att lokala turister inte är lika benägna att besöka turistinformationen som utländska turister.
– Vi har en massa besöksmål som man kanske inte känner till även om man bott i kommunen en längre tid. Dessutom kan lokalbefolkningen ge tips till infopointsen och på så sätt bygger vi en kunskapsbank, säger Simone som menar att det är värt att besöka turistinformationen oavsett om man är turist hemmaplan eller utsocknes.

Fotnot: Det engelska ordet infopoint betyder att det är en bemannad turistserviceplats.

Taggar

Dela


Lämna ett svar