Bristande tillgång till grundläggande betaltjänster
Nyheter Vilka konsekvenser kan bristande tillgång till betaltjänster få för människor och hur påverkas medborgares möjlighet att leva ett självständigt liv? Det är frågor som tas upp i rapporten ”Bevakning av grundläggande betaltjänster 2024” som tagits fram av landets länsstyrelser. – Att inte kunna betala sina räkningar själv bidrar till en känsla av utanförskap, säger Ewelina Axell som jobbar med frågorna i Jönköpings län.
Sverige är ett av världens mest digitaliserade länder när det kommer till betalningar och kontanter spelar en allt mindre roll i vårt samhälle. Samtidigt som den digitala utvecklingen underlättar för många människor innebär den utmaningar för andra.
– Digitaliseringen har medfört att grupper som personer med funktionsnedsättningar, föreningar och företag på landsbygden, utrikes födda samt äldre har fått problem med att utföra sina betaltjänster. Det finns en önskan om att personlig service ska finnas kvar i en tillräcklig utsträckning och inte för långt bort, säger Ewelina Axell. Det handlar om att kunna betala sina räkningar själva, sätta in sina dagskassor samt utföra sina andra bankärenden.
Det politiska målet inte uppfyllt
Det politiska målet är att alla i samhället ska ha tillgång till grundläggande betaltjänster till rimliga priser. Ett mål som inte uppfylls idag.
– Länsstyrelserna har under flera år rapporterat om bristande tillgång till betaltjänster, framför allt för grupperna äldre och personer med funktionsnedsättning. Vi bedömer att problemen är så pass omfattande inom dessa grupper att det politiska målet inte längre kan anses vara uppnått, säger Wille Kyrk, nationell samordnare för grundläggande betaltjänster på Länsstyrelsen i Dalarnas län.
Problemen handlar framför allt om svårigheter att få tillgång till eller att kunna använda de digitala betaltjänsterna. Idag är det exempelvis svårt att betala en räkning utan tillgång till BankID.
Situationen inte tillfredsställande
Ingen av landets länsstyrelser gör bedömningen att situationen är tillfredställande för grupperna äldre och för personer med funktionsnedsättning. Det beror på att det digitala utanförskapet är större inom dessa grupper, att kontantanvändningen är högre och att behovet av personlig service är större jämfört med andra grupper.
– I dagsläget går det inte att betala räkningar med kontanter över disk överallt i landet. Detta får väldigt stora konsekvenser för den som drabbas. Om du inte har ett betalkonto och mobilt BankID blir det svårt eller i vissa fall omöjligt att exempelvis betala räkningar och handla på nätet, säger Wille Kyrk.
Stödinsatser under året
Länsstyrelserna genomför stöd- och utvecklingsinsatser för att förbättra tillgången till betaltjänster på orter där marknaden inte fyller behovet. Under året har länsstyrelserna gjort flera aktiviteter för att öka den digitala delaktigheten där fokus ligger på grupperna äldre, utrikesfödda samt personer med funktionsnedsättning.
Länsstyrelserna bedömer att behovet av statliga stöd- och utvecklingsinsatser är fortsatt mycket stort.
Med grundläggande betaltjänster avses tjänster för att:
- sköta betalningsförmedling, exempelvis betala räkningar
- ta ut kontanter
- sätta in dagskassor på bankkonto för företag och föreningar.
Länsstyrelserna har sedan 2009 i uppdrag att bevaka hur de grundläggande betaltjänsterna motsvarar samhällets behov. Länsstyrelsen i Dalarnas län har i uppdrag att samordna länsstyrelsernas arbete med grundläggande betaltjänster och ansvarar för att sammanställa och redovisa den årliga bevakningsrapporten till regeringen.
Källa: Länsstyrelsen