Dags för lagstiftning om servicenivå?
Nyheter Har digitaliseringen med åtföljande indragningar av bankkontor gått så långt att det är dags för lagstiftning om en garanterad servicenivå? Förra veckan tog riksdagsman Peter Persson (S) från Jönköping upp den frågan vid riksdagens frågestund.
– Samtidigt som vårblommorna kommer vissnar banksystemet. Banker läggs ned, bankomater dras in. 1,5 miljoner invånare har svårt att utföra sina betalningar. I mitt län hade år 2011 86 procent av bankerna kontanthantering. Nu är siffran 26 procent. Äldre människor, föreningar och småföretagare drabbas. Är det inte dags att agera, frågade han det ansvariga statsrådet Per Bolund (MP).
Statsrådet framhöll att den digitala utvecklingen i grunden är positiv men att det samtidigt är en viktig fråga när människor kommer i kläm och bankerna inte tar samhällsansvar.
– Vår dialog med bankerna fortsätter, möjligen finns det möjlighet att också påverka via länsstyrelserna, svarade Bolund.
Peter Persson replikerade att bankerna gör jättevinster, att dess ledningar tar ut fantasilöner samtidigt som bonusarna blommar. Är det inte dags att lagstifta om garanterad servicenivå?
– Vi tar frågan på allvar, den är högt prioriterad av regeringen, löd Per Bolunds avslutande svar.
Återstår att se vad detta innebär.