De skapade guide för prao-elever
Nyheter När det till hösten blir dags för åttondeklasserna på Fågeforsskolan att söka prao-platser kommer de att få ett förträffligt hjälpmedel i sina händer.
70-talet elever i det nuvarande läsårets tre åttondeklasser på Fågelforsskolan har nämligen samlat sina erfarenheter från den föregående höstens prao (praktisk arbetslivsorientering) i en broschyr som är späckad med information, råd och tips till framtida prao-eelver.
Emilie Bergström och Ines Manaia i klass 8 B tillhör den lilla grupp bland eleverna i åttan som haft ledningsfunktioner i arbetet.
– När vi hade prao i höstas visade det sig att några av klasskamraterna inte riktigt visste vad man skulle tänka på inför prao-vecka. Därför fick vi på svenska- och so-lektionerna till uppgift att skriva och berätta som våra prao-platser och att sedan göra en tidning av detta, berättar Emilie.
De själva grundläggande uppgifterna fördelas sedan mellan de tre klasserna så att 8 A fick i uppdrag att ge tidningen ett namn, 8B skulle kontakta Vaggeryds kommun medan 8 C ansvarade för fram och baksidan på broschyren.
Därefter startade själva skrivarbetet.
– Vissa elever hade ju varit på samma arbetsplats och därför slog vi samman deras berättelser. Det blev sammanlagt 40 prao-platser som en halv sida vardera. Där berättar vi om arbetstider, fakta om företaget som telefonnummer, vilka utbildningar som krävs för att få jobb där och vilka arbetsuppgifter vi prao-elever fick, berättar Ines.
Kontaktperson på Vaggeryds kommun var Cathrine Palmcrantz som också har hjälp till med tryckning och den grafiska utformningen som går i linje med kommunens övriga publikationer.
Vilka är de viktiga lärdomarna från förra höstens prao?
– Det räcker inte med att sitta på en stol hela dagen. Man visa sig intresserad och ta reda på så mycket som möjligt om arbetsplatsen, summerar Ines.
Emilie delar den uppfattningen.
– Det gäller att ta ansvar och förbereda sig. Det handlar mycket om att våga när du kommer ut på din prao-plats, tillägger hon
Båda understryker att detta projekt har handlat mycket om entrepenörsskap.
– Vi känner oss stolta över att ha fått var med och skapat något som andra kommer att använda och ha nytta av, säger de.
Det åttondeklasserna gemensamt har skapat är verkligen praktisk arbetslivsorientering i dess bästa bemärkelse.